Πώς «τρέχουν» οι εξελίξεις στο μέτωπο της Αττικής Οδού – Η επέκταση προς Λ. Κύμης και οι εκκρεμότητες

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς «τρέχουν» οι εξελίξεις στο μέτωπο της Αττικής Οδού – Η επέκταση προς Λ. Κύμης και οι εκκρεμότητες
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέσα στο 2022 θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, ενώ η άλλη επέκταση θα αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με την λεωφόρο Βουλιαγμένης με υπόγεια σήραγγα.

Εξελίξεις δρομολογούνται στο «μέτωπο» της Αττικής Οδού, με το «κομμάτι» της επέκτασης προς τη Λεωφόρο Κύμης να «διαχωρίζεται» από το ευρύτερο πακέτο των διαγωνισμών και να απομπλέκεται από τη σύμβαση παραχώρησης, για την οποία «τρέχει» παράλληλα τις διαδικασίες το ΤΑΙΠΕΔ, ενεργοποιώντας προφανώς τα αντανακλαστικά ονομάτων όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT αλλά και διεθνών σχημάτων.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα κυκλοφορούσαν πληροφορίες ότι η επέκταση της Αττικής Οδού προς την Λ. Κύμης, εκτιμώμενου ύψους 340 εκατ. ευρώ, είναι σαφώς πιο «ώριμος» διαγωνισμός για να προχωρήσει μέσα στους επόμενους μήνες, και μάλιστα ως δημόσιο έργο, σε σχέση με τις άλλες προεκτάσεις του υφιστάμενου οδικού άξονα (για τις οποίες το υπουργείο Υποδομών αναζητούσε και το βέλτιστο χρηματοδοτικό μοντέλο), δηλαδή τα οδικά τμήματα προς Λαύριο και Ραφήνα, αλλά και τη σήραγγα προς το Ελληνικό, για τα οποία το χρονοδιάγραμμα έδειχνε το 2022 (και μάλιστα στο β’ εξάμηνο).

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλής, απαντώντας χτες σε σχετική ερώτηση στη Βουλή (του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιώργου Κουμουτσάκου), ήταν αποκαλυπτικός: Η επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Λεωφόρο Κύμης θα προχωρήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα ως δημόσιο έργο και μέσω αυτής θα διασυνδέεται η Αττική Οδός με την ΠΑΘΕ (Εθνική Οδός Αθηνών-Λαμίας).

Ο σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει: α) την επέκταση που θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά και β) μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.

Να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που θα γίνει ως δημόσιο έργο (μήκους 3,8 χλμ), δεν θα έχει και διόδια. Σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου, έχει ζητηθεί η ένταξη του στο Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να επιτευχθεί η ταχύτερη υλοποίηση του, έχει όμως εξασφαλιστεί η συγχρηματοδότηση του από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε κάθε περίπτωση. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει άλλωστε περιλάβει το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης τόσο στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), όσο και –κυρίως- στον σχεδιασμό για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.

Βέβαια, από παλιότερα είχε τεθεί το θέμα της απεμπλοκής του κατασκευαστικού αντικειμένου των επεκτάσεων του οδικού άξονα από τη σύμβαση παραχώρησης. Για τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, που τελειώνει το 2024, θα γίνει διεθνής διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ, μια ανεξάρτητη διαδικασία, με το Ταμείο να είναι σχετικά κοντά στο να έχει «νέα» για τους συμβούλους που θα συνδράμουν τη δική του «δουλειά». Ο διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης είναι ανεξάρτητος, θεωρείται «χρυσάφι» και προφανώς θα προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των ισχυρών ονομάτων. Προφανώς, οι εξελίξεις κι εδώ θα «τρέξουν» μέσα στα επόμενα χρόνια.

Το υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει σε δικό του σύμβουλο, τη Hill International, να κάνει τη δική της «δουλειά». Αυτό που έχει κληθεί, μεταξύ άλλων, να εξετάσει η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία, είναι με βάση την σύμβαση παραχώρησης καταρχάς αν το 2024 θα έχουν εκπληρωθεί στο σύνολο τους οι όροι που αφορούν τόσο την κερδοφορία, την συντήρηση και κατ` επέκταση την κάλυψη όλων των τεχνικών και οικονομικών παραμέτρων οι οποίοι συνδέονται με πρόβλεψη εκπλήρωσης συγκεκριμένων υποχρεώσεων εκ μέρους του Παραχωρησιούχου. Επί της ουσίας, θα προετοιμάσει το έδαφος για τον νέο διαγωνισμό μέσω αποτύπωσης της κατάστασης με την υφιστάμενη σύμβαση, ώστε να ρυθμιστούν τυχόν εκκρεμότητες και απαιτήσεις. Κατά πόσο οι παράλληλες διαδικασίες, δηλαδή το κατασκευαστικό κομμάτι των επεκτάσεων και ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης είναι εντελώς ανεξάρτητες ή στην πορεία κάπως... «εμπλακούν», θα φανεί τα προσεχή χρόνια.

Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο έργο (η επέκταση του οδικού άξονα) αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε η προώθηση της επέκτασης προς τη Λεωφόρο Κύμης.

Το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι είναι εντός πραγματικότητας το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει, δηλαδή να γίνει η δημοπράτηση εντός του 2021, αν και μένει να φανεί αν προλάβει το όριο του α’ εξαμήνου. Αν όλα πάνε καλά, μέσα στο 2022 θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, ενώ η άλλη επέκταση θα αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με την λεωφόρο Βουλιαγμένης με υπόγεια σήραγγα. Η τελευταία θα αναμορφωθεί σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους δίχως φανάρια.

Συνολικά, οι επεκτάσεις του οδικού άξονα προσεγγίζουν σε εκτιμώμενο προϋπολογισμό το 1 δισ. ευρώ.

Από το υπουργείο Υποδομών εκτιμούν ότι η εν λόγω επέκταση θα αναβαθμίσει τη Βόρεια Αθήνα, θα αναμορφώσει ολόκληρη την Βορειο-Ανατολική Αττική, θα αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρυμμένη κυκλοφορία εντός του Λεκανοπεδίου, αλλά θα δώσει και μια λύση στο θέμα της κυκλοφορίας του Κόμβου Μεταμόρφωσης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider