Υποδομές – ΤΕΕ: Μέσω Metlen, ΟΤΕ, Globiled «έξυπνοι» δρόμοι Περιφερειών και πρότυπες διαβάσεις σχολείων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Υποδομές – ΤΕΕ: Μέσω Metlen, ΟΤΕ, Globiled «έξυπνοι» δρόμοι Περιφερειών και πρότυπες διαβάσεις σχολείων
Συνάφθηκαν οι συμφωνίες – πλαίσιο για την προώθηση νέων έργων με χρήση τεχνολογίας, για έξυπνο φωτισμό 958 χλμ. οδικών αξόνων στις 13 Περιφέρειας και έως 843 σχολικών διαβάσεων ανά την χώρα. Ποια είναι τα έργα που καλούνται να εκμεταλλευθούν οι Δήμοι. Συμμετοχή του RRF. Ποιες δράσεις προβλέπονται.

Στη γραμμή… εκκίνησης μπορούν να μπούνε προσεχώς δύο μεγάλες δράσεις (συμφωνίες – πλαίσιο), συνολικής αξίας έως σχεδόν 145 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για την ανάπτυξη «έξυπνων» υποδομών, σε 958 χλμ. οδικών αξόνων στις 13 Περιφέρειες της χώρας και έως 843 σχολικές διαβάσεις, με φορέα υλοποίησης το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και τη «σφραγίδα» μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων όπως οι Metlen, ΟΤΕ και Globiled.

Πρόκειται για τα έργα «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες της Χώρας, Αρμοδιότητάς των 13 Περιφερειών για την Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας», αρχικής εκτιμώμενης αξίας άνω των 104 εκατ. ευρώ και αναδόχους τις ΟΤΕ Α.Ε. - GLOBILED Μ.ΕΠΕ, αλλά και την «Κατασκευή έξυπνων πρότυπων διαβάσεων σχολείων με στόχο την δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος διάβασης μαθητών και αύξηση επιπέδου οδικής ασφάλειας των οδών που εφάπτονται με τα σχολεία», αξίας άνω των 41 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο τις Μetlen Energy & Metals A.E. – GLOBILED Μ.ΕΠΕ. Στα μέσα Σεπτεμβρίου, μάλιστα, έγινε και η σύναψη των σχετικών συμβάσεων.

Θεωρητικά, ανοίγει ο δρόμος για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες, με τις δράσεις να χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με το πρώτο έργο (οδικό) γίνεται είσοδος της τεχνολογίας σε οδικούς άξονες που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα 13 περιφερειών στην Ελλάδα, μια επένδυση που έχει στόχο τη δημιουργία αυτόνομων, «έξυπνων», τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού με τη χρήση φωτιστικών σωμάτων και αισθητήρων, με προφανή οφέλη για την οδική ασφάλεια. Το δεύτερο έργο (πρότυπες σχολικές διαβάσεις) στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, στην προστασία των μαθητών και των πεζών στις διαβάσεις έξω από τα σχολεία, ενισχύοντας την ασφάλεια κατά τη διέλευση των οδών.

Οι «έξυπνοι» και ψηφιακοί δρόμοι στις 13 Περιφέρειες

Η δράση (συμφωνία – πλαίσιο) έχει ως στόχο της βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη μείωση του κόστους ενέργειας και διαχείρισης και την αισθητική αναβάθμιση του οδικού δικτύου. Ειδικότερα, αντικείμενο της δράσης είναι η ανάπτυξη αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού στους οδικούς άξονες αρμοδιότητάς των 13 (δεκατριών) Περιφερειών της χώρας για την βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας αλλά και την αισθητική αναβάθμιση αυτών, με έμφαση σε τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία δεν φωτίζονται καθόλου και υπάρχει σε αυτά έλλειψη - απουσία υποδομής (υπογείου δικτύου και ιστών οδικού φωτισμού). Έτσι, οι Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν 958 χιλιόμετρα φωτιζόμενου οδικού δικτύου σε δίκτυο το οποίο σήμερα δεν φωτίζεται καθόλου, μέσω της προμήθειάς και εγκατάστασης 31.938 νεών αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων ιστών φωτισμού (υπολογίζεται ότι η μέση απόσταση μεταξύ των ιστών θα είναι 30 μ).

Στο πλαίσιο του προτεινόμενου έργου, κάθε Περιφέρεια θα κληθεί να προτείνει τα τμήματα του οδικού δικτύου με όριο ταχύτητας μέχρι 60 χλμ./ώρα, αρμοδιότητάς της, στα οποία παρουσιάζεται έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού, και να τα προτεραιοποιήσει ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους (αριθμός, συχνότητα και σοβαρότητα τροχαίων ατυχημάτων σε αυτά). Στα πλαίσια της μελέτης εφαρμογής που θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο θα προσδιοριστούν με αντικειμενικά κριτήρια επικινδυνότητας τα τελικά σημεία ανά Περιφέρεια τα οποία και θα ενταχθούν στα πλαίσια του έργου.

Σκοπός της δράσης, μέσω της ανάπτυξης των αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού τεχνολογίας LED, είναι η κάθε Περιφέρεια να διασφαλίσει την άνετη και ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών στα μέχρι πρότινος σκοτεινά τμήματα του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς της. Ειδικότερα, κάθε αυτόνομος, έξυπνος, τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει κατάλληλο φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό LED τις νυχτερινές ώρες με απόλυτη επάρκεια ισχύος. Επίσης, το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και ένα έξυπνο ελεγκτή MPP ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει δυναμικά και σε πραγματικό χρόνο την ένταση του φωτισμού που παρέχεται από το φωτιστικό, ο οποίος θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης. Έτσι, τμήματα του οδικού δικτύου των Περιφερειών της χώρας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι στο απόλυτο σκοτάδι και αποτελούν σημεία παγίδες για τους οδηγούς και τους πεζούς και λόγω έλλειψης υποδομής παραμένουν αφώτιστα, θα αποκτήσουν με εύκολο και οικονομικό τρόπο επαρκή φωτισμό για την ασφαλή διέλευσή οχημάτων και πεζών.

Οι «πρότυπες» διαβάσεις σε σχολεία της χώρας

Το έργο συνολικά αφορά την κατασκευή οκτακοσίων σαράντα τριών (843) προτύπων έξυπνων διαβάσεων, το οποίο θα περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού-λογισμικού και κάθε υλικό και εργασία που θα απαιτηθεί καθώς και τις τελικές δοκιμές καλής λειτουργίας ώστε μια απλή διάβαση πεζών έξω από ένα σχολείο να αναβαθμιστεί σε πρότυπη. Συνολικά, στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, στην προστασία των μαθητών και των πεζών στις διαβάσεις έξω από τα σχολεία, ενισχύοντας την ασφάλεια κατά τη διέλευση των οδών, ενώ θα τοποθετηθούν, μεταξύ άλλων, συσκευές αφής πεζών, σήμανσης τύπου LED επί οδοστρώματος και πεζοδρομίων, νέες πινακίδες, αισθητήρες, διαγραμμίσεις με θερμοπλαστικό υλικό, φωτοβολταϊκά συστήματα κ.α. Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών/μαθητών συμβάλλει στην προστασία των πεζών/μαθητών, λόγω της καλύτερης αναγνώρισής τους από τα οχήματα, ειδικά σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας ή σε κακές καιρικές συνθήκες (π.χ. βροχή ή ομίχλη), καθώς μέσω των φωτεινών πινακίδων και των φωτεινών LED συσκευών που είναι ορατά σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, επιτρέπεται στους οδηγούς να γνωρίζουν ότι υπάρχει πεζός, που είτε διασχίζει τη διάβαση, είτε είναι κοντά σ’ αυτή και έχει την πρόθεση να τη διασχίσει. Τέλος η κεντρική πλατφόρμα έξυπνων διαβάσεων θα προβάλει όλα τα κυκλοφοριακά δεδομένα οχημάτων σε πραγματικό χρόνο και θα είναι προσβάσιμα κεντρικά και ανά Δήμο.

Συνολικά οι οκτακόσιες σαράντα τρεις διαβάσεις θα περιλαμβάνουν: - προμήθεια και εγκατάσταση συσκευής αφής πεζών, νέου τύπου, - προμήθεια και εγκατάσταση φωτεινής συσκευής σήμανσης τύπου LED επί του οδοστρώματος και του πεζοδρομίου, - προμήθεια και εγκατάσταση κεντρικής μονάδας ελέγχου φωτεινών συσκευών σήμανσης τύπου LED επί του οδοστρώματος και του πεζοδρομίου - προμήθεια και εγκατάσταση πινακίδων Π-21 LED, - προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων καταμέτρησης και ανάλυσης κυκλοφοριακών στοιχείων, - κατασκευή διάβασης καλωδίων κάτω από το οδόστρωμα ή το πεζοδρόμιο και εγκατάσταση σωληνώσεων και καλωδίων, - προετοιμασία επιφάνειας παλαιών ασφαλτικών για εργασίες διαγράμμισης -Διαγράμμιση οδοστρώματος με θερμοπλαστικό υλικό, - πρόσθετη τιμή εκτέλεσης εργασιών διαγράμμισης με χειροκίνητα μέσα ή χειρωνακτικά, - πλακοστρώσεις πεζοδρομίων, νησίδων κ.λπ., - αποκατάσταση ασφαλτοτάπητα πεζοδιάβασης, - ταπείνωση πεζοδρομίων και νησίδων, - προμήθεια και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συλλεκτών, - υπηρεσίες Συντήρησης εξοπλισμού και λογισμικού συστήματος κατά την περίοδο παραγωγικής λειτουργίας διάρκειας 8 μηνών (ο ανάδοχος θα παρέχει επιπλέον υπηρεσίες συντήρησης εξοπλισμού και λογισμικού για 24 μήνες μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης χωρίς πρόσθετο κόστος).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Στόχος τα 1.500 νέα «πράσινα» λεωφορεία το 2027 για τις Αστικές Συγκοινωνίες – Νοέμβριο ο νέος ΚΟΚ στη Βουλή

Noval Property: Ποια είναι τα projects που «τρέχει» η ΑΕΕΑΠ – Το portfolio και οι μισθωτές

Έρχονται αλλαγές στις Πρότυπες Προτάσεις – Τα οδικά έργα «ανάσα» Αττικής και ο τομέας ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων 

gazzetta
gazzetta reader insider insider