ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επισήμως προσωρινός ανάδοχος για τη mega σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επισήμως προσωρινός ανάδοχος για τη mega σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακήρυξε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προσωρινό ανάδοχο του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο». Η κατάταξη των διαγωνιζόμενων, ποιο είναι το project.

Τις πληροφορίες που εδώ και καιρό κυκλοφορούν στην αγορά για την επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, και έχει αναδείξει εξ αρχής το insider.gr επιβεβαίωσε και με τα επίσημα πρακτικά του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με απόφαση του υπουργού, Χρ. Σταϊκούρα, εγκρίθηκε το Πρακτικό ΙΙΙ Εξέτασης των Φακέλων Γ’ (Οικονομικής Προσφοράς) των Διαγωνιζομένων της Β΄ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού - Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών -για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο».

Έτσι, όπως αναμένονταν, έγινε η ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως Προσωρινού Αναδόχου (βαθμολογία 1), το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (βαθμολογία 0,965) είναι στη δεύτερη θέση ως επιλαχών επενδυτής, ενώ τρίτη στην Κατάταξη Διαγωνιζόμενων είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM (με Βαθμό Οικονομικής Αξιολόγησης Διαγωνιζόμενου 0,799).

Η σύμβαση

Όπως έχουμε αναφέρει, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών έγινε στα τέλη Ιανουαρίου και έδειξε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη οικονομική προσφορά. Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας ήταν καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.

Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, βάσει της προσφοράς που έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών. Αυτά τα δύο αποτελούσαν και τις δύο κρίσιμες παραμέτρους των προσφορών που θα καλούνταν να υποβάλουν οι επενδυτές.

Τα σενάρια

Πάντως, παράλληλα με όλα αυτά, ή μάλλον εδώ και καιρό, τα σενάρια περί συμμαχιών και διεύρυνσης συνεχίζονται αμείωτα. Προφανώς, υπάρχουν κάποια δεδομένα όπως και επιδιώξεις. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «έχει το μαχαίρι και το καρπούζι», αφού αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής και έχει το 100%, δίχως να έχει «κλειστές τις πόρτες», τουλάχιστον βάσει όσων κυκλοφορούν στο περιθώριο. Από την άλλη, ο επιλαχών επενδυτής, το σχήμα Mytilineos – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, φέρεται να ήθελε σφόδρα τη σύμβαση, ενώ ουδείς θα μπορούσε να αποκλείσει προσφυγές και ενστάσεις που θα έφερναν καθυστερήσεις.

Επιπρόσθετα, όπως είχε αναφέρει η διοίκηση της Intrakat, αν το δεύτερο στη σειρά σχήμα κέρδιζε ή έμπαινε στο παιχνίδι, θα είχε ρόλο (μάλλον σε κατασκευή και παραχώρηση) συμμαχώντας με αυτό. Επιπλέον, πολλά έχουν ακουστεί για την κυβερνητική διάθεση, και μάλιστα σε πλέον κορυφαίο επίπεδο, να προχωρήσει το έργο όσο το δυνατόν «αναίμακτα» και χωρίς καθυστερήσεις νέες με προσφυγές (εννοούμε ανάμεσα σε διεκδικητές, όχι αυτές των κατοίκων ή τοπικών φορέων). Κατά πόσο όλα αυτά μπορούν να συνδυαστούν ή όχι, θα φανεί, όπως και με ποιο μοντέλο αλλά και σε ποιο timing γιατί όλα θέλουν τον χρόνο τους. Ωστόσο, σημειώνεται ότι γίνεται λόγος για σενάρια της αγοράς και όχι, προφανώς, επίσημες τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων.

Ο ΒΟΑΚ

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων). Το κράτος θα παρεμβαίνει δίνοντας επιπλέον ποσό πάνω στην τιμή του (ηλεκτρονικού) διοδίου, δηλαδή σαν επιδότηση στο ποσό που θα πληρώνει ο χρήστης – οδηγός. Το τμήμα αυτό προβλέπονταν αν χρηματοδοτηθεί με περίπου 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (190 εκατ.) και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ, 290 εκατ., συνδρομή 90 εκατ. του RRF) έχουν συμβασιοποιηθεί με αναδόχους τους ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT αντίστοιχα.

Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Cerved Property Services: Ποια είναι η τάση σε κατοικία, γραφεία, retail, logistics

ΕΥΔΑΠ: Οι επενδύσεις 2 δισ. ευρώ – Τα ΚΕΛ, η Ψυττάλεια του μέλλοντος, τα τιμολόγια

Ακίνητα – Τουρισμός: Στα ύψη οι κρατήσεις το τριήμερο 25ης Μαρτίου – Το «sold out» και οι οικονομικές επιλογές

gazzetta
gazzetta reader insider insider