Ελλάδα
06-07-2021 | 07:56

Στις βλέψεις του ΟΣΕ η αξιοποίηση της περιουσίας του

Σπύρος Πατέρας ΟΣΕ
live updates: Ανανεώθηκε πριν

«Ο Οργανισμός είναι εκ των ελαχίστων αν όχι ο μοναδικός παγκοσμίως στον αναπτυγμένο κόσμο που δεν έχει δικαίωμα εκμετάλλευσης και αξιοποίησης της ακίνητης και κινητής περιουσίας του. Επιβαρύνεται με δαπάνες αλλά το έσοδό του είναι μηδενικό». Αυτό σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο  Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, μιλώντας προ ολίγων ημερών στο 4ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2021, αφενός αποτυπώνοντας μια κατάσταση που δεν διευκολύνει τον Οργανισμό σε χρηματοοικονομικό επίπεδο και αναφορικά με την ενίσχυση των εσόδων του, αφετέρου προϊδεάζοντας για ένα από τα επόμενα project που θα επιχειρήσει να «τρέξει» η διοίκηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας.

Το οποίο δεν είναι άλλο από την προσπάθεια κατοχύρωσης και στη συνέχεια αξιοποίησης μέρους της ακίνητης περιουσίας που εντάσσεται υπό την ευρύτερα «ομπρέλα» του σιδηροδρομικού φορέα. Βέβαια, πρέπει αν σημειωθεί ότι το θέμα της εμπορικής εκμετάλλευσης διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, εταιρεία που βρίσκεται υπό την εποπτεία της ΕΕΣΥΠ («Υπερταμείο»), και η οποία έχει «διαχωριστεί» από τον ΟΣΕ εδώ και πολλά χρόνια. Ωστόσο, όπως είχε αναφέρει πριν από περίπου δυόμιση μήνες ο κ. Πατέρας, σε συνέντευξή του στο insider, η κάθε μορφής ουσιαστική αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΣΕ (εμπορικές, εμπορευματικές/σιδηροδρομικές χρήσεις κ.α.) τόσο για την ενίσχυση των εσόδων του, όσο και για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το κοινό και τους χρήστες του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί μία από τις επιδιώξεις της διοίκησης του Οργανισμού. Ο ΟΣΕ, υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Σπύρο Κ. Πατέρα, εμφανίζεται να εξετάζει το θέμα της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του (μην ξεχνάμε ότι στην κυριότητα του Οργανισμού δεν ανήκουν μόνο οι Σταθμοί αλλά και εκτάσεις από τις οποίες περνάει το σιδηροδρομικό δίκτυο ή άλλα ακίνητα), αν και το θέμα της εμπορικής εκμετάλλευσης διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ. Σημειώνεται ότι στις βλέψεις του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται η αξιοποίηση της περιουσίας για εμπορικούς, τουριστικούς, ενεργειακούς σκοπούς ή άλλες χρήσεις προς όφελος του σιδηροδρομικού (και όχι μόνο) κοινού.

Μάλιστα, στο προ ημερών συνέδριο ο κ. Πατέρας στην ομιλία του σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η τουριστική και προαστιακή αξιοποίηση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου που θα μελετηθεί μέσω μίας σύνθετης και συνδυαστικής μελέτης σκοπιμότητας που βρίσκεται υπό σχεδιασμό και θα δώσει μεγάλη δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου αλλά θα εντάξει και εμπορικές διασυνδέσεις με ΒΙΠΕ. Επίσης αναφέρθηκε στο θέμα της αξιοποίησης, μαζί με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας προς ανάπτυξη δομών πράσινης ενέργειας η οποία θα επιστρέφει στο grid της ηλεκτροκίνησης.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με όσα ακούγονται στην ευρύτερα σιδηροδρομική αγορά, ο ΟΣΕ φέρεται να έχει βάλει στο μικροσκόπιο και τρεις γραμμές-διαδρομές με τουριστικό ενδιαφέρον, ήτοι τη γραμμή στο Πήλιο, αυτήν στα Καλάβρυτα (οδοντωτός), τη γραμμή Κατάκολο-Πύργος-Ολυμπία, που για την ώρα «ανήκουν» στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά πληροφορίες θέλουν η σχετική σύμβαση να ολοκληρώνεται το προσεχές φθινόπωρο. Κατά τα ίδια σενάρια, ο ΟΣΕ ενδιαφέρεται να αναλάβει αυτές τις γραμμές τόσο γιατί παρουσιάζουν τουριστικό ενδιαφέρον, όσο και με σκοπό να τις «κουμπώσει» με άλλες δράσεις, εφόσον αυτό βέβαια είναι εφικτό. Αλλωστε, όπως αναφέρθηκε, στον ΟΣΕ δεν «βλέπουν» μόνο την αξιοποίηση των assets για εμπορικούς σκοπούς αλλά και για τουριστικούς κ.α.

Επιπρόσθετα, στο ίδιο συνέδριο ο κ. Πατέρας σημείωσε ότι αναφορικά με την συντήρηση του Σιδηροδρομικού δικτύου, σχεδιάζεται και μελετάται ένα εξαιρετικά κρίσιμο για τον Οργανισμό και το Σιδηρόδρομο γενικότερα δεκαετές έργο με συγχρηματοδότηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και ιδιωτικών κεφαλαίων, με σκοπό την μεθοδευμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του δικτύου και την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του. Το έργο αυτό έχει σύνθετες χρηματοδοτικά και λειτουργικά απαιτήσεις και ο Οργανισμός εργάζεται επί του παρόντος για την ωρίμανσή του. Επιπλέον ο Οργανισμός έχει θέσει σε εφαρμογή το πλάνο σύνδεσης όλων των περί του σιδηροδρόμου δραστηριοτήτων και των stakeholders που συνδυαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως μοχλός εκτίναξης του μεταφορικού εμπορικού έργου στη χώρα. Συγκεκριμένα αυτό της σύνδεσης του σιδηροδρόμου με την εφοδιαστική, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα βόρεια σύνορα της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, μελετάται η ευρύτερη ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συνδέσεων στη Μαγνησία με τη σύνδεση των τριών ΒΙΠΕ, του λιμένα και του αεροδρομίου της Αγχιάλου.

Σχεδιάζεται η σύνδεση της Σιδηροδρομικής γραμμής με το αεροδρόμιο στην Αλεξανδρούπολη δημιουργώντας μια περαιτέρω δυναμική στη σύνδεση μέσω Ορμενίου με τα σύνορα με τη Βουλγαρία και την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών στην περιοχή. Σχεδιάζεται η ανάπτυξη κέντρων εφοδιαστικής στη Δυτική Μακεδονία στα πλαίσια και της ευρύτερης ανάπτυξης της περιοχής στη μεταλιγνιτική εποχή. Εξετάζεται η σύνδεση μέσω του μεγάλου έργου του Δυτικού Προαστιακού (επίσης χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης) με το λιμάνι της Ελευσίνας που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας σε χύδην φορτίο.

Και φυσικά προωθείται ταχύτατα η επαναδημοπράτηση του διαμετακομιστικού κέντρου του Θριασίου πεδίου με όρους πιο ανταγωνιστικούς και ελκυστικούς της προηγούμενης προσπάθειας προκειμένου να έχουμε επιτυχή έκβαση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Πατέρας, μιλώντας στο insider στα τέλη Απριλίου είχε αποκαλύψει ότι «ανοίγει ο δρόμος» για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του «Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής Θρασίου Πεδίου» (Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι.), ένα project που είναι γνωστό ως «Θριάσιο ΙΙ».

Πρόκειται για ένα έργο κομβικής σημασίας, καθώς το συγκρότημα του Θριασίου θα αποτελέσει, μαζί με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (γνωστό ως «Θριάσιο Ι»), το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα, μέσω του οποίου θα επιτευχθεί η συγκέντρωση των περισσότερων σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων που είναι σήμερα διάσπαρτες στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας.

Πρόκειται για την μεγάλη έκταση των περίπου 1.700  στρεμμάτων που κατέχει ο ΟΣΕ στο Θριάσιο, όμορη αυτής των περίπου 580-600 στρεμμάτων.

Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει ο κ. Πατέρας, ο ΟΣΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζεται πλέον να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό. Στον ΟΣΕ επεξεργάζονται τρόπους και μοντέλα για να γίνουν ελκυστικότεροι οι όροι του διαγωνισμού ώστε αυτός να έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας αλλά παράλληλα κεφαλαιοποιώντας τη δυναμική και την αξία των σιδηροδρομικών επενδύσεων με τον βέλτιστο τρόπο.

«Ως εκ τούτου, εξετάζονται διαφορετικές λύσεις μεταξύ των οποίων η ενίσχυση του σιδηροδρομικού/μεταφορικού έργου ώστε να προκύψουν πρόσθετα έσοδα που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για ιδιώτες επενδυτές», είχε αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.