Ποια είναι τα οφέλη του αυτοκινητόδρομου «Άκτιο – Αμβρακία» με τη «σφραγίδα» της ΜΕΤΚΑ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ποια είναι τα οφέλη του αυτοκινητόδρομου «Άκτιο – Αμβρακία» με τη «σφραγίδα» της ΜΕΤΚΑ
Σημαντικά οφέλη για την οδική ασφάλεια, τις μετακινήσεις σε μια ευρύτερη μεγάλη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, τους χρήστες, την οικονομία και το περιβάλλον προκύπτουν από την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου «Άκτιο – Αμβρακία», που χτες εγκαινιάστηκε.

Σημαντικά οφέλη για την οδική ασφάλεια, τις μετακινήσεις σε μια ευρύτερη μεγάλη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, την οικονομία και το περιβάλλον προκύπτουν από την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου «Άκτιο – Αμβρακία», που χτες εγκαινιάστηκε. Η τελετή παράδοσης έγινε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, των περιφερειαρχών Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας Αλέξανδρου Καχριμάνη και Νεκτάριου Φαρμάκη και του επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίου, Βαγγέλη Μυτιληναίου. Η ανάδοχος εταιρεία ΜΕΤΚΑ, της «Μυτιληναίος Α.Ε.» ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020 και το ολοκλήρωσε με υψηλές προδιαγραφές, ενώ ο οδικός άξονας θα δοθεί σε λειτουργία το προσεχές Σαββατοκύριακο.

Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» είναι συνολικού μήκους 49 χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας. «Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή», τόνισε χτες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ένα έργο που ξεκίνησε το 2009 και ταλαιπωρήθηκε επί σειρά ετών με διάλυση εργολαβιών και επαναδημοπρατήσεις.

Τα σημαντικά οφέλη

Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά.

Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στην:

  • μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών,
  • μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών.
  • βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου,
  • αξιοπιστία χρόνου διαδρομής,
  • αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την τουριστική δραστηριότητα,
  • ελκυστικότητα παραγωγικών επενδύσεων στη ζώνη επιρροής του έργου,
  • εξοικονόμηση χρόνου πολλαπλών προορισμών, ταχύτερες μεταφορές με αυξημένη οδική ασφάλεια,
  • μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών
  • και στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.

Το έργο αν και χωροθετείται εντός του νομού Αιτωλοακαρνανίας, ωφελεί σημαντικά την ευρύτερη γεωγραφική ενότητα που περιλαμβάνει τους Νομούς Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας – Πρέβεζας και Άρτας. Μέσω του Οδικού Άξονα Άκτιο-Αμβρακία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ., ενώ ο χρόνος ταξιδιού προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται κατά 40 λεπτά, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, ο νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος είναι πιο ασφαλής για κατοίκους και επισκέπτες. Επιπλέον, oι αστικές περιοχές της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας γίνονται περισσότερο ασφαλείς και πιο ανθρώπινες αφού η κυκλοφορία θα εξυπηρετείται πλέον από τον νέο αυτοκινητόδρομο μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές καυσαερίων, τον θόρυβο και την όχληση.

Το έργο αυτό, αξίας 150 εκατ. ευρώ, είχε τις δικές του περιπέτειες. Οι πρώτοι διαγωνισμοί ξεκίνησαν πριν 14-15 χρόνια, «έσπασαν» σε ξεχωριστά τμήματα – εργολαβίες, οι εταιρείες (ΑΕΓΕΚ κ.λπ.) που τότε το ανέλαβαν δεν το ολοκλήρωσαν και το μεγαλύτερο τμήμα του επαναπροκηρύχθηκε το 2019. Ανέλαβε, έπειτα από τον σχετικό διαγωνισμό, να το ολοκληρώσει η ΜΕΤΚΑ τον Νοέμβριο του 2020 (εργολαβία – σκούπα), κάνοντας αγώνα δρόμου λόγω των δυσκολιών. Εχει προηγηθεί το καλοκαίρι του 2022, η παράδοση από τον όμιλο Μυτιληναίος της παράκαμψης της Αμφιλοχίας, πέντε μήνες νωρίτερα από το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

Αναπτυξιακή προοπτική

Στον σύντομο χαιρετισμό του, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην αναπτυξιακή προοπτική που ανοίγει ο νέος αυτοκινητόδρομος για την ευρύτερη περιοχή, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να ενισχύει τις υποδομές της χώρας, έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει την τεχνική και χρηματοδοτική τους δυνατότητα.

Ο κ. Μυτιληναίος σημείωσε πως ο δρόμος που παραδίδεται εμπρόθεσμα από τη ΜΕΤΚΑ έχει υψηλά στάνταρ ασφαλείας. «Είμαστε σε ένα χρονικό σημείο στο οποίο έργα 15 δισ. ευρώ έχουν ήδη ανατεθεί, με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με άλλα χρόνια. Τώρα όμως αρχίζουν τα πολύ δύσκολα και συγκεκριμένα η ίδια η εκτέλεση των έργων. Πως τα ανεκτέλεστα, ένας όρος που αντιπαθώ, θα γίνουν εκτελεσμένα, ένας όρος που με γεμίζει ικανοποίηση. Πρέπει όλοι και όταν λέω όλοι συμπεριλαμβάνω και τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες υπήρξαν πολύ βοηθητικές στην εκτέλεση αυτού του έργου, να είναι αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια. Πρέπει επίσης και εμείς, οι κατασκευαστικές εταιρείες να πάψουμε να βλέπουμε αυτή τη δουλειά σαν εργολαβία, αλλά ως μία σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα, τώρα ειδικά που η πλειοψηφία των έργων θα είναι ιδιωτικά ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις» κατέληξε ο κ. Μυτιληναίος.

Ποιο είναι το έργο

Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5 μέτρου και από κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων.

Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή:

  • Παράπλευρων και κάθετων δρόμων.
  • Δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
  • 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.

Επιπλέον, με την παρούσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα. Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων. Ο οδικός άξονας «Άκτιο – Αμβρακία», προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.

Το story

Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε το 2009 και ταλαιπωρήθηκε επί σειρά ετών με διάλυση εργολαβιών και επαναδημοπρατήσεις. Οι συμβάσεις με 4 εταιρίες του ομίλου Μαρούλη (ΑΕΓΕΚ, Ιόνιος κ.λπ.) υπεγράφησαν τον Μάρτιο του 2010 και υπό κανονικές συνθήκες το έργο θα είχε ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια. Ωστόσο, ο προαναφερόμενος όμιλος δεν ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις του. Ένα τμήμα του μόνο, 17 χιλ. μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας, παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2019. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε εκ νέου διαδικασία για την ανάθεση του έργου προκειμένου να ολοκληρωθεί. Ο πρώτος διαγωνισμός ακυρώθηκε, λόγω δικαστικών εμπλοκών και ακολούθησε δεύτερος ο οποίος τελεσφόρησε με ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ, θυγατρική της Μυτιληναίος, η οποία υπέγραψε τη σχετική σύμβαση, αξίας 160 εκατ. ευρώ, Νοέμβριο του 2020. Τον Ιούλιο του 2022 δόθηκε σε κυκλοφορία η παράκαμψη Αμφιλοχίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Φυλακές Κορυδαλλού: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Mytilineos ετοιμάζονται για τη «μετεγκατάσταση» των 765 εκατ.

Από το ένα άκρο στο άλλο – Το παιχνίδι με τους ορκωτούς – Τα χρέη στους προμηθευτές

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider