Με τις αναμενόμενες τυμπανοκρουσίες έγιναν  τα αποκαλυπτήρια του Τesla Model Y, με το οποίο εισέρχεται για πρώτη φορά η καλιφορνέζικη μάρκα στην ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία των compact SUV. Το Model Y βασίζεται στη μπερλίνα Model 3, είναι βεβαίως ηλεκτροκίνητο όπως όλα τα μοντέλα της Tesla και οι παραδόσεις του στους πρώτους πελάτες έχουν προγραμματιστεί για το 2020. Την αρχή θα κάνουν το επόμενο φθινόπωρο οι ισχυρότερες εκδόσεις ‘’Long Range’’, ‘’Dual Motor AWD’’ και ‘’Performance’’, ενώ το βασικό μοντέλο με αυτονομία περίπου 370 χιλιομέτρων θα κυκλοφορήσει την άνοιξη του 2021 και θα κοστίζει στις ΗΠΑ 39.000 δολάρια, δηλαδή περίπου 34.500 ευρώ.

Το μοντέλο Long Range θα προσφέρει περίπου 480 χιλιόμετρα αυτονομία, άρα περίπου 50 λιγότερα από το σημερινό Model 3, καθώς υστερεί ως SUV σε αεροδυναμικότητα απέναντι στο σεντάν και επίσης ζυγίζει και περισσότερο. Σύμφωνα με την Tesla, το εντυπωσιακό Model Y Long Range πιάνει τα 209 χλμ./ώρα τελική και επιταχύνει από στάση έως 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,8’’, ενώ εκτιμάται ότι θα κοστίζει στην ευρωπαϊκή αγορά γύρω στις 55.000 ευρώ.

To νέο SUV θα κοστίζει από περίπου 35.000 ευρώ.

Ωστόσο, το ενδιαφέρον των ειδικών εστιάζεται και σε ένα άλλο σημείο. Συγκεκριμένα το Model Y αποτελεί το πρώτο μοντέλο της Tesla, που θα κληθεί να αντιπαρατεθεί με δυνατούς ανταγωνιστές, όπως το Audi Q4E-Tron, το οποίο θα λανσαριστεί επίσης το 2020 στην αγορά. Μάλιστα, ενδέχεται να αντιμετωπίσει ακόμη νωρίτερα το αντίστοιχο ηλεκτροκίνητο μοντέλο Vision IV της Skoda. Στα ατού της Tesla περιλαμβάνεται χωρίς αμφιβολία η δική της μονάδα μαζικής παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα (Gigafactory), η οποία λειτουργεί χωρίς πρόβλημα και απαλλάσσει την αμερικανική μάρκα από τον πονοκέφαλο των εξωτερικών προμηθευτών.

Το μοντέλο Dual Motor AWD αποτελεί την τετρακίνητη εκδοχή του Model Y, προσφέρει 505 χιλιόμετρα αυτονομία, επιταχύνει από στάση έως 100 χλμ./ώρα σε 5,1’’ και η τελική του αγγίζει τα 217 χλμ./ώρα, ενώ θα κοστίζει στην Ευρώπη λίγο κάτω από 60.000 ευρώ. Κορυφαία έκδοση του πρώτου compact SUV της Tesla είναι η Performance (από περίπου 67.000 ευρώ) με αυτονομία 480 χιλιομέτρων, 241 χλμ./ώρα τελική και εκρηκτική επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα σε μ΄λλις 3,7’’. Σύμφωνα με τον ιδρυτή και μεγαλομέτοχο της Tesla, Έλον Μασκ, το Model Y συνδυάζει τα προσόντα και τη λειτουργικότητα ενός κλασικού SUV με τις επιδόσεις και την αίσθηση ενός σπορ μοντέλου υψηλών επιδόσεων.

To Μοdel Y συνδυάζει τις ιδιότητες ενός SUV και ενός σπορ μοντέλου.

Η παραγωγή του Model Y αποκλείεται να γίνει στο εργοστάσιο του Φερμόντ, που δεν προλαβαίνει να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση για τα άλλα μοντέλα της Tesla, οπότε παραμένει ως μοναδική εναλλακτική η μονάδα μπαταριών Gigafactory στο Ρένο της Νεβάδα. Η Tesla σχεδιάζει πάντως να δημιουργήσει ένα δεύτερο εργοστάσιο ίδιου τύπου -αλλά και πολύ μεγαλύτερου δυναμικού- στην Κίνα και έχει αγοράσει ήδη το απαιτούμενο οικόπεδο στη Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου της Σαγκάης. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις του Gigafactory 2 προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2020, ωστόσο παραμένει άγνωστο, πότε θα μπορέσει να ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία του. Είναι χαρακτηριστικό, ότι η κινέζικη μονάδα της Tesla θα είναι διπλάσια σε μέγεθος από τα αμερικανικά εργοστάσιά της στο Φερμόντ και στο Ρένο μαζί!

Η μάρκα, που κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα μοντέλα, σχεδιάζει αυτή τη στιγμή τη δημιουργία άλλων τριών εργοστασίων, όμως ο Μασκ δεν αποκλείει να αυξηθούν μελλοντικά σε 10 έως 20 λόγω της μεγάλης ζήτησης. Όπως τόνισε μάλιστα κατά την παρουσίαση του νέου Model Y, η ζήτηση για το νέο SUV είναι αισθητά μεγαλύτερη από εκείνη για το Model 3, αν και η τελευταία είχε αγγίξει τα όρια της υστερίας.

Το λανσάρισμα του Model Y ως μία τέταρτη σειρά στη γκάμα της Tesla δεν αιφνιδίασε και είχε προαγγελθεί ήδη το 2015 από τον Ελον Μασκ με μία ανάρτηση στο Twitter. Το αφεντικό της Tesla είχε αναφέρει αρχικά, ότι το Crossover-SUV δεν θα βασίζεται στο Model 3. Στην πορεία μεταπείσθηκε ο Μασκ –σύμφωνα με τα λεγόμενά του- από την ομάδα των στενών συνεργατών του, να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα του Model 3, ώστε να εξελιχθεί το Model Y γρηγορότερα και να μην καθυστερήσει το λανσάρισμά του. Ετσι και αλλιώς, τα δύο μοντέλα διαθέτουν σε ποσοστό 75% κοινά μέρη και εξαρτήματα και αυτό σημαίνει για το Model Y λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης προβλημάτων, όσον αφορά στην τεχνολογία του και στην παραγωγή του.

H ζήτηση για το Model Y είναι τεράστια.

Το design του Model Y προσανατολίζεται στο αντίστοιχο των υπόλοιπων μοντέλων της Tesla, ενώ το αμάξωμα διαθέτει κλασικούς εξωτερικούς καθρέπτες, που θα αντικατασταθούν στην πορεία από μικροκάμερες. Επίσης εφοδιάζεται με συμβατικού τύπου πόρτες και όχι με πόρτες που ανασηκώνονται, όπως στο Model X και υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας του ως επταθέσιο. Εννοείται, ότι το νέο SUV της Tesla μπορεί να εφοδιαστεί με ρομποτικές τεχνολογίες, οι οποίες κοστολογούνται ανάλογα με το επίπεδο των λειτουργιών τους μεταξύ 3.100 και 5.200 ευρώ. Στο εσωτερικό ακολουθείται η γνωστή αφαιρετική φιλοσοφία της Tesla με ελάχιστα χειριστήρια και διακόπτες και βέβαια με μία μεγάλη οθόνη αφής. Οι καινούριοι πελάτες της Tesla δεν θα μπορούν πλέον να φορτίζουν το νέο τους αυτοκίνητο δωρεάν, κάτι που ισχύει ήδη και για τους αγοραστές του Model 3.

Κλείνοντας να αποκαλύψουμε και γιατί ονομάζεται το νέο μοντέλο της αμερικανικής φίρμας Model Y και όχι Model E, όπως σχεδίαζε αρχικά ο Έλον Μασκ. Αιτία ήταν η Ford, η οποία κέρδισε τη δικαστική διαμάχη με την Tesla, επειδή είχε κατοχυρώσει πρώτη αυτή την ονομασία. Η αντίδραση του Μασκ πέρασε στην ιστορία, καθώς δήλωσε ότι «η Ford δολοφονεί το σεξ» (Ford is killing sex), υπονοώντας ότι με την προσθήκη του Model E θα απαρτιζόταν η γκάμα της Tesla από τα τρία μοντέλα Model S, Model E και Model X. Πάντως και για το Model Y θα βρεθεί ο Μασκ με τη Ford στα δικαστήρια, καθώς η μάρκα από το Μίσιγκαν κατασκεύαζε μεταξύ 1932 και 1937 ένα μοντέλο με το ίδιο όνομα.