ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο νέος στρατηγικός επενδυτικός σχεδιασμός – Τι «φέρνουν» Κατασκευή, Παραχωρήσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο νέος στρατηγικός επενδυτικός σχεδιασμός – Τι «φέρνουν» Κατασκευή, Παραχωρήσεις
Η επόμενη μέρα μετά την πώληση των ΑΠΕ στη Masdar, οι επενδύσεις και η μεγάλη ισχύς της εισηγμένης. Πώς κινήθηκαν στο 9μηνο κατασκευαστικός τομέας και παραχωρήσεις. Ανεκτέλεστο στα 5 δις ευρώ. Τι έρχεται για ΒΟΑΚ, Εγνατία, Καστέλι, IRC.

Σε πλήρη εξέλιξη είναι η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζεται απρόσκοπτα από την αρχή του έτους, με σκοπό την ανάδειξη του ομίλου σε ηγέτη στον τομέα των υποδομών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με ορατά πλέον αποτελέσματα και «εφαλτήριο» και την επιτυχή ολοκλήρωση της μεταβίβασης της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στην Masdar, που προσφέρει σημαντική ρευστότητα σχεδόν 900 εκατ. ευρώ (και σχεδόν ισόποση μείωση δανεισμού, 820 εκατ. ευρώ) για την επιτάχυνση του επενδυτικού πλάνου της εισηγμένης. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής βρίσκει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με μία υπεροπλία 3 δισ. ευρώ και προχωρά στην επόμενη ημέρα, με τις υποδομές/κατασκευές, τα ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, τη διαχείριση απορριμμάτων και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, τα off shore πάρκα ή την αντλησιοταμίευση (συν την ευρυζωνικότητα) να συνθέτουν ένα ισχυρό «πακέτο» δραστηριοτήτων. Με τον όμιλο να προσβλέπει σε μερίσματα 10-11 δισ. ευρώ στην διάρκεια ζωής των παραχωρήσεων / ΣΔΙΤ προς όφελος και των μετόχων του.

Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα Οδός και Κεντρική Οδός) κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους αυξήθηκαν κατά 7,9% σε σχέση με την περασμένη χρονιά, αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, αλλά και την παράδοση σε κυκλοφορία πρόσθετων τμημάτων στον Αυτοκινητόδρομο Ε-65 από τον Απρίλιο του 2024. Επίσης, από την αρχή του έτους, και σύμφωνα με τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης, αναπροσαρμόστηκαν προς τα πάνω οι τιμές των διελεύσεων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των έργων που συμμετέχει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τέλος, έχουν πλέον τεθεί σε πλήρη λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του σχετικού έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ανεβασμένες οι παραχωρήσεις, τι έκανε η κατασκευή

Στο 9μηνο 2024 ο κλάδος των παραχωρήσεων σημείωσε αύξηση εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας σε συνέχεια κυρίως των αυξημένων διελεύσεων σε Νέα Οδό και Κεντρική Οδό. Ο τομέας των κατασκευών διατήρησε τα υγιή επίπεδα κερδοφορίας του - παρά τα χαμηλότερα έσοδα λόγω του χρονισμού στην εκτέλεση των έργων - ενώ το ανεκτέλεστο παρέμεινε υψηλό και διαμορφώθηκε σε 5 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα διαμορφώθηκαν σε 916,7 εκατ. έναντι 991,6 εκατ. (-7,6%) κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2023, προερχόμενα από την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ομίλου και την εκτέλεση έργων ιδιωτών και του δημόσιου, με gross profit 102,4 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα του τομέα των παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε 204,8 εκατ. έναντι 166 εκατ. κατά το εννεάμηνο του 2023 (+23,4%), σε συνέχεια της αύξησης της κίνησης στη Νέα Οδό και την Κεντρική Οδό (μετά την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και της εμπορικής λειτουργία νέου τμήματος στην Κεντρική Οδό από τον Απρίλιο), με gross profit 75,6 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρεται σε σχετικό IR Report, τα έσοδα από διόδια σε Νέα και Κεντρική Οδό ανήλθαν συνολικά σε 151,6 εκατ. από 128,5 εκατ. το 2023. Επίσης, προστέθηκαν 15,9 εκατ. από τον τομέα περιβάλλοντος (11,6 εκατ. το 2023 στο 9μηνο), ποσό 18,7 εκατ. από το E-Ticket (10,2 εκατ. στο 9μηνο 2023), ενώ από άλλες δράσεις ήλθαν 18,5 εκατ. ευρώ. Στο 9μηνο 2024 καταγράφηκαν συνολικά 13,7 εκατ. διελεύσεις.

Συνολικά ο κύκλος εργασιών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανήλθε σε 2,482 δισ. ευρώ, ενώ στα 2,33 δισ. ήταν τα έσοδα από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, με τις κατασκευές να αποτελούν το 36,9% επί του συνόλου, τις παραχωρήσεις το 8,2% (η ενέργεια το 48%).

Στον τομέα της κατασκευής, τα προσαρμοσμένα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 98,2 εκατ. έναντι 80 εκατ. (+22,7%), λόγω της μεταβολής του μείγματος των εκτελούμενων έργων ως προς το περιθώριο κέρδους (με margin στο 10,7% από 8,1% στο 9μηνο 2023). Τα κέρδη EBIT ανήλθαν σε 81,1 εκατ. (από 67,5 εκατ.), με margin 8,9% από 6,8%, ενώ το καθαρό κέρδος σε 48,3 εκατ. από 45 εκατ. το 9μηνο 2023. Στον τομέα των παραχωρήσεων, τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν στα 126 εκατ. ευρώ, έναντι 114,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (+9,8%) σε συνέχεια των αυξημένων πωλήσεων, με margin στο 61,5%, EBIT στα 61,4 εκατ. ευρώ και net profit ύψους 39,2 εκατ. ευρώ. Το adjusted EBITDA του ομίλου ανήλθε συνολικά σε 433,9 εκατ. ευρώ, ενώ 279,2 εκατ. ήταν από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, με τον κατασκευαστικό τομέα να εισφέρει το 22,6% αυτών και τις παραχωρήσεις το 29% (ποσοστό 19% η συμβατική ενέργεια).

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η ακτινογραφία του ανεκτέλεστου των 5 δισ. ευρώ

Όπως αναφέραμε, στον κατασκευαστικό τομέα το ανεκτέλεστο κατά το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2024, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν σε ίδιες επενδύσεις, παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα και διαμορφώθηκε σε 5 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατά το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2024, ήταν 3,6 δισ., ενώ ο Όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους 1,4 δισ. που έχει εξασφαλίσει (μαζί με το IRC). Επί του συνολικού ανεκτέλεστου, πάνω από 75% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων. Σημειώνεται ότι το ανεκτέλεστο αναμένεται να ενισχυθεί, καθώς προχωρά η συμβασιοποίηση έργων που έχει εξασφαλίσει ο Όμιλος με σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο (πχ. Παραχώρηση ΒΟΑΚ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, έργα σχετιζόμενα με την διαχείριση υδάτων κ.α.). Στο ανεκτέλεστο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δημόσια έργα σε ποσοστό 30%, ενεργειακά projects κατά 26%, ιδιωτικές υποδομές και παραχωρήσεις κατά 38% (και Private Commercial 6%), αλλά και έργα όπως η Εγνατία (με αντικείμενο 700 εκατ.), οι άλλες οδικές παραχωρήσεις (Ε 65, Ολυμπία κ.α. με ποσό 600 εκατ.), η αντλησιοταμίευση Αμφιλοχίας με 600 εκατ., το Καστέλι με 500 εκατ., Φ/Β σταθμοί με 300 εκατ., σιδηροδρομικά έργα 200 εκατ., ξενοδοχεία και γραφεία 200 εκατ., δίκτυα ενέργειας 200 εκατ. και άλλα projects συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ.

Η Αττική Οδός, η Εγνατία, ο ΒΟΑΚ, το Καστέλι, το IRC

Σημαντική εξέλιξη αποτελεί, προφανώς, και η από την 06.10.2024 έναρξη της 25-ετή περιόδου παραχώρησης υπό τη διαχείριση του Ομίλου ενός από τους πιο αποδοτικούς οδικούς άξονες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, της Αττικής Οδού, με το έργο να δείχνει ήδη από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας την δυναμική του με την κίνηση σε επίπεδο 10μήνου να παρουσιάζει αύξηση κατά 5,6% (Οκτώβριος +6,8%), με 274 χιλ. διελεύσεις ημερησίως κατά μέσο όρο, ξεπερνώντας τις αρχικές εκτιμήσεις, ενώ η λειτουργία του ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του έτους θα ενισχύσει τα μεγέθη του ομίλου. Υπενθυμίζεται και η συμφωνία με την Latsco για την απόκτηση μεριδίου 10% (με premium 15% επί των ιδίων κεφαλαίων που έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την σύμβαση).

Επίσης, για τις αρχές του 2025 τοποθετείται και η έναρξη της 35ετούς περιόδου παραχώρησης του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, της Εγνατίας Οδού, όπως πρόσφατα ανέφερε το insider.gr με ποσό σχεδόν 1,35 δισ. ευρώ να έχει «καταχωρηθεί» στον προϋπολογισμό του κράτους. Όσον αφορά στο νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης η κατασκευή προχωράει με γρήγορους ρυθμούς με την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών να ξεπερνάει ήδη το 40% και η ολοκλήρωσή του να αναμένεται στα επόμενα 2 χρόνια. Την ίδια στιγμή, οι προπαρασκευαστικές εργασίες για το έργο του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος στο Ελληνικό προχωρούν, με τις κύριες εργασίες να αναμένονται να ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους. Να προσθέσουμε, όπως αναφέρεται και σε σχετικό IR Report, ότι σε εξέλιξη είναι οι προπαρασκευαστικές εργασίες για το IRC στο Ελληνικό (ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο σε συνεργασία με HardRock), μια επένδυση άνω ωτν 1,5 δισ. ευρώ (που θα δώσει ανεκτέλεστο 1,4 δις στην ΤΕΡΝΑ). Τέλος, συνεχίζονται οι διεργασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητοδρόμου στην Ευρώπη ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ (Χανιά – Ηράκλειο, συν την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά), εντός του 2025, αν και υπάρχουν τεχνικά ζητήματα, προσφυγές στο ΣτΕ κ.α.

Ταυτόχρονα με την ωρίμανση των ήδη συμβασιοποιημένων έργων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τις τελευταίες περιόδους έχει καταφέρει να αυξήσει το αποτύπωμα του στο χώρο των υποδομών, προσθέτοντας νέα έργα συνολικού ύψους ενός δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και έργων διαχείρισης υδάτων και διαχείρισης απορριμμάτων (όπως οι μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, ΣΔΙΤ αξίας 202 εκατ. και δημόσια σύμβαση 242 εκατ. ευρώ). Επίσης, ο όμιλος συνεχίζει να προετοιμάζεται και να εξετάζει τη συμμετοχή του σε σημαντικό αριθμό έργων που αναμένεται να ωριμάσουν τις επόμενες περιόδους.

Η ενέργεια

Στον τομέα συμβατικής ενέργειας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τα έσοδα από πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 1,193 δισ. έναντι 1,271 δισ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρά την αύξηση του μεριδίου αγοράς στην προμήθεια ηλεκτρισμού, κυρίως λόγω της αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας την υπό εξέταση περίοδο. Στον τομέα συμβατικής ενέργειας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 82,6 εκατ. έναντι 102,9 εκατ. ευρώ. Στον τομέα συμβατικής ενέργειας (ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους κατά 4,7% ενώ η μέση τιμή στην χονδρεμπορική αγορά μειώθηκε κατά 23,1% έναντι του 2023. H ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ κατέγραψε υψηλότερους όγκους πώλησης κατά 31% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, σε συνέχεια της αύξησης του μεριδίου αγοράς που επετεύχθη κατά την διάρκεια του 2023 και στις αρχές του 2024 και τον Σεπτέμβριο του 2024 διαμορφώθηκε σε 11,9%. Σε επίπεδο παραγωγής, η ηλεκτροπαραγωγή του ομίλου ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ από φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 7% στο Εννεάμηνο του 2024.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εφορία: Οι 10 τελευταίες φορο-υποχρεώσεις του 2024 – «Τρέχει» ο χρόνος για δήλωση αναδρομικών, κάλυψη τεκμηρίων, επίδομα θέρμανσης  

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αυξημένα κατά 29,2% τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη το εννεάμηνο

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Αύξηση κατά 42,6% στα έσοδα και 45,3% στα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider