Επιχειρήσεις | Τράπεζες
24-12-2021 | 07:47

Cairo I & II: Υστέρηση στις ανακτήσεις λόγω παύσης πλειστηριασμών – Προμήθειες 33,8 εκατ. εισέπραξε το Δημόσιο

Νένα Μαλλιάρα
Μοιράσου το
Cairo I & II: Υστέρηση στις ανακτήσεις λόγω παύσης πλειστηριασμών – Προμήθειες 33,8 εκατ. εισέπραξε το Δημόσιο
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Υστέρηση των ανακτήσεων κατά 21,2% και 29,2% σε σχέση με το business plan του διαχειριστή, παρουσιάζουν οι δύο πρώτες τιτλοποιήσεις (Cairo I και Cairo II) που μεταβιβάστηκαν στον «Ηρακλή», αποτυπώνοντας το πλήγμα από την αναστολή κάθε μέτρου αναγκαστικής εκτέλεσης που είχε νομοθετήσει η κυβέρνηση για σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο λόγω της πανδημίας.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Επιτροπή Παρακολούθησης των ανακτήσεων από τις τιτλοποιήσεις του «Ηρακλή» στη συνεδρίασή της της 4ης Νοεμβρίου 2021 και παρατίθενται στην επιστολή του Προέδρου της Επιτροπής Παρακολούθησης και Γεν. Διευθυντή του ΟΔΔΗΧ Δημήτρη Τσάκωνα, προς τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ι. Σαρμά, στα πρώτα έξι τρίμηνα της πορείας τους (1/1/20 – 30/6/21) τα χαρτοφυλάκια Cairo I και Cairo II υπολείπονται των στόχων για τις εισπράξεις. Αντιθέτως, η τρίτη τιτλοποίηση της σειράς Cairo, Cairo III υπερκαλύπτει τον στόχο ανακτήσεων κατά 20,8%, έχοντας εξοφλήσει και 27 εκατ. ευρώ από τις εγγυημένες ομολογίες του, οι οποίες έχουν περιοριστεί σε 727 εκατ. από 754 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για τα senior ομόλογα των δύο άλλων τιτλοποιήσεων, Cairo I και Cairo II, ανέρχονται σε 681 εκατ. και 974,3 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.   

Όπως αναφέρει στην επιστολή ο κ. Τσάκωνας, η βασική αιτία της υστέρησης των ανακτήσεων εντοπίζεται στις σχεδόν μηδενικές εισπράξεις από τις προϋπολογισμένες εκπλειστηριάσεις υπέγγυων ακινήτων, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στην παρατεταμένη αναστολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. «Σημειώνεται ότι τα χαρτοφυλάκια Cairo I και Cairo II απαρτίζονται κυρίως από στεγαστικά δάνεια και δάνεια προς πολύ μικρές επιχειρήσεις και ασφαλίζονται με προσημειώσεις επί αστικών ακινήτων σε ποσοστά 75,8% και 64,9%. Επομένως, η μη εκπλειστηρίαση ακινήτων λόγω της νομοθετικής αναστολής, είχε σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην εξέλιξη των ανακτήσεων», αναφέρει. 

Όπως σημειώνει ο κ. Τσάκωνας, παρά την πανδημία, η αξία των υπέγγυων ακινήτων δεν έχει μειωθεί, που σημαίνει ότι με την επανεκκίνηση των πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, οι καθυστερήσεις που έχουν εμφανιστεί, μπορούν να αποκατασταθούν. 
Η υστέρηση των ανακτήσεων λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας και το «πάγωμα» των πλειστηριασμών (υπενθυμίζεται ότι είχαν ανασταλεί με νόμο και οι προδικαστικές πράξεις καθώς και πράξεις μετά την εκτέλεση πλειστηριασμών), πάντως, δεν έβλαψε τους ομολογιούχους αλλά ούτε και το Δημόσιο. Όπως αναφέρεται στην επιστολή Τσάκωνα, «και στα τρία χαρτοφυλάκια οι υποχρεώσεις των αποκτώντων έχουν πλήρως ικανοποιηθεί» αφού η προμήθεια που εισέπραξε το Δημόσιο για το διάστημα των έξι πρώτων τριμήνων  των τριών τιτλοποιήσεων ανήλθε σε 33,8 εκατ. ευρώ, έναντι προϋπολογισθέντων 23,8 εκατ. ευρώ, ενώ οι ομολογιούχοι υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας εισέπραξαν τόκους 118,3 εκατ. ευρώ έναντι προϋπολογισθέντων 112,8 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκαν καταβολές τόκων για τις εγγυημένες ομολογίες, ύψους 32,9 εκατ. ευρώ, 47,6 εκατ. ευρώ και 37,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα έναντι 31,5 εκατ., 45,4 εκατ. και 35,9 εκατ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί για το Cairo I, II και III αντίστοιχα.

Τα στοιχεία για την πορεία των ανακτήσεων των τριών πρώτων τιτλοποιήσεων έδωσε στην Επιτροπή η Τράπεζα της Ελλάδος και ο σύμβουλος του Δημοσίου KPMG, η οποία υπέβαλε τις τελικές αναφορές της στις 6/10/21.

Στην επιστολή του κ. Τσάκωνα αναφέρεται ότι, βάσει της λεπτομερέστερης ανάλυσης στην οποία προέβη η ΤτΕ, προέκυψε ότι μέρος των εμφανιζόμενων εισπράξεων, ποσού 24 εκατ. ευρώ, 6,5 εκατ. ευρώ και 10,3 εκατ. ευρώ για καθένα από τα τρία χαρτοφυλάκια Cairo αντίστοιχα, αφορούσαν επαναγορές δανείων από τη Eurobank, λόγω νομικών ελαττωμάτων κατ΄ εφαρμογή των άρθρων 8 και 9 των σχετικών SPAs. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που, σε συσταλτική ερμηνεία, δεν θεωρηθούν πραγματικές ανακτήσεις και δεν συνυπολογισθούν, τα προαναφερόμενα ποσοστά ανακτήσεων (- 21,2%, - 29,2% και +20,8%) διαμορφώνονται σε – 44,5%, - 32,6% και + 14,5% αντίστοιχα.

Στην επιστολή αναφέρεται επίσης ότι σε πιο πρόσφατη (Νοέμβριος 2021) παρουσίαση του συμβούλου KPMG, αποτυπώνεται η πιθανότητα ενεργοποίησης της κρατικής εγγύησης για το Cairo I και το Cairo II. Όπως προκύπτει βάσει του δυσμενέστερου σεναρίου με το οποίο έχει στρεσάρει τις πιθανότητες κατάπτωσης της κρατικής εγγύησης η KPMG, η κρατική εγγύηση για το Cairo I θα ενεργοποιηθεί στις 31/12/2025 και για το Cairo II στις 31/3/2026. Η πιθανή κατάπτωση θα αφορά τόκους, το ακριβές ύψος των οποίων δεν μπορεί να υπολογισθεί. Βάσει των καθορισμένων επιτοκίων και με την παραδοχή ότι το κεφάλαιο παραμένει αμετάβλητο, οι τόκοι ενός τριμήνου ανέρχονται σε 3.149.625 ευρώ για το Cairo I και 4.506.230 ευρώ για το Cairo II.  

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.