Πώς κινήθηκε η αγορά τη Black Friday – Ποιοι ξεχώρισαν και για ποιους οι προσδοκίες δεν επαληθεύτηκαν

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς κινήθηκε η αγορά τη Black Friday – Ποιοι ξεχώρισαν και για ποιους οι προσδοκίες δεν επαληθεύτηκαν
Εικόνα «δύο ταχυτήτων» παρουσίασε η αγορά τη Black Friday, με την αγοραστική ωστόσο φρενίτιδα των παλαιότερων ετών να έχει μπει για τα καλά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Οι παραδοσιακοί «πρωταγωνιστές» στον εκπτωτικό θεσμό της Μαύρης Παρασκευής - ήτοι ο κλάδος των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών - κατάφεραν να ξεχωρίσουν και πάλι, ωστόσο την ίδια ώρα, οι επιχειρηματίες άλλων κλάδων του λιανεμπορίου δεν έλαβαν την τονωτική «ένεση» που τόσο είχαν ανάγκη.

Αυτή, άλλωστε, η Black Friday είχε από όλα. Από δυσμενείς καιρικές συνθήκες που αποθάρρυναν εν πολλοίς τη φυσική παρουσία στα καταστήματα έως αυστηρά μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό που περιλάμβαναν εντατικούς ελέγχους για τους εμβολιασμένους ή νοσήσαντες καταναλωτές, αλλά και αρνητικό διαγνωστικό τεστ για τους μη εμβολιασμένους πολίτες.

Από τη μια πλευρά το κρύο και η βροχή και από την άλλη οι αυστηροί έλεγχοι για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού ή νόσησης… και οι ουρές δεν άργησαν να σχηματιστούν έξω από μεγάλα πολυκαταστήματα. Ωστόσο, η κατάσταση κρίθηκε απόλυτα ελεγχόμενη. Τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη είχαν και πάλι την τιμητική τους, ειδικά σε ό,τι αφορά τις online αγορές. Φέτος, μάλιστα, οι καταναλωτές είχαν την ευκαιρία να δρέψουν τα οφέλη μιας Black Friday με μεγαλύτερη διάρκεια, αφού οι προσφορές στα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη είχαν ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα.

«Μουδιασμένη» η κίνηση στους μικρομεσαίους

Ο εκπτωτικός θεσμός που έχει έρθει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα αποδείχθηκε, ωστόσο, κατώτερος των προσδοκιών για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

«Οι επιχειρήσεις δεν είδαν τον κόσμο που προσδοκούσαν», δηλώνει στο insider.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, περιγράφοντας την εικόνα της αγοράς την Παρασκευή και παρά το γεγονός πως αρκετοί επιχειρηματίες προχώρησαν σε γενναίες εκπτώσεις. Οι προσφορές, μάλιστα, έφτασαν έως και το 70% στους κλάδους ένδυσης και υπόδησης, λόγω του μεγάλου όγκου των αδιάθετων εμπορευμάτων.

Φέτος, το πρόσημο της αγοράς θα αποδειχθεί θετικό σε σχέση με τα κλειστά φυσικά καταστήματα του 2020, καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη το δεύτερο lockdown, ωστόσο τίποτα δεν θυμίζει την κίνηση της αγοράς το 2019. «Βρισκόμαστε πάρα πολύ μακριά από το 2019», σημειώνει.
Όπως εξηγεί στη συνέχεια, τα μέτρα ενάντια στη διασπορά του κορονοϊού λειτούργησαν αποθαρρυντικά για σημαντική μερίδα των καταναλωτών. «Οι ανεμβολίαστοι πολίτες δεν θα μπουν στη διαδικασία να κάνουν τεστ για να κάνουν τις αγορές τους. Απλά, δεν θα κάνουν αγορές», επισημαίνει.

Υπενθυμίζεται πως στα καταστήματα λιανικού εμπορίου, δυνατότητα πρόσβασης έχουν οι εμβολιασμένοι ή εντός των τελευταίων έξι μηνών νοσήσαντες από κορονοϊό και οι ανεμβολίαστοι πολίτες που έχουν υποβληθεί σε διαγνωστικό έλεγχο με PCR ή rapid test πριν από την παρουσία τους στο κατάστημα.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τον κ. Καπράλο, υπάρχει και ένας ακόμη λόγος που η αγορά δεν κινήθηκε όπως οι επιχειρηματίες ανέμεναν. Καθώς πλέον, οι προσφορές έχουν ξεκινήσει αρκετές ημέρες πριν τη «Μαύρη Παρασκευή», το αγοραστικό ενδιαφέρον άρχισε να ξεθυμαίνει, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να βρίσκεται στην κορύφωσή του.

«Ξεπούλησαν» τα είδη σπιτιού στα σούπερ μάρκετ

Πολύ δυναμική ήταν τη φετινή χρονιά η παρουσία και των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη «μάχη» των προσφορών της Black Friday. Όλες οι γνωστές αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής προχώρησαν σε γενναίες προσφορές, με τους καταναλωτές να ανταποκρίνονται θετικά στο κάλεσμα για... αγορές. Κατά τις πληροφορίες, τα είδη σπιτιού που φιλοξενούν στα ράφια τους τα σούπερ μάρκετ, έγιναν ανάρπαστα στο περιθώριο της Black Friday.

Το στοίχημα της επόμενης μέρας

Οι επιχειρηματίες ελπίζουν τώρα σε τόνωση της αγοράς έως και τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου, ημέρα αφιερωμένη αποκλειστικά στις online αγορές, γνωστή ως Cyber Monday.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, ένα είναι το στοίχημα της επόμενης μέρας για την αγορά, ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων. «Πρέπει να κρατήσουμε την αγορά ανοιχτή, τηρώντας παράλληλα όλα τα μέτρα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Θέλουμε ανοιχτά καταστήματα, με σεβασμό στη δημόσια υγεία», τονίζει ο κ. Καπράλος.

«Δεν τίθεται θέμα νέου lockdown», ξεκαθάρισε πριν από ελάχιστα 24ωρα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου. Σύμφωνα με τον υπουργό, «δεν θα υπάρξει κανένα μέτρο που θα επηρεάσει τη ζωή των εμβολιασμένων, καθώς δεν έχουμε το ηθικό δικαίωμα να το κάνουμε. Στόχος όλων των μέτρων είναι να έχουμε γιορτές με την αγορά να λειτουργεί». Παράλληλα, ο κ. Γεωργιάδης απέκλεισε κάθε συζήτηση για νέα μέτρα στήριξης. «Μια συζήτηση για νέα μέτρα είναι εκτός τόπου και χρόνου. Δεν μπορούν να υπάρξουν νέα οικονομικά μέτρα σε συνθήκες πληθωρισμού σαν αυτές», εξήγησε. «Πρέπει όλοι να καταλάβουν πού βρισκόμαστε», τόνισε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider