Από τους πλέον ευάλωτους τομείς στην απάτη είναι ο ταξιδιωτικός κλάδος, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Οικονομικού Ινστιτούτου της Mastercard, με την συχνότητα απάτης στις κρατήσεις και τις τουριστικές υπηρεσίες να αυξάνεται θεαματικά μέσα στο 2024, φτάνοντας έως και το τετραπλάσιο του μέσου όρου άλλων κλάδων.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία καταγράφει δεδομένα από 9 πόλεις του κόσμου, οι απάτες αυξήθηκαν 18% κατά τη θερινή περίοδο αιχμής και 28% κατά τη χειμερινή περίοδο το 2024.
Οι κίνδυνοι απάτης ποικίλλουν σημαντικά από πόλη σε πόλη, όπως σημειώνει ο Ντέιβιντ Μαν, επικεφαλής οικονομολόγος στο τμήμα Ασίας-Ειρηνικού του Mastercard Economics Institute, με τα προβλήματα με ταξί και ενοικίαση αυτοκινήτων να περιλαμβάνουν την πλειονότητα των αναφερόμενων περιπτώσεων σε πόλεις όπως η Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης και η Τζακάρτα της Ινδονησίας.
«Σε ορισμένους προορισμούς, η απάτη προέρχεται περισσότερο από την πλευρά των ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων. Σε άλλες πόλεις, η απάτη μπορεί να αφορά ακόμη και πράγματα όπως οι υπηρεσίες εστίασης. Ένα τέτοιο καλό παράδειγμα, είναι το Λος Άντζελες, όπου η εστίαση είναι το μεγαλύτερο κομμάτι όπου πραγματοποιούνται κάποιες απάτες«, δήλωσε στην εκπομπή «Squawk Box Asia» του CNBC.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Mastercard, οι τουρίστες ανέφεραν τα χαμηλότερα ποσοστά απάτης στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ, στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, στη Σεούλ της Νότιας Κορέας, στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας και στο Εδιμβούργο της Σκωτίας.
Αντίθετα, τα υψηλότερα επίπεδα καταγράφηκαν στο Κανκούν του Μεξικού, το Ανόι του Βιετνάμ, την Ντάκα του Μπαγκλαντές και την Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.
Το είδος της απάτης διαφέρει σημαντικά από πόλη σε πόλη. Για παράδειγμα, τα προβλήματα με ταξί και ενοικίαση αυτοκινήτων περιλαμβάνουν μόνο το 2% των αναφερόμενων περιπτώσεων απάτης στο Χονγκ Κονγκ και τη Βαρκελώνη, αλλά το 66% στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, σύμφωνα με την έκθεση.
Απάτη στην εστίαση
Η απάτη στις υπηρεσίες εστίασης είναι περισσότερο έντονη στις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή, αποτελώντας το 63% των αναφερόμενων κρουσμάτων στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με την έκθεση. Αυτό περιλαμβάνει εστιατόρια που χρεώνουν υπερβολικά για φαγητό, προσθέτουν μη εξουσιοδοτημένα φιλοδωρήματα ή κλέβουν τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας των ταξιδιωτών, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Mastercard.
Πριν το ταξίδι - «Τιμές πολύ καλές για να είναι αληθινές»
Πέρα από τις περιόδους αιχμής, η ταξιδιωτική απάτη αυξάνεται επίσης κατά το στάδιο της κράτησης, δηλώνει ο Ντέιβιντ Μαν.
Η απάτη στον σχεδιασμό ταξιδιών αυξήθηκε κατά περισσότερο από 12% πέρυσι, ανέφερε η έκθεση, είτε μέσω παραποιημένων φωτογραφιών, κακόβουλων συνδέσμων «επιβεβαίωσης» που εκθέτουν τραπεζικά στοιχεία, είτε άλλων μορφών απάτης.
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να προσέχουν τις ασυνήθιστα χαμηλές τιμές και τις καλοκαιρινές τιμές που είναι «πολύ καλές για να είναι αληθινές», ειδικά σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς που προσελκύουν μεγάλα πλήθη, ανέφερε η έκθεση.
Για να προστατευτούν από δόλιες δραστηριότητες, οι ταξιδιώτες μπορούν να δημιουργήσουν ψηφιακά πορτοφόλια, να αγοράσουν ταξιδιωτική ασφάλιση ή να κάνουν κράτηση ταξιδιών χρησιμοποιώντας πιστωτική κάρτα με προστασία από απάτη, ανέφερε.