Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:16

Αγροτικά μπλόκα σε όλη τη χώρα: Κρίσιμες αποφάσεις για κλιμάκωση – «Χωρίς συγκεκριμένες εγγυήσεις από την κυβέρνηση»

10:07

Οι ευκαιρίες απασχόλησης για τους άνεργους στη Γερμανία «λιγότερες από ποτέ»

10:03

ESG 2026: Ποιους πράσινους δείκτες αναζητούν οι επενδυτές και τι δείχνουν οι διεθνείς τάσεις

09:47

Τα 75 δολάρια «είδε» για πρώτη φορά το ασήμι -Νέα ρεκόρ για χρυσό, πλατίνα

09:39

Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά

09:35

Ζελένσκι: Συμφωνία με Τραμπ για συνάντηση

09:31

ΤτΕ: Κλειδί η αύξηση της παραγωγικότητας – Πόσο απέχουμε από την ΕΕ

09:16

Smartphones: Χρονιά ανατιμήσεων και ελλείψεων το 2026 - Πώς και γιατί θα αλλάξει η αγορά

09:15

Οι ΗΠΑ εξαπέλυσαν βομβαρδισμούς εναντίον του ΙΚ στη Νιγηρία

08:49

Τρόφιμα-Ποτά: Ένα deal κάθε 15 ημέρες

23:55

Τανζανία: Πέντε νεκροί από συντριβή ελικοπτέρου στο Κιλιμάντζαρο

23:35

Τουρκία: Ο ντε φάκτο ηγέτης του Σουδάν συναντήθηκε με τον πρόεδρο Ερντογάν

23:08

Τζίμι Κίμελ: Το 2025 ήταν «μια πολύ καλή χρονιά για τον φασισμό»

22:39

Σομαλία: Οι κάτοικοι του Μογκαντίσου ψηφίζουν για πρώτη φορά εδώ και 60 χρόνια σε άμεσες εκλογές

22:15

Τουρκικό Υπ. Άμυνας: Η ασυνέπεια της ελληνικής προσέγγισης ευθύνεται για τις παραβιάσεις στο Αιγαίο

21:44

Επικοινωνία Γεραπετρίτη με τον Αιγύπτιο ομόλογό του Aμπντελάτι

21:28

Η πρόταση της Μόσχας στο Παρίσι για τον φυλακισμένο στην Ρωσία ερευνητή Λοράν Βινατιέ

20:59

Τρεις νεκροί από ισραηλινά πλήγματα στον Λίβανο

20:36

Θεσσαλονίκη: «Μαϊμού» εργαζόμενοι του ΔΕΔΔΗΕ άρπαξαν από 70χρονη λίρες και κοσμήματα αξίας μισού εκατ. ευρώ

20:13

Μυστήριο στο Λιχνεστάιν: Νεκρά τέσσερα μέλη της ίδιας οικογένειας

19:50

Επικοινωνία Ζελένσκι με Γουίτκοφ-Κούσνερ: «Ας είναι ένα ακόμη βήμα για την ειρήνη»

19:29

Ισραήλ: Σύλληψη 5 ατόμων για επίθεση σε σπίτι Παλαιστινίων στη Δυτική Όχθη – Τραυματίστηκε βρέφος

19:15

Ειδικά χωροταξικά σχέδια: Οι αλλαγές που φέρνει το 2026 στη χρήση γης και τις επενδύσεις

19:03

Ουκρανία: Bρετανικοί πυραύλοι Storm Shadow στα πλήγματα σε ρωσικές μονάδες πετρελαίου και φυσικού αερίου

18:47

Φουντώνει ο ψηφιακός πόλεμος ΗΠΑ-ΕΕ

18:31

Θεσσαλονίκη: Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό του διοικητή της Πυροσβεστικής Άνω Ποροΐων

18:14

Σουηδία: Αστυνομικοί εξουδετέρωσαν νεαρό μετά από επίθεση σε σπίτι - Νεκρή μία 55χρονη, δύο τραυματίες

17:54

CNN: Η σκιά της Ρωσίας πάνω από την Ευρώπη - Ο κίνδυνος πολέμου είναι και πάλι πραγματικός

17:40

Αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο πρόεδρος της Φενέρμπαχτσε

17:20

Ισραήλ: Ανακοίνωσε ότι σκότωσε μαχητή της ιρανικής Δύναμης Κουντς στον Λίβανο