Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

20:37

Ο Τραμπ θα συζητήσει εμπόριο και μεταναστευτικό με Κάρνεϊ και Σέινμπαουμ

20:27

ΗΠΑ: Καταργείται η σύσταση για τον εμβολιασμό όλων των νεογέννητων κατά της ηπατίτιδας Β

20:25

Σουηδία: Βάζει τέλος στη οικονομική της βοήθεια σε τέσσερις αφρικανικές χώρες υπέρ της Ουκρανίας

20:18

Τραμπ: Η Ευρώπη αντιμετωπίζει «πολιτισμικό αφανισμό»

20:06

Ρούμπιο: Το πρόστιμο της ΕΕ στην πλατφόρμα Χ συνιστά «επίθεση στον αμερικανικό λαό»

20:03

Ιαπωνία: Η κεντρική τράπεζα απειλεί να αναστατώσει τις διεθνείς αγορές

20:01

Ο Γκουτέρες χαιρετίζει την υπογραφή των Συμφωνιών των ΗΠΑ μεταξύ ΛΔ Κονγκό και Ρουάντας

19:59

Ο Τραμπ παρέλαβε το πρώτο Βραβείο Ειρήνης της FIFA

19:52

Τα εντάλματα κατά του Πούτιν και άλλων Ρώσων θα ισχύουν και μετά την επίτευξη ειρηνευτικής συμφωνίας

19:46

Κακοκαιρία Byron: Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία των οχημάτων σχεδόν σε όλη την Αττική

19:44

Ουκρανία: Νέες συνομιλίες με Αμερικάνους στη Φλόριντα μετά τη συνάντηση ΗΠΑ-Ρωσίας

19:36

Ευρωαγορές: Μεικτή εικόνα και οριακά «κόκκινος» ο Stoxx 600

19:27

Διπλωματικές πηγές: Το ΥΠΕΞ είχε προβεί στις δέουσες ενέργειες για τη λάθος απεικόνιση χάρτη σε εγχειρίδιο της ΕΕ

19:23

ΕΟΠΥΥ: Πώς φτάσαμε στην εξάρθρωση κυκλώματος εικονικών συνταγογραφήσεων

19:16

Συνάντηση Πιερρακάκη με πρέσβεις ΕΕ: Η Ευρώπη χρειάζεται επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομική ισορροπία

19:08

Νορβηγία: Αγοράζει δύο ακόμη υποβρύχια και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς από την Γερμανία

19:08

Παπασταύρου: Τον Απρίλιο στην Ουάσιγκτον η επόμενη υπουργική συνεδρίαση του σχήματος 3+1

18:59

Κεραμέως για «Rebrain Greece»: Πέμπτη εκδήλωση, στις 7/12 στη Νέα Υόρκη - Έχουν εξαντληθεί οι θέσεις από Έλληνες του εξωτερικού

18:59

Μετρό Θεσσαλονίκης: Σε λειτουργία ξανά η βασική γραμμή από τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου

18:56

Reuters: ΕΕ και G7 εξετάζουν την κατάργηση πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και μπλόκο στις ναυτιλιακές υπηρεσίες

18:51

Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 12 Δεκεμβρίου

18:47

Κώτσηρας: Αξιοποιούμε τον κοινωφελή πλούτο της χώρας και λύνουμε προβλήματα της καθημερινότητας

18:35

«Mεγάλος σκεπτικισμός» στην κυβέρνηση Τραμπ για το mega deal Netflix-Warner Bros

18:23

Unibios: Έκτακτη ΑΜΚ με έκδοση 323.887 νέων μετοχών

18:19

Κύπρος: Ο Ν. Χριστοδουλίδης προχώρησε σε ανασχηματισμό της Κυβέρνησης

18:14

Ρωσία: Πρότεινε την παραγωγή μαχητικών αεροσκαφών Sukhoi Su-57 και πυρηνικού καυσίμου στην επικράτεια της Ινδίας

18:11

Μητσοτάκης: Αν βρούμε φυσικό αέριο, αυτό αλλάζει τα πάντα - Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας με Τουρκία το πρώτο τρίμηνο του 2026

18:06

Μετρό: Ποιοι σταθμοί θα κλείσουν αύριο Σάββατο με εντολή της ΕΛΑΣ

18:03

Ευρωβαρόμετρο: Το 70% των πολιτών πιστεύει ότι το ευρώ είναι καλό για τη δική τους χώρα

17:54

ΧΑ: Εβδομαδιαία κέρδη 1% για τον Γενικό Δείκτη