Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:57

ΑΑΔΕ: Παρουσίασε στη Ν. Υόρκη τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες για τους Έλληνες του εξωτερικού

23:45

Επίκειται ανατροπή της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από την ΕΕ

23:30

Βρετανία: Περισσότερα από 600 αντικείμενα «σημαντικής πολιτιστικής αξίας» κλάπηκαν από μουσείο στο Μπρίστολ

23:26

ΗΠΑ: Γερουσιαστές ζητούν την έρευνα βομβαρδισμού δημοσιογράφων στον νότιο Λίβανο το 2023

23:12

Wall Street: Νέα ρεκόρ για Dow-S&P 500, «βάρυνε» τον Nasdaq η Oracle

23:00

Μειώνεται και γερνάει o πληθυσμός της Γερμανίας

22:42

ChatGPT: Μήνυση συνδέει για πρώτη φορά την Τεχνητή Νοημοσύνη με φόνο

22:30

Χρυσός: Σε υψηλό άνω του ενός μηνός - Νέο ρεκόρ για το ασήμι

22:15

Ουκρανία: Οι ηγέτες της «Συμμαχίας των Προθύμων» συζήτησαν για τη χρήση των ρωσικών assets

22:07

Η ξεκάθαρη αλλαγή πίστας και η (πολύ) μεγάλη ευκαιρία

21:50

ΗΠΑ: Η ανάπτυξη στρατευμάτων σε 5 πόλεις έχει στοιχίσει πάνω από 340 εκατ. δολ.

21:41

Νέο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης: Ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία το ν/σ - Μεταφορά ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

21:31

Βενιζέλος: Το πρόβλημα της χώρας δεν είναι συνταγματικό - Είναι η βαθιά κρίση αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης στους Θεσμούς

21:28

Πετρέλαιο: Απώλειες 1,5% με Βενεζουέλα και Ουκρανία στο επίκεντρο

21:12

Ο ξένος Τύπος για την εκλογή Πιερρακάκη στο Eurogroup: Πού ήταν η Ελλάδα και πού έφτασε

21:07

Συγχαρητήρια στον Κυριάκο Πιερρακάκη από Κόστα - Λάιεν

21:00

Reuters: Οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να κατασχέσουν περισσότερα τάνκερ στην Βενεζουέλα

20:54

Ανδρουλάκης: Προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ να τελειώσει το καθεστώς της ατιμωρησίας - Κάλεσμα για γενναία αναθεώρηση του άρθρου 86

20:41

Παπαθανάσης: Ιστορική απόφαση για την Ελλάδα η Προεδρία του Eurogroup από τον Κυριάκο Πιερρακάκη

20:34

Ζελένσκι: Το εδαφικό παραμένει «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ

20:31

AKTOR: Ορόσημο στην ιστορία του oμίλου η υπερκάλυψη του ομολογιακού δανείου

20:24

Σε εποικοδομητικό κλίμα η συνάντηση Χατζηδάκη και Τσιάρα με τους αγρότες της Κρήτης

20:04

Το Κογκρέσο μπλοκάρει τον Τραμπ και θωρακίζει την Ευρώπη με πακέτο - μαμούθ 900 δισ. δολαρίων

20:04

Πιερρακάκης: Το πρώτο μήνυμα ως πρόεδρος του Εurogroup - Ανάγκη ενότητας και συνεργασίας για τα κοινά συμφέροντα της ΕΕ

20:00

Ευρωαγορές: Κέρδη στον απόηχο των αποφάσεων Fed και SNB

19:42

ΟΠΕΚΕΠΕ: Παράταση εργασιών έως τις 15 Φεβρουαρίου 2026 αποφάσισε η εξεταστική

19:39

Πολωνός Υπ. Δικαιοσύνης: Η κυβέρνηση της Ουγγαρίας είναι πιο κοντά στη Μόσχα παρά στις Βρυξέλλες

19:37

Τασούλας για εκλογή Πιερρακάκη: Αποτελεί αναγνώριση του κύρους της χώρας μας

19:33

Μαρινάκης για εκλογή Πιερρακάκη: Αντανακλά την αναγνώριση της προόδου της χώρας και τη δικαίωση των θυσιών των πολιτών

19:30

Hellenic Cables: Αναλαμβάνει το υποβρύχιο καλωδιακό σύστημα του έργου BC-Wind της Ocean Winds στην Πολωνία