Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:10

Οι 10 πιο cool δρόμοι του κόσμου - Ανάμεσά τους ένας ελληνικός

14:01

Κακοκαιρία: Συνεδρίασε η Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου - Συστάσεις της Πολιτικής Προστασίας

13:59

Tesla: «Βουτιά» σχεδόν 50% των πωλήσεων στην Ευρώπη τον Οκτώβριο

13:55

Το ράλι της Alphabet αλλάζει τον χάρτη των πολυτιμότερων εισηγμένων στον κόσμο

13:49

Χρυσοχοΐδης: Μία στις τρεις γυναίκες που κάνει καταγγελία βάζει το Panic Button

13:48

Έρευνα ΔΕΗ: 8 στις 10 γυναίκες φοβούνται όταν κυκλοφορούν το βράδυ

13:36

ΤτΕ: Συνεχίστηκε η άνοδος στις τιμές ακινήτων και στο γ' τρίμηνο

13:33

Eurostat: Mόνο σε Ελλάδα και Ιταλία μειώθηκε το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα από το 2004

13:29

Λαβρόφ: Το ειρηνευτικό σχέδιο πρέπει να αντανακλά τις συνομιλίες Πούτιν - Τραμπ

13:21

Alibaba: Ξεπέρασαν τις προβλέψεις τα έσοδα τριμήνου λόγω AI

13:20

Πλωτή χωματερή 40 τόνων απομάκρυναν από τα Μέθανα το Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη και η Healthy Seas

13:20

Μαρινάκης: Ο Τσίπρας στο βιβλίο του υπερασπίστηκε μέχρι και το δημοψήφισμα

13:19

Αύξηση 3,2% στον τζίρο του κλάδου καταλυμάτων το γ' τρίμηνο

13:07

GWomen Sports Summit, 4ο Συνέδριο Γυναικείου Αθλητισμού: TOGETHER. STRONGER. UNSTOPPABLE.

13:05

ΕΛΣΤΑΤ: Ανατιμήσεις της τάξης του 2% στα οικοδομικά υλικά τον Οκτώβριο

12:59

Παραιτήθηκε ο CΕΟ της Domino's Pizza στη Βρετανία

12:55

Tο Κίεβο προωθεί συνάντηση Ζελένσκι-Τραμπ στις ΗΠΑ αυτήν την εβδομάδα

12:55

Η Γαλλία επιδιώκει τρίμηνη αναστολή της λειτουργίας της Shein

12:44

Klarna: Τι θα αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές τη φετινή Black Friday

12:36

CEO Casino: Shein και Temu πρέπει να απαγορευτούν στην Ευρώπη μέχρι το 2028

12:30

ΔΥΠΑ για επίδομα μητρότητας: Το δικαιούνται όλες όσες καταβάλλουν εισφορές ως μη μισθωτές

12:27

Σλέιπεν (ΕΚΤ): Νέα προσέγγιση στις δαπάνες για τόνωση της ανάπτυξης στην ΕΕ

12:26

Αύξηση 4,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Οκτώβριο

12:21

UBS: Στις ελληνικές τράπεζες τα μεγαλύτερα περιθώρια ανόδου πανευρωπαϊκά - Στα top-picks η Τρ. Πειραιώς

12:12

EBRD: «Ωρολογιακή βόμβα» για την αύξηση του ΑΕΠ η γήρανση του πληθυσμού

12:10

Spotify: Αύξηση τιμών στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του 2026

12:06

Έρχεται η επικίνδυνη κακοκαιρία Adel σε δυο φάσεις

11:59

easyJet: Αύξηση κερδών 9% το οικονομικό έτος 2025 - Σημαντικές βελτιώσεις στην ικανοποίηση πελατών

11:58

Προϋπολογισμός: Φοροέσοδα 59,2 δισ. ευρώ στο 10μηνο - Στα 10,2 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα

11:56

Έρευνα Adecco: Το 76% των εργαζομένων αναμένει ότι η AI θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας