Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:07

Disney - YouTube TV: Κατέληξαν σε συμφωνία βάζοντας τέλος σε εβδομάδες διακοπής των καναλιών

15:50

3,6 δισ. άνθρωποι και το 41% των νοσοκομείων παγκοσμίως κινδυνεύουν από την ακραία ζέστη - Επείγουσα ανάγκη για δράση

15:39

Στη δημοσιότητα τα αρχεία της Αμέλια Ερχαρτ, με εντολή Τραμπ

15:23

Ινδονησία: Έξι νεκροί και 17 αγνοούμενοι από κατολίσθηση

15:18

Ινδία: Τουλάχιστον 9 νεκροί από ισχυρή έκρηξη σε αστυνομικό τμήμα της Σριναγκάρ

15:14

Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης επιβεβαίωσαν τη σύλληψη πετρελαιοφόρου στον Κόλπο

14:56

Την ένταξη των πρακτορείων ΟΠΑΠ στα προγράμματα ΕΣΠΑ ζήτησαν από τον υπ. Ανάπτυξης ΕΕΑ και ΠΟΕΠΠΠ

14:48

ΕΛΑΣ: Τέσσερις συλλήψεις για τη δολοφονία του Γιάννη Λάλα

14:42

Οι ενέργειες της Περιφέρειας Αττικής για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία

14:31

Fed: Θολό το τοπίο για μια ακόμη μείωση των επιτοκίων

14:11

Ξεκίνησαν οι τριήμερες εκδηλώσεις για την 52η επέτειο του Πολυτεχνείου

13:58

Πράσινη μετάβαση στην Ευρώπη με υψηλό κόστος: Στα 2,9 δισ. δολάρια το ETS της ναυτιλίας το 2024

13:35

Η νέα εποχή στις τράπεζες: Ο μετασχηματισμός του κλάδου μέσα από το μοντέλο της Alpha Bank

13:26

Ευχαριστίες του Αμερικανού Μ.Α. στον ΟΗΕ προς την Ελλάδα για τη στήριξη του σχεδίου Ψηφίσματος των ΗΠΑ για τη Γάζα

13:21

Αυστραλία: Θα ζητήσει να φιλοξενήσει την επόμενη σύνοδο για την κλιματική αλλαγή

13:05

ΥΠΕΞ: Η Ελλάδα δεν πρόκειται ποτέ να αποδεχθεί τα τετελεσμένα της τουρκικής εισβολής και κατοχής

13:00

Ποια μεγάλα συμβόλαια «χτυπούν» οι ισχυροί κατασκευαστές στο «φίνις» του 2025

12:48

Μαρινάκης: Η αναβάθμιση από τον Fitch προσελκύει επενδύσεις οι οποίες δημιουργούν δουλειές

12:37

Τραμπ: Αποκήρυξε την ηγετική MAGA μορφή, τη βουλευτή Μάρτζορι Τέιλορ Γκριν

12:22

Tesla: Απαιτεί από τους προμηθευτές της να αποφεύγουν κινεζικά εξαρτήματα για οχήματα με προορισμό τις ΗΠΑ

12:08

Τραμπ: Θα κάνουμε πυρηνικές δοκιμές, όπως κάνουν κι άλλες χώρες

12:00

Υψηλή μεταδοτικότητα και βαρύτερη νόσηση αναμένεται να έχει φέτος η γρίπη

11:51

Μαδούρο σε Τραμπ: Όχι άλλοι άδικοι πόλεμοι

11:39

Τραμπ: Δηλώνει πως θα κινηθεί νομικά εναντίον του BBC

11:22

Μερτς: Η υπομονή των Γερμανών μαζί του εξαντλείται γρήγορα

10:54

Τουρισμός: Κρίσιμη για το «όνομα» και τη βιωσιμότητα του η ενίσχυση της περιβαλλοντικής υπευθυνότητας

10:24

Hilton: Από 1 σε 67 ξενοδοχεία στην Ελλάδα μέσα σε λίγα χρόνια- Οι μονάδες που έρχονται

10:15

Πιερρακάκης στο LSE: Είμαι αισιόδοξος για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας

09:56

Αμυντική βιομηχανία και ναυπηγεία το νέο αφήγημα για την ελληνική βιομηχανία

09:39

Τέσσερα μέτρα οικονομικής στήριξης για τους συνταξιούχους