Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

12:20

Αύξηση 13,5% στις κυκλοφορίες αυτοκινήτων τον Μάιο

12:13

ΤτΕ: Βλέπει εναρμονισμένο πληθωρισμό 2,5% το 2025 στην Ελλάδα

12:04

Η Metlen απέσπασε τη διάκριση «Best Corporate Bond in Europe» για το 2024

12:03

Ιράν: Ετοιμάζει νομοσχέδιο για έξοδο από τη συνθήκη μη διάδοσης πυρηνικών όπλων

12:00

Γερμανία: Τα φωτοβολταϊκά στο μπαλκόνι έφτασαν το 1 εκατομμύριο - Διπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο

11:55

Κεραμέως: Το 51% της ψηφιοποίησης έχει ήδη ολοκληρωθεί - Μέχρι τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως

11:38

Ινδία: Αεροσκάφος Dreamliner της Air India επέστρεψε στο Χονγκ Κονγκ έπειτα από τεχνικό πρόβλημα

11:33

Όμιλος Φάις: Επέλεξε την web πλατφόρμα WorkLife της Entersoft

11:27

ΙΟΒΕ: Υποχώρηση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία - Στις 110,8 μονάδες τον Μάιο

11:25

Η JYSK Ελλάδας στήριξε τη διαφορετικότητα και τον αθλητισμό στο Navarino Challenge 2025

11:19

Πιερρακάκης: Η κυβέρνηση ξέρει να διαχειρίζεται τις κρίσεις και να παρεμβαίνει όταν χρειάζεται

11:18

H G7 αναζητά κοινή θέση στη σύγκρουση Ισραήλ- Ιράν, η ΕΕ ζητεί να «αποφευχθεί ο προστατευτισμός»

11:09

Πότε πληρώνονται οι συντάξεις Ιουλίου 2025

11:06

Στάση αναμονής στο ΧΑ - Οριακές μεταβολές για τον Γενικό Δείκτη

11:04

Ήπια άνοδο στις ευρωαγορές - Βουτιά 7,5% της Renault

11:00

Υπερταμείο: Δύο νέα έργα 3,9 εκατ. ευρώ για το ΟΑΚΑ με τη ΜΕΤΚΑ

11:00

Η AVE εξαγοράζει το 40% των σούπερ μάρκετ Bazaar

10:34

Από το αυτοκίνητο στη μόδα: Παραίτηση έκπληξη του CEO της Renault, Λούκα Ντε Μέο - Θα ηγηθεί της Kering

10:15

Απολύθηκε και ήθελε κάπου να τα πει: Αυτή και άλλοι χιλιάδες...

10:08

Εκτέλεση προϋπολογισμού: Πάνω από τον στόχο τα έσοδα από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος - Μειωμένες οι δαπάνες

10:03

Συλλήψεις οπαδών σε μεγάλη επιχείρηση της ΕΛΑΣ στην Αθήνα - Εμπλέκονται και σε διακίνηση ναρκωτικών

09:56

Γερμανία: Οικονομολόγοι προβλέπουν ότι θα επιστρέψει στην ανάπτυξη φέτος

09:52

Επένδυση 20 εκατ. ευρώ του επενδυτικού ταμείου SMERC στο Patmos Aktis Suites & Spa

09:46

Παπασταύρου: Οι διαχωριστικές γραμμές στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης είναι ξεκάθαρες και πρέπει να παύσουν να υπάρχουν

09:43

ΕΒΕΠ: Πολυεπίπεδες οι οικονομικές επιπτώσεις από την πολεμική ένταση στη Μέση Ανατολή

09:35

Πετρέλαιο: Συνεχίζει ανοδικά με την αγορά να παρακολουθεί την κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή

09:26

Καθησυχάζει για τον πληθωρισμό σε σχέση με τον στόχο της ΕΚΤ ο Ντε Γκίντος

09:06

ΗΠΑ: Συνελήφθη ο ύποπτος για τον φόνο της Χόρτμαν και του συζύγου της στη Μινεσότα

09:01

Συντριβή Boeing 787 της Air India: Ανακτήθηκε το δεύτερο μαύρο κουτί

09:01

Ξεκινά σήμερα η κατ’ οίκον αποστολή φαρμάκων - Γεωργιάδης: Τέλος στην ταλαιπωρία των ασθενών