Tip of the Day

Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

05-09-2022 | 07:49
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το Greenwashing

Μέχρι στιγμής, το ενδιαφέρον στην αγορά είχε επικεντρωθεί στο πως οι καταναλωτές θα προστατευθούν από το greenwashing, την καταχρηστική δηλαδή χρήση της πράσινης «ετικέτας» σε προϊόντα, δραστηριότητα και επιχειρήσεις με σκοπό την αποκόμιση του μέγιστου κέρδους μέσω υπερβολικών ή ψευδών επιχειρημάτων αναφορικά με την οικολογική προσέγγιση της εκάστοτε εταιρείας.

Ωστόσο, και οι ίδιες οι εταιρείες θα πρέπει να προστατεύονται από το να πέσουν στην παγίδα του greenwashing καθώς η προστασία και η διατήρηση του πλανήτη μας δεν είναι μόνο ατομική υπόθεση αλλά και εταιρική, με την κοινή γνώμη να έχει συνειδητοποιήσει το ρόλο των εταιρειών στην κλιματική αλλαγή και τις οικολογικές καταστροφές.

Χάρη στη σταθερή πίεση της αγοράς και την οικονομική και κοινωνική πολιτική, οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για γίνουν πιο πράσινες, όχι μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και για την προστασία της επωνυμίας τους.

Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων έχουν συνειδητοποιήσει ότι εάν καταφέρουν να στείλουν αποτελεσματικά τα μηνύματά τους για τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες τους, θα κερδίσουν τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών για μια ζωή. Αλλά όταν μια επιχείρηση αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προώθηση της βιωσιμότητας από ό,τι σε ουσιαστικές πράξεις για να μετριάσει τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις, αυτό είναι απλώς Greenwashing. Η τακτική αυτή μάλιστα εμφανίζεται με ποικίλες μορφές σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών. Μπορεί να αφορά σε μια αυτοκινητοβιομηχανία ή μια μάρκα fast-fashion που παραποιεί το πρόγραμμα ανακύκλωσης ρούχων της ή μια εταιρεία πλαστικών μιας χρήσης που χρησιμοποιεί παρθένα φυσικά τοπία στη διαφήμισή της. Ορισμένες επιχειρήσεις ενδέχεται να καταφεύγουν στο greenwashing χωρίς καν να το συνειδητοποιούν απλώς και μόνο λόγω της έλλειψης καθολικών προτύπων σχετικά με την αναφορά ESG.

Υπάρχουν ωστόσο λύσεις, προκειμένου να θωρακιστούν οι επιχειρήσεις από αθέμιτες ή ανούσιες πράσινες πρακτικές και κατ’ επέκταση ένα πλήγμα στη φήμη τους.

Δεδομένου ότι η γνώση είναι δύναμη, το πρώτο βήμα για κάθε εταιρεία είναι να μαθαίνει όσο το δυνατόν περισσότερα για την αλυσίδα εφοδιασμού και τις λειτουργίες της συμπεριλαμβανομένου του τι κάνουν οι συνεργάτες της και τυχόν νόμων ή κανονισμών που ενδέχεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους. Για παράδειγμα, θα πρέπει να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες εκπομπών από την αλυσίδα εφοδιασμού τους αναφορικά με τους ρύπους και να επιλέγουν συνεργάτες με χαμηλότερες εκπομπές.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να θέτουν στόχους και να δημιουργούν εσωτερικές πολιτικές που θα καθοδηγούν τις προσπάθειες του μάνατζμεντ. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την κατανόηση και την εφαρμογή αποδεκτών λογιστικών πρωτοκόλλων και την ανάλυση κύκλου ζωής στο πλαίσιο της επιχείρησης. Η κάθε στρατηγική θα πρέπει να κοστολογείται και η πρόοδος που σημειώνει η επιχείρηση θα πρέπει να καταγράφεται ενώ θα πρέπει να αναθεωρεί όταν χρειάζεται.

Η γλώσσα είναι το πιο ισχυρό εργαλείο που διαθέτει ο άνθρωπος. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρασεολογία χωρίς προφανές νόημα όταν επικοινωνούν τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα, και αυτό βλάπτει τη φήμη τους.

Τα τσιτάτα όπως "πράσινο", "φυσικό" και "φιλικό προς το περιβάλλον" επικοινωνούν ελάχιστα σχετικά με τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Επομένως, η εταιρεία θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι οι ισχυρισμοί της είναι ξεκάθαροι. Αυτό θα μπορούσε να καταστεί εφικτό εφόσον συμπεριληφθούν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρεται ότι απλώς ότι το προϊόν είναι κατασκευασμένο από οργανικό βαμβάκι, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και συγκεκριμένο ποσοστό.

Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές με το ακούσιο greenwashing. Όροι όπως "κομποστοποιήσιμος", "βιοδιασπώμενος" και "χωρίς πλαστικό" μπορεί να εκλαμβάνονται ως αβλαβής ορολογία μάρκετινγκ, αλλά στην πραγματικότητα έχουν ακριβείς ορισμούς, η λανθασμένη χρήση των οποίων μπορεί να φέρει μια εταιρεία αντιμέτωπη με μια αγωγή επειδή η ομάδα μάρκετινγκ χρησιμοποίησε αυτούς τους όρους στα μηνύματα που απευθύνονται σε καταναλωτές.

Και φυσικά, πάνω από όλα χρειάζεται ειλικρίνεια. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λογοδοτήσουν για το αποτύπωμά τους άνθρακα», λέει ο Σάσι Μένον, συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της EcoEngineers, μιας εταιρείας συμβούλων και ελεγκτών που ειδικεύεται στα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τις στρατηγικές απανθρακοποίησης. «Πρέπει να επικοινωνούν με ειλικρίνεια τι κάνουν για αυτό και να παραδεχτούν τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν. Αυτό το επίπεδο ειλικρινούς επικοινωνίας και υπευθυνότητας χάνεται όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν πάντα να είναι τέλειες».

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

12:42

Μιχαηλίδου: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στη διεθνή συνεργασία για την αποϊδρυματοποίηση των παιδιών

12:37

Ο Τραμπ στο Ηνωμένο Βασίλειο για δεύτερη επίσημη επίσκεψη

12:24

Υποχωρεί η «μανία» Labubu - Χάθηκαν 13 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της Pop Mart

12:17

Διπλή αύξηση στις τιμές εισροών και εκροών στη γεωργία - κτηνοτροφία τον Ιούλιο

12:15

Ουκρανία: Τα πυρομαχικά διασποράς έχουν σκοτώσει και τραυματίσει περισσότερους από 1.200 αμάχους

12:13

Performance Technologies: Αύξηση 63,3% στα κέρδη το α' εξάμηνο

12:09

Κάζιμιρ (ΕΚΤ): Να μείνουμε σε εγρήγορση για τους ανοδικούς κινδύνους στον πληθωρισμό

12:08

Ο ΗΡΩΝ Υποστηρικτής του Ioannina Lake Run 2025

12:03

Κόστα: Πρέπει να προστατεύονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση όλα τα ευρωπαϊκά σύνορα

11:48

Eurobank: Αγορά 2,48 εκατ. ιδίων μετοχών έναντι 7,95 εκατ. ευρώ

11:46

ΧΑ: Σταθεροποίηση στις 2.060 μονάδες

11:46

H Ρωσία προειδοποιεί την Ευρώπη: Θα κινηθούμε κατά όποιου κράτους προσπαθήσει να κατασχέσει τα περιουσιακά μας στοιχεία

11:46

Premia Properties: Απέκτησε ξενοδοχείο στις Κανάριες Νήσους έναντι 64 εκατ. ευρώ

11:44

Pantelakis: Οι τράπεζες υπερασπίζονται τα υπερκέρδη του 2024 - Νέες τιμές στόχοι

11:43

Πιέσεις στα γαλλικά ομόλογα μετά το «χτύπημα» της Fitch

11:37

Τσίπρας για Παλαιστίνη: Μας ντροπιάζει διπλά η στάση Μητσοτάκη

11:30

ΥΠΑΑΤ: Πενταπλή υπερκάλυψη στο πρόγραμμα συνεργασιών μεταξύ παραγωγών, ερευνητικών φορέων, πανεπιστημίων και επιχειρήσεων

11:30

Η πρεσβεία της Ρωσίας στο Βουκουρέστι κατήγγειλε μια «πρόκληση» του Κιέβου

11:26

Μητσοτάκης: Δεν μπορούν να μετέχουν στο πρόγραμμα SAFE χώρες που απειλούν με πόλεμο μέλη της ΕΕ

11:15

Ο Ιρανός πρόεδρος καλεί τις μουσουλμανικές χώρες να διαρρήξουν τις σχέσεις τους με το Ισραήλ

11:14

Παπασταύρου: Ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα το ενδιαφέρον της Chevron

11:03

Υπόθεση Novartis: Ένοχος ο «Μάξιμος Σαράφης» και η «Αικατερίνη Κελέση» - Oι ποινές

10:53

Μπέσεντ: Είμαστε κοντά σε μια συμφωνία με το Πεκίνο για το TikTok

10:48

Εκτέλεση προϋπολογισμού: Πρωτογενές πλεόνασμα 8,7 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο - Πάνω από τον στόχο τα φοροέσοδα

10:33

Ευρωαγορές: Ήπια ανοδικά με το βλέμμα στην Fed

10:29

Τα Μεταλλεία Χαλκού Μακεδονίας απορροφά η Ελληνικός Χρυσός

10:14

H Revoil εξαγοράζει την Μαλτέζος - Έως 3,3 εκατ. ευρώ το τίμημα

10:02

Τραμπ: Θα κηρύξει την Ουάσινγκτον σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω μεταναστευτικού

09:54

Στο μεγαλύτερο κερδοφόρο σερί του άνω του 1 έτους το αλουμίνιο

09:54

Σε εξέλιξη στο Μέγαρο Μαξίμου οι συνομιλίες Μητσοτάκη - Κόστα