
Τα καλά και τα κακά μαντάτα από τη Euronext
Γλυκόπικρη γεύση άφησαν όσα είπε χθες ο CEO της Euronext. Ο Stéphane Boujnah έδωσε εύσημα για την «αξιοσημείωτη» οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας και χαρακτήρισε την πρόταση εξαγοράς της ΕΧΑΕ ως «ψήφο εμπιστοσύνης» προς την ελληνική οικονομία. Επανέλαβε επίσης, πάνω από μία φορά, την πρόθεση-δέσμευση να μετατρέψει την Ελλάδα και την Αθήνα σε «κόμβο» στη ΝΑ Ευρώπη, με επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής.
Και κάπου εκεί τα ευχάριστα τελείωσαν. Μετά τα οφέλη για την αγορά και την οικονομία από την ενσωμάτωση της ΕΧΑΕ στον όμιλο της Euronext, η συζήτηση αναπόφευκτα πήγε στο προσφερόμενο τίμημα. Αυτό το… «read my lips», λίγο πριν μας ανακοινώσει ότι δεν σκοπεύει να υποβάλει βελτιωμένη πρόταση, δεν άφησε περιθώρια παρερμηνείας.
«C'est la vie»
Ο Boujnah λίγο-πολύ περιέγραψε την ελληνική αγορά ως μικρή και ρηχή, που λειτουργεί μονοπωλιακά σε αυτή τη γωνιά της Ευρώπης και που, αν δεν αρπάξει τώρα την ευκαιρία να προσδεθεί στο «άρμα» ενός μεγάλου ομίλου, οι εξελίξεις θα την ξεπεράσουν. Μας είπε κάτι που δεν γνωρίζαμε; Μάλλον όχι.
Μας είπε επίσης ότι αν το deal δεν προχωρήσει, δεν θα έχει νόημα για τη Euronext να επιμείνει και θα αναζητήσει αλλού… πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια. Κι έτσι φτάσαμε σε ακόμα ένα… «c’est la vie».
Η τροπολογία-σφήνα και η «πρόσκληση»
Όσοι λοιπόν προσέβλεπαν σε υψηλότερο τίμημα από τη Euronext, θα πρέπει να το ξεχάσουν. Όσοι περίμεναν κάτι καλύτερο, προς όφελος κυρίως των μικρομετόχων, διαψεύδονται. Και μιας και μιλάμε για μικρομετόχους, να θυμίσουμε ότι η πρόσφατη τροπολογία της κυβέρνησης έχει στρώσει κόκκινο χαλί επί της Λεωφόρου Αθηνών για τη Euronext. «Αποτελεί ελληνική συζήτηση», είπε ο Boujnah ερωτηθείς σχετικά, αρνήθηκε να πάρει μέρος σε «συνωμοσιολογίες» και περιορίστηκε να σχολιάσει ότι είναι θετικό ότι «η ελληνική νομοθεσία ευθυγραμμίζεται με την ευρωπαϊκή».
Σε ερώτημα για το αν η πρόταση εξαγοράς της ΕΧΑΕ έγινε κατόπιν πρόσκλησης της κυβέρνησης, ο Boujnah απάντησε αρνητικά. Για την ακρίβεια, είπε ότι είχαν υπάρξει και τα προηγούμενα χρόνια επαφές Euronext-EXAE και ότι, όταν κάποια στιγμή φέτος ο Κυριάκος Πιερρακάκης βρέθηκε στο Παρίσι, τον ρώτησε απλώς αν συνεχίζει να ενδιαφέρεται για την ΕΧΑΕ. Αποκάλυψε επίσης ότι είχε συζήτηση και με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, την 1η Ιουλίου (ημέρα κατά την οποία υποβλήθηκε η μη δεσμευτική πρόταση), προκειμένου να τον ενημερώσει για τις προθέσεις της Euronext.
Οι διεθνείς οίκοι λένε ναι
Η Jefferies αποτελεί άλλον έναν οίκο που εξακολουθεί να βλέπει θετικά τις τράπεζες και ανεβάζει την τιμή-στόχο της μετοχής της Τράπεζας Πειραιώς στα 8,3 ευρώ διατηρώντας σύσταση «αγορά». Η αναθεώρηση αντανακλά την πρόοδο της τράπεζας σε κερδοφορία και πιστωτική επέκταση, αλλά και τη σταθεροποίηση των βασικών μεγεθών της. Ο οίκος εμφανίζεται βέβαιος ότι το τρίτο τρίμηνο του 2025 θα κινηθεί εντός των προβλέψεων, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα του ισολογισμού. Παρουσιάζει ωστόσο εναλλακτικά σενάρια: Στο θετικό, η μετοχή θα μπορούσε να φτάσει τα 9,90 ευρώ, ενώ στο αρνητικό περιορίζεται στα 4,55 ευρώ, αν αυξηθούν οι προβλέψεις και πιεστεί η ποιότητα του ενεργητικού.
Στήριξη με buyback
Όλες οι συστημικές τράπεζες, στο πλαίσιο της μερισματικής τους πολιτικής αυτήν την στιγμή, πραγματοποιούν buyback και τι σημαίνει αυτό; Πώς μεταξύ άλλων οι τιμές των τραπεζών στηρίζονται, επομένως μην περιμένετε καμία δραματική κίνηση στον κλάδο το αμέσως χρονικό διάστημα. Τώρα βέβαια το μέγεθος των κερδών μέσα στη χρονιά πάντα δικαιολογεί κάποιες ρευστοποιήσεις.
Θετική η «δύσκολη» Moody's
Θετικά βλέπει η Moody's την κίνηση της Eurobank με την Eurolife. Η απόφαση της Eurobank να αποκτήσει λοιπόν το υπόλοιπο 80% της Eurolife FFH από τη Fairfax, επαναφέρει πλήρως την ασφαλιστική στον όμιλο και σηματοδοτεί στρατηγική ενίσχυση του επιχειρηματικού του προφίλ κατά τον οίκο που αξιολογεί τη συμφωνία ως θετική για την πιστοληπτική εικόνα της τράπεζας, καθώς ενισχύει τη διαφοροποίηση των εσόδων και αυξάνει τη λειτουργική της κερδοφορία.
Η αποζημίωση για το Μετρό προς Πειραιά
Μπορεί η γραμμή 3 προς Πειραιά, η γνωστή επέκταση από το Χαϊδάρι έως το λιμάνι, να λειτουργεί εδώ και λίγα χρόνια με τη «σφραγίδα» σχήματος υπό την ΑΒΑΞ, ως γνωστόν όμως, οι… αποζημιώσεις θέλουν τον χρόνο ωρίμανσής τους. Όπως λοιπόν εντοπίσαμε, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «κλείδωσε» τους πόρους που αφορούν σε «Αποζημιώσεις, βάσει αποφάσεων διαιτητικών δικαστηρίων, για το έργο της επέκτασης του Μετρό Αθήνας, τμήμα Χαϊδάρι - Πειραιάς». Και δεν είναι και λίγα, γίνεται λόγος για πάνω από 24,17 εκατ. ευρώ. Δεν θυμόμαστε αν έχουν προηγηθεί και άλλες αποφάσεις σχετικές, αλλά και η συγκεκριμένη να είναι μόνο, δεν είναι «μικρή» σε προϋπολογισμό. Υποθέτουμε ότι και σε αυτή την περίπτωση η δημόσια δαπάνη της πράξης εγγράφεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.