Ανθηρά εμφανίζονται τα οικονομικά μεγέθη του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) και του ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με το προσχέδιο του Προυπολογισμού που κατατέθηκε την Δευτέρα στη Βουλή.
Ο ΟΑΕΔ που έχει ήδη πλεόνασμα φέτος, θα παρουσιάσει βελτιωμένο αποτέλεσμα και το 2018 ύψους 615 εκατ. ευρώ, τόσο σε ταμειακή όσο και σε δημοσιονομική βάση. Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου 2018-2021, έκαναν λόγο για χαμηλότερο πλεόνασμα ύψους 568 εκατ. ευρώ.
Η βελτιωμένη εκτίμηση του πλεονάσματος κατά 47 εκατ. ευρώ οφείλεται, σύμφωνα με το προσχέδιο, στην εκτιμώμενη αύξηση των εσόδων του Οργανισμού από ασφαλιστικές εισφορές κατά 61 εκατ. ευρώ και στην αύξηση των δαπανών του κατά 33 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, η δαπάνη για τα επιδόματα ανεργίας θα ανέλθει στα 986 εκατ. ευρώ, εξαιτίας των νέων κατηγοριών ανέργων που αναμένεται να προστεθούν στη λίστα με τους δικαιούχους (απλήρωτοι υπάλληλοι που κάνουν καταγγελία στον εργοδότη τους, εγκλωβισμένοι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που βρίσκονται σε ύφεση, ελεύθεροι επαγγελματίες κλπ)
Παράλληλα προβλέπεται δαπάνη ύψους 450 εκατ. ευρώ με σκοπό την εφαρμογή των σχεδιαζόμενων ενεργητικών πολιτικών για την τόνωση της απασχόλησης, μέσω των διαφόρων προγραμμάτων ενίσχυσης, κατάρτισης και επανένταξης στην αγορά εργασίας.
Στον ΕΟΠΥΥ, η θετική πορεία των εσόδων από τις ασφαλιστικές εισφορές κλάδου Υγείας (που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα) δημιουργεί εξίσου θετικό κλίμα και οδηγεί στη μείωση της χρηματοδότησης από τον τακτικό Προϋπολογισμό.
Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 444 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο κατά 67 εκατομμύρια σε σχέση με τον στόχο (λόγω της αύξησης των εισφορών περίθαλψης).
Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προβλέπεται να ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ, τα οποία προορίζονται κυρίως για την κάλυψη της περίθαλψης των ανασφάλιστων.
Η δαπάνη για φάρμακα και παροχές ασθένειας εμφανίζεται αυξημένη σε σχέση με το 2016, αλλά εκτιμάται ότι θα διασφαλιστεί η τήρηση των ορίων που έχουν προσδιοριστεί για την περίοδο 2018 – 2021, δηλαδή στα 2,003 δισ. ευρώ για το φάρμακο και στο 1,525 δισεκατομμύριο για τις λοιπές παροχές ασθένειας.
Παρότι, στα δημόσια νοσοκομεία και το ΠΕΔΥ η κρατική χρηματοδότηση θα είναι «ψαλιδισμένη» κατά 350 εκατ. ευρώ, αλλά προβλέπεται να εξισορροπηθεί από την ομαλοποίηση της απόδοσης των πληρωμών από τον ΕΟΠΥΥ προς τις δομές του ΕΣΥ. Στα 160 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε το clawback στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη.
Οι δαπάνες ασφάλισης, περίθαλψης και κοινωνικής προστασίας είναι μειωμένες κατά 160 εκατ. ευρώ (19,49 δισ. ευρώ έναντι 19,649 το 2016), ενώ την ίδια στιγμή τα νοσοκομεία θα έχουν αυξημένα έξοδα κατά 135 εκατ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε έλλειμμα 97 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εξελιχθεί σε πλεόνασμα 106 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της εκκαθάρισης σημαντικού ποσού από απλήρωτες υποχρεώσεις.
Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλουν και οι μηχανισμοί επιστροφής υπερβάσεων. Τα 2017, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ο μηχανισμός αυτόματων επιστροφών για υπερβάσεις στη φαρμακευτική δαπάνη των δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων (clawback).
Για τα έτη 2017 και 2018, αναμένεται εκ νέου η εφαρμογή του clawback, στην περίπτωση που η φαρμακευτική δαπάνη ξεπεράσει τον «κλειστό» προϋπολογισμό.