Ανοίγοντας το δρόμο σε έναν κλάδο που βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, η Ελλάδα εγκαινίασε το πρώτο έργο που στρώνει το έδαφος για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων για τις οδικές μεταφορές στη χώρα. Ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού Υδρογόνου εγκαινιάστηκε στους Αγίους Θεοδώρους υπό το εμπορικό σήμα της AVIN σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση της κινητικότητας με υδρογόνο στη χώρα.
ΥΠΕΝ: Σε διαβούλευση σχέδιο νόμου για βιομεθάνιο και υδρογόνο
Οι ναυτιλιακές ποντάρουν στην «οικονομία του υδρογόνου» – Στροφή στα μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας
Η επένδυση ύψους 3 εκατ. ευρώ αποτελεί το πρώτο, δημόσια προσβάσιμο, εμπορικό πρατήριο υδρογόνου που κατασκευάζεται στη χώρα ενώ ταυτόχρονα είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη με συγχρηματοδότηση (κατά 50%) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) – Transport.
Ο σταθμός επιτρέπει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου ελαφρού και βαρέως τύπου, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας.
Η υδρογονοκίνηση, δηλαδή η χρήση υδρογόνου ως καυσίμου για την κίνηση οχημάτων, παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα έναντι των συμβατικών καυσίμων (βενζίνη, Diesel) αλλά και σε σχέση με άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες. Τα οχήματα υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου (fuel cells) εκπέμπουν μόνο υδρατμούς, κάτι που σημαίνει ότι παράγουν μηδενικές εκπομπές ρύπων και είναι ιδανικά για βιώσιμες αστικές μετακινήσεις. Ακόμη, ένα όχημα υδρογόνου ανεφοδιάζεται σε 3-5 λεπτά, όπως ένα παραδοσιακό όχημα με βενζίνη ή Diesel.
Αντίθετα, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία έχει μεγαλύτερη διάρκεια, ανάλογα με τη δυναμικότητα του φορτιστή ενώ τα οχήματα υδρογόνου μπορούν να προσφέρουν αυτονομία 500–700 km ή και περισσότερο, κάτι που τα καθιστά κατάλληλα για μακρινές αποστάσεις και επαγγελματική χρήση (π.χ. ταξί, φορτηγά).
Όπως είναι γνωστό, το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές (ηλιακή, αιολική ενέργεια) μέσω ηλεκτρόλυσης νερού, καθιστώντας το εντελώς πράσινο καύσιμο.
Σημειώνεται ότι τα φορτηγά, λεωφορεία και τρένα με υδρογόνο ήδη χρησιμοποιούνται πιλοτικά, καθώς το βάρος και η ισχύς που προσφέρει το υδρογόνο είναι κατάλληλα για βαριά μεταφορά.
Ο σταθμός στους Αγίους Θεοδώρους θα επιτρέψει την τροφοδοσία οχημάτων υδρογόνου, ενισχύοντας τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας και υποστηρίζοντας τον στόχο της Motor Oil για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων στον τομέα των μεταφορών.
H ανάπτυξη ανανεώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων, κυρίως του υδρογόνου, μέσω και του σχεδίου Blue Med και της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen (51% Motor Oil – 49% ΔΕΗ), βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας.
Σύμφωνα με τα σενάρια του Διεθνούς οργανισμού ενέργειας, το παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα το 2050 θα πρέπει να βασίζεται κατά τα 2/3 σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να είναι κατά 50% εξηλεκτρισμένο ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της απανθρακοποίησης και της κλιματικής ουδετερότητας.
Ωστόσο τα πράσινα μόρια ως φορείς ενέργειας όπως το βιομεθάνιο και το ανανεώσιμο υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αποθήκευση και μεταφορά ενέργειας με σημαντική συμμετοχή στο ενεργειακό σύστημα.
Το ανανεώσιμο υδρογόνο όπως και τα άλλα πράσινα αέρια αναμένεται να έχουν συμπληρωματικό ρόλο με την ανανεώσιμη ενέργεια σαν φορείς ενέργειας και ενδιάμεσο σε μοριακές μετατροπές για την παραγωγή καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.