Οι ναυτιλιακές ποντάρουν στην «οικονομία του υδρογόνου» – Στροφή στα μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι ναυτιλιακές ποντάρουν στην «οικονομία του υδρογόνου» – Στροφή στα μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας
Μπαράζ παραγγελιών από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων τους τελευταίους μήνες. Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές ποντάρουν στην αμμωνία.

Καθώς οδεύουμε στην πλήρη ενεργοποίηση της «οικονομίας του υδρογόνου» που να αναμένεται να οδηγήσει την πράσινη μετάβαση και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, μεγάλοι παίκτες της ναυτιλίας σπεύδουν να ετοιμαστούν για τη νέα εποχή, παραγγέλνοντας πλοία που θα μπορέσουν να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει για τη μεταφορά στοιχείων όπως η αμμωνία και η μεθανόλη.

Από τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει ξεκινήσει μια τάση που θέλει πολλές εταιρείες που ειδικεύονται στα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς LPG (Very Large Gas Carrier -VLGC ) να προχωρούν στην ναυπήγηση πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν και φορτία αμμωνίας. Μάλιστα τις πρώτες εβδομάδες του 2024 παρατηρείται ένα μπαράζ παραγγελιών για τέτοια πλοία που έχουν γίνει γνωστά ως πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας (Very Large Ammonia Cariers -VLACs).

Στο επίκεντρο αυτής της τάσης, βρίσκονται και εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Η ναυτιλιακή Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση προχώρησε τις προηγούμενες ημέρες σε δύο παραγγελίες σε ναυπηγεία της Ν. Κορέας για την ναυπήγηση συνολικά τεσσάρων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας. Στο «παιχνίδι» μπήκε πρόσφατα και ο Γιώργος Οικονόμου με την παραγγελία επίσης τεσσάρων VLACs από τα ναυπηγεία της Samsung Heavy Industries. Τον Νοέμβριο έγινε γνωστό πως η Naftomar παρήγγειλε τέσσερα VLAC στο επίσης νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hanwa Ocean, ενώ στο ίδιο ναυπηγείο έχει παραγγείλει ένα ακόμη πλοίο αυτού του είδους η Dorian LPG του Γιάννη Χατζηπατέρα. Δύο VLAC παρήγγειλε τον περασμένο Σεπτέμβριο και η Capital Gas Ship Management Corp. του Βαγγέλη Μαρινάκη.

400 πλοία για την έκρηξη του εμπορίου αμμωνίας

Η εταιρεία αναλύσεων Maritime Strategies International (MSI) εκτιμά πως τα επόμενα 25 χρόνια και ενώ η οικονομία του υδρογόνου θα περνά από το θεωρητικό επίπεδο στην πράξη, η παγκόσμια ζήτηση για πράσινη και μπλε αμμωνία θα αυξηθεί σημαντικά. Αυτό θα οδηγήσει στη ναυπήγηση περίπου 400 νέων πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (Very Large Ammonia Cariers -VLACs) τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό πλοίων αν αναλογιστεί κανείς πως τα αντίστοιχου μεγέθους πλοία μεταφοράς LPG (Very Large Gas Carrier) δεν ξεπερνούν σήμερα τα 375.

Παρά τα υψηλά κόστη και τα ζητήματα ασφαλείας, η καθαρή αμμωνία έχει διασφαλίσει τη θέση της στην πράσινη μετάβαση, ως πιθανό ναυτιλιακό καύσιμο ή ως μεταφορέας υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Και αυτό σημαίνει και τον μετασχηματισμό μιας βιομηχανίας που επικεντρώνεται στην παραγωγή λιπασμάτων σε μια ενεργειακή βιομηχανία, σύμφωνα με τους αναλυτές της MSI.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλα είναι ξεκάθαρα για το μέλλον. «Οι προοπτικές της αγοράς υδρογόνου ενισχύονται με γοργούς ρυθμούς, αλλά η αξιοποίησή του παραμένει θεωρητική και τα οι εκτιμήσεις οργανισμών όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας και το Συμβούλιο Υδρογόνου αφήνουν ανοιχτά πολλά διαφορετικά ενδεχόμενα», ανέφερε ο διευθυντής της MSI, Stuart Nicoll.

Μπορεί να υπάρχουν ακόμη δομικά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν πριν το εμπόριο αμμωνίας αποκτήσει σημαντικούς όγκους, αλλά ήδη επενδύονται σημαντικά ποσά στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ υπογράφονται και διακρατικές συμφωνίες. Έτσι, η MSI εκτιμά ότι οι μελλοντικές ροές «μπλε» και «πράσινης» αμμωνίας θα ξεπεράσουν κατά πολύ την υπάρχουσα «γκρι» αγορά, δηλαδή την αμμωνία που παράγεται από φυσικό αέριο χωρίς την δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα. Η αναδυόμενη αγορά αναμένεται να φτάσει σε όγκους τους 30 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2030 και το μέγεθος αυτό μπορεί να δεκαπλασιαστεί μέχρι το 2050.

Παράλληλα, αναμένεται να αυξηθεί και η παραγωγή καθαρής μεθανόλης λόγω της αξιοποίησης της ως ναυτιλιακό καύσιμο, αλλά και ως χημική πρώτη ύλη. Όμως αν και έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με την αμμωνία το εμπόριο καθαρής μεθανόλης διεθνώς εκτιμάται πως θα είναι πολύ μικρότερο φθάνοντας τα 15 εκατ. τόνους το 2030, εκ των οποίων τα 9 εκατ. θα είναι «πράσινη» μεθανόλη. Μέχρι το 2050 οι εμπορικές ροές μεθανόλης αναμένονται στα 100 εκατ. τόνους, το ένα τρίτο από αυτές τις αμμωνίας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΕΝ: Πιο ευέλικτα «κοινόχρηστα» φωτοβολταϊκά – Τέλος στην 100% συναίνεση στις πολυκατοικίες

Ναυτιλία: Μπαράζ παραγγελιών 18 δισ. δολαρίων από τους Greeks – Στην κορυφή Γ. Προκοπίου και Γ. Οικονόμου

gazzetta
gazzetta reader insider insider