H ενεργειακή κρίση φέρνει έναν νέο κόσμο, γεμάτο προκλήσεις για την Ευρώπη

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
H ενεργειακή κρίση φέρνει έναν νέο κόσμο, γεμάτο προκλήσεις για την Ευρώπη
Ακόμα και εάν είναι ακόμα πρόωρο να ανακηρυχθεί το τέλος της ενεργειακής κρίσης, εντούτοις είναι μια ισχυρή ένδειξη ότι τα χειρότερα πέρασαν σε αυτό τον εφιάλτη που εκτόξευσε τους λογαριασμούς ενέργειας και ώθησε τον πληθωρισμό σε υψηλά πολλών ετών

Το ψυχρό κύμα που σάρωσε μεγάλο μέρος της Ευρώπης με τα τάνκερ που μεταφέρουν καύσιμα μέσω της Ερυθράς Θάλασσας να αλλάζουν δρομολόγια, καθώς η βία στην ευρύτερη περιοχή κλιμακώνεται. Οι νέες συνθήκες θα συμπαρέσυραν ανοδικά τις τιμές του φυσικού αερίου υψηλότερα, ωστόσο αυτές συνέχισαν να πέφτουν. Ακόμα και εάν είναι πρόωρο να ανακηρυχθεί το τέλος της ενεργειακής κρίσης, εντούτοις είναι μια ισχυρή ένδειξη ότι τα χειρότερα πέρασαν σε αυτό τον εφιάλτη που εκτόξευσε τους λογαριασμούς ενέργειας και ώθησε τον πληθωρισμό σε υψηλά πολλών ετών, διαπιστώνει το Bloomberg.

Η Ευρώπη ωφελείται από το γεγονός ότι πέρυσι συγκέντρωσε αποθέματα-ρεκόρ φυσικού αερίου, σε συνδυασμό με την βοήθεια των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ενός σχετικά ήπιου χειμώνα. Η υποτονική ανάπτυξη παίζει επίσης έναν ρόλο, καθώς περιορίζει τη ζήτηση ενέργειας σε μεγάλες βιομηχανικές δυνάμεις όπως είναι η Γερμανία.

Αυτό ήταν αρκετό για να ενισχύσει την πεποίθηση των traders ότι η Ευρώπη θα περάσει τον φετινό χειμώνα με περίσσευμα φυσικού αερίου. Οι ευρωπαϊκές τιμές κινούνται κάτω από τα 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα, δηλαδή περίπου στο ένα δέκατο των υψηλών όπου έφτασαν το 2022. Ωστόσο, έχοντας ξεπεράσει την κρίση, η Ευρώπη βρίσκεται σε μια νέα πραγματικότητα, που έχει τις δικές της προκλήσεις.

Η Γηραιά Ήπειρος βασίζεται τώρα περισσότερο στις ΑΠΕ, οι οποίες εμφανίζουν συχνά διακοπές στην παραγωγή. Επιπλέον, έχοντας χάσει το ρωσικό φυσικό αέριο, από το οποίο ήταν υπερβολικά εξαρτημένη πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η Ευρώπη ήταν αναγκασμένη να στραφεί αλλού για να καλύψει τις ανάγκες της σε καύσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι θα ανταγωνίζεται άλλες χώρες του κόσμου για ένα μερίδιο των φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Απλά κοιτάζοντας τις τιμές, φαίνεται ότι η κρίση έχει τελειώσει», σημειώνει ο Μπάλιντ Κοντς, επικεφαλής trading φυσικού αερίου στην MET International στην Ελβετία. «Ωστόσο, τώρα βασιζόμαστε σε παγκόσμιους παράγοντες, οι οποίοι μπορούν να αλλάξουν γρήγορα». «Οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν ξανά, ακόμη και σε αυτήν την χειμερινή περίοδο, εάν υπάρξει ξαφνική διακοπή του εφοδιασμού ή παρατεταμένη περίοδος χαμηλών θερμοκρασιών», πρόσθεσε.

Ένας βασικός κίνδυνος είναι η Μέση Ανατολή, εν μέσω των επιθέσεων σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή σε μια διαδρομή την οποία χρησιμοποιεί το Κατάρ για να στείλει LNG στην Ευρώπη. Τα τάνκερ πετρελαίου και φυσικού αερίου αποφεύγουν την περιοχή και επιλέγουν να κάνουν τον κύκλο, από το νότιο άκρο της Αφρικής.

Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές του φυσικού αερίου μειώθηκαν σχεδόν κατά 60% το 2023 και έχουν υποχωρήσει κατά 12% ακόμη από τις αρχές του τρέχοντος έτους, συμβάλλοντας στη μείωση των λογαριασμών ενέργειας των καταναλωτών. Ωστόσο, ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς και έχει πολλά πιθανά σκαμπανεβάσματα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Πρασινίζει» το μίγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας

Χάος διαρκείας και αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα - Τα σχέδια της αγοράς πετρελαίου

Bloomberg για κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Φρούτα χαλάνε στο δρόμο - Το κόστος μεταφοράς μεγαλώνει

gazzetta
gazzetta reader insider insider