«SOS» για την εφαρμογή των νέων κανόνων στα ρυμουλκά – Πώς θα γίνουν πιο ασφαλή τα ελληνικά λιμάνια

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«SOS» για την εφαρμογή των νέων κανόνων στα ρυμουλκά – Πώς θα γίνουν πιο ασφαλή τα ελληνικά λιμάνια
Τα «μαθήματα» από το πρόσφατο ατύχημα με δεξαμενόπλοιο στο Βαθύ Αυλίδος. Τι ζητούν οι επαγγελματίες του κλάδου.

Την άμεση εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για την ρυμούλκηση πλοίων, όπως αυτό προβλέπεται από το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022, ζητούν φορείς της αγοράς μικρών πλοίων και ρυμουλκών, τονίζοντας τη σημασία του νέου κανονισμού για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στα ελληνικά λιμάνια.

Το θέμα επανέρχεται στο προσκήνιο μετά από πρόσφατο συμβάν στο Βαθύ Αυλίδας, όταν δεξαμενόπλοιο υπό τουρκική σημαία που μετέφερε 2.200 μετρικούς τόνους καυστικής σόδας προσέκρουσε στον προβλήτα κατά τη διάρκεια χειρισμών πρόσδεσης με αποτέλεσμα να υποστεί ζημιά, ευτυχώς χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί και κάποια διαρροή

«Είναι προφανές πως αν ίσχυε ο νέος κανονισμός, θα απέτρεπε το δυσάρεστο γεγονός και θα διασφάλιζε τον βέλτιστο τρόπο πρόσδεσης του εν λόγω σκάφους», υπογραμμίζουν πηγές της αγοράς, σημειώνοντας πως το π.δ. 83/2022 ρυθμίζει βάσει των σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων, θέματα σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές σχεδίασης και κατασκευής, τη δύναμη έλξης (Bollard Pull), τα κριτήρια ευστάθειας, τις επιχειρησιακές απαιτήσεις, τη δραστηριοποίηση, τον ναυαγοσωστικό εξοπλισμό, τα λειτουργικά χαρακτηριστικά και τις ειδικές απαιτήσεις ασφάλειας των ναυαγοσωστικών πλοίων σε κάθε λιμάνι.

Η πρόσφατη παράταση

Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο τις σχετικές αποφάσεις της ΕΕ, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και τα διεθνή πρότυπα των Νηογνωμόνων της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων. Κανονικά ο νέος κανονισμός θα ίσχυε από τις αρχές του έτους, όμως λίγο πριν από την αλλαγή της χρονιάς η εφαρμογή του πήρε παράταση μέχρι τον Ιούνιο.

Μέχρι σήμερα μόνο ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) έχει προχωρήσει στην έκδοση νέου κανονισμού ρυμούλκησης των πλοίων στη ζώνη ευθύνης του που εναρμονίζεται με τις αυξημένες απαιτήσεις του Π.Δ. 83/2022. Γεγονός που είχε χαιρετίσει η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης σημειώνοντας πως ο νέος κανονισμός του ΟΛΘ «επιλύει σημαντικά το ζήτημα πυρόσβεσης που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά λιμάνια τα περισσότερα των οποίων δεν διαθέτουν ικανό και επαρκές δίκτυο πυρόσβεσης… Επίσης, η απαίτηση χρήσης ισχυρότερων σε ελκτική δύναμη ρυμουλκών ενισχύει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του λιμένα».

Όπως έχει αναφέρει στο παρελθόν ο πρόεδρος της Ένωσης, Παύλος Ξηραδάκης, μεταξύ άλλων με το νέο Κανονισμό, καλύπτονται οι απαιτήσεις της ελάχιστης ελκτικής δύναμης με την χρήση ισχυρών και σύγχρονων ρυμουλκών, και από την άλλη μειώνεται σημαντικά ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός ρυμουλκών, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την μείωση του κόστους ρυμούλκησης.

Απαιτούνται επενδύσεις

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, που εκπροσωπεί πολλές εταιρείες του κλάδου, τάσσεται αναφανδόν υπέρ του νέου κανονισμού. Η εφαρμογή του οποίου, όμως, σημαίνει σημαντικές επενδύσεις για την προμήθεια μεταξύ άλλων νέων πλοίων με αυξημένη ελκτική δύναμη.

Για αυτό το λόγο πάγιο αίτημα του κλάδου είναι η ένταξή του σε χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ο Αναπτυξιακός Νόμος για την υλοποίηση επενδύσεων συμπεριλαμβανομένης της ναυπήγησης πλοίων στη χώρα μας.

Βήμα απαραίτητο, σημειώνουν πηγές της αγοράς, για την ανανέωση του ελληνικού στόλου που παρά το ότι πραγματοποιήθηκαν ορισμένες σημαντικές επενδύσεις παραμένει μεγάλης ηλικίας και μικρότερης αναλογικά ελκτικής δύναμης στο σύνολο του σε σχέση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό στόλο. Ο στόλος των ρυμουλκών ελληνικής ιδιοκτησίας το 2022 απαριθμούσε περίπου 150 ρυμουλκά, εκ των οποίων τα 110 ήταν σε ενεργό υπηρεσία, με μέσο όρο ηλικίας τα 33 χρόνια.

Σε κάθε περίπτωση πηγές του κλάδου σημειώνουν πως δεν μπορεί να καθυστερήσει άλλο η εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου. «Eίναι προφανές ότι οι οποιεσδήποτε καθυστερήσεις στην εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους για την ανθρώπινη ζωή και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την προστασία των λιμενικών εγκαταστάσεων και την αποτροπή κινδύνου ρύπανσης του θαλασσίου περιβάλλοντος», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Η περίπτωση της HelleniQ Energy

Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν πως εδώ και μια δεκαετία ο όμιλος HelleniQ Energy (πρώην ΕΛΠΕ) εφαρμόζει στις λιμενικές του εγκαταστάσεις απαιτήσεις, ορισμένες εκ των οποίων προβλέπονται πλέον και στο Π.Δ. 83/2022, προκειμένου να διασφαλίσει τις διαδικασίες ασφαλούς πρόσδεσης/απόδεσης και φορτοεκφόρτωσης κτλ δεξαμενοπλοίων και εν γένει σκαφών μεταφοράς ορυκτών καυσίμων.

«Και τότε ορισμένοι είχαν διαφωνήσει, αναμασώντας παντελώς αστήρικτα επιχειρήματα, χωρίς ωστόσο, όπως έδειξε η εμπειρία, να υπάρξει ούτε κλείσιμο επιχειρήσεων, ούτε και συρρίκνωση της αγοράς. Αντίθετα, η κίνηση της HelleniQ Energy συντέλεσε στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, αύξησε τον αριθμό των ρυμουλκών που δραστηριοποιούνται και συνέβαλε στην δραστική βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας, κάτι που αποδεικνύεται από τα μηδενικά συμβάντα στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ απ' όταν εφαρμόστηκαν οι νέες προδιαγραφές», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κρήτη - Αττική: Ολοκλήρωση της διασύνδεσης 5 χρόνια μετά τη συμβασιοποίηση

Ναυτιλία: Μπαράζ παραγγελιών 18 δισ. δολαρίων από τους Greeks – Στην κορυφή Γ. Προκοπίου και Γ. Οικονόμου

CEO Maersk: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα διαρκέσει μήνες

gazzetta
gazzetta reader insider insider