Υποδομές: «Πέφτουν οι ρυθμοί» σε διαγωνισμούς, έργα και υπογραφές;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: «Πέφτουν οι ρυθμοί» σε διαγωνισμούς, έργα και υπογραφές;
Καθυστερήσεις, παρατάσεις σε διαγωνιστικές διαδικασίες, υποβολή προσφορών αλλά και υπογραφή συμβάσεων παρατηρείται εντονότερα το τελευταίο χρονικό διάστημα. Οι εκλογές, οι μαζικές δημοπρατήσεις και το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη άλλαξαν ατζέντα και προτεραιότητες.

Η τάση για καθυστερήσεις – παρατάσεις σε διαγωνισμούς αλλά και για υπογραφές συμβάσεων σε δρομολογημένα έργα που έτσι κι αλλιώς καταγράφονταν στον τομέα των υποδομών λόγω του «φόρτου εργασίας» και των μαζικών δημοπρατήσεων που «βγήκαν» τους προηγούμενους μήνες, φαίνεται να αποκτά πρόσθετη δυναμική εσχάτως.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σταδιακά εισερχόμαστε στην… τελική εκλογική ευθεία, ανεξάρτητα αν ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως το timing για τις «κάλπες», όπως βέβαια, και στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που έχει ως συνέπεια την αλλαγή της «ατζέντας» αλλά και των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών. Το οποίο, βρίσκεται και αυτό σε μεταβατική περίοδο με τις αλλαγές στην πολιτική ηγεσία αλλά και σε φορείς – οργανισμούς.

Τα έργα, η ατζέντα και οι παρατάσεις

Η ατζέντα των σε εξέλιξη διαγωνισμών περιλαμβάνει αρκετά έργα για τα οποία είχε προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών, σχετικά άμεσα, όπως είναι η επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα, Ιωάννινα – Κακαβιά (310 εκατ. ευρώ), για το οποίο, όπως έχουμε αναφέρει, η υποβολή των προσφορών μεταφέρθηκε ήδη μια φορά, για τα τέλη του μήνα.

Για το τέλος Μαρτίου (31/03) έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο έργο παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ, αν όχι και παραπάνω, έργο για το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε δοθεί επισήμως «σήμα» για κάποια αλλαγή. Στη διαδικασία συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Vinci, ΑΒΑΞ και η κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος, χωρίς να αποκλείεται να δούμε και άλλες εταιρείες να πλαισιώνουν τους αρχικούς ενδιαφερόμενους ή και μεταβολές – συγχωνεύσεις σχημάτων. Είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που έχει δρομολογηθεί με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο για το οποίο ουδείς αποκλείει να δοθεί νέα παράταση για την κατάθεση προσφορών. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται και στο γεγονός ότι υπάρχει η πρόβλεψη το Δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον ποσό για διόδια πάνω σε αυτά που θα πληρώνει ο χρήστης, με την εν λόγω «επιδότηση» να αποτελεί βασικό κριτήριο της προσφοράς των υποψήφιων αναδόχων.

Αλλά και προ ημερών μόλις, το υπουργείο άλλαξε δύο φορές, σε δύο ημέρες μέσα, την ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την κατασκευή, μέσω ΣΔΙΤ, του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική (106 εκατ. ευρώ) βάζοντας τη διαδικασία από τις 15/03 στις 30 Μάιου. Πρόκειτια για διαγωνισμό που διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΧΡ. Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, INTRAKAT – SUEZ ΕAU FRANCE S.A.S. – ΕΥΑΘ και ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Αν δε, στην αγορά θυμούνται σωστά, το έργο έχει πάρει 4-5 παρατάσεις για την τελική του φάση.

Δεδομένο θεωρείται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει παράταση στην κατάθεση προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η ισχύουσα ημερομηνία είναι η 29η Μαΐου και αν εκλογές γίνουν τον μήνα αυτόν, ενδέχεται αυτός διαγωνισμός, που προσελκύει το ενδιαφέρον από όλους τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους και ισχυρά επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού, να μεταφερθεί για τα μέσα καλοκαιριού ή το Φθινόπωρο.

Επίσης, οι προσφορές για την Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Υπολειμματικών Σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και Προδιαλεγμένων Οργανικών Αποβλήτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 195 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) έχουν μεταφερθεί για τις 30/3/23, επίσης μετά από χρονική μετάθεση.

Η Αττικό Μετρό επίσης αποφάσισε πρόσφατα νέα παράταση στην προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα και την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Μετρό της Αθήνας», έργο προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με τις κατασκευαστικές εταιρείες να έχουν περιθώριο μέχρι 12 Απριλίου (αντί 17 Μαρτίου).

Να προσθέσουμε επίσης ότι ο ανταγωνιστικός διάλογος για τα 6 projects της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ, που θα ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το βασικό δίκτυο έχει πάει πίσω χρονικά, εξέλιξη αναμενόμενη μετά το δυστύχημα και την αλλαγή «φρουράς» στον Οργανισμό.

Προφανώς αυτά είναι κάποια από τα έργα στα οποία έχουν μπει δίπλα «ερωτηματικά» για τα χρονοδιαγράμματα των διαγωνιστικών διαδικασιών καθώς εκκρεμούν και άλλα, ενώ υπάρχουν και projects ιδιωτικού χαρακτήρα που έχουν πάρει μίνι παρατάσεις.

Εν αναμονή υπογραφής για συμβάσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ

Την ίδια στιγμή, όπως έχουμε αναδείξει, σε εκκρεμότητα είναι, μεταξύ άλλων, η υπογραφή των συμβάσεων δύο ΣΔΙΤ. Το πρώτο για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat, με τη σύμβαση να οδεύει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο) και το δεύτερο για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, ύψους 290 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat).

Ακόμη, όπως εκτιμάται δεν θα προχωρήσει πριν τις εκλογές η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, και εξαιτίας της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) του δήμου Ηρακλείου που διεκδικεί αλλαγές στο κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου (επέκταση της Κύμης με σκεπαστό το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο) ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης. Για το σημαντικό αυτό έργο που θα αποσυμφορήσει την Αττική Οδό, ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat. Επίσης, εκκρεμεί η υπογραφή για το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη, ύψους 290 εκατ. ευρώ, με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat).

Μένει να δούμε αν οι εκκρεμείς συμβάσεις υπογραφούν πριν το Πάσχα, μετά από αυτό ή και αργότερα λόγω εκλογών. Θυμίζουμε ότι ήδη έχουν υπογραφεί το ΣΔΙΤ FlyOver Θεσσαλονίκης (360 εκατ. με ΑΒΑΞ – Μυτιληναίο), το δημόσιο τμήμα του ΒΟΑΚ (Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, 169 εκατ. ευρώ με ΑΚΤΩΡ) αλλά και το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (260 εκατ. ευρώ, της ΑΒΑΞ). Ενώ υπήρχαν κάποιες πληροφορίες για εξελίξεις τις προηγούμενες εβδομάδες αναφορικά με την οδική σύμβαση με τη Μυτιληναίος για την Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, άνω των 200 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ακίνητα: Γιατί «ωριμάζει» η ιδέα της συγκατοίκησης - Τα «καυτά» ενοίκια, η ακρίβεια και το θέμα της ασφάλειας

ΑΑΔΕ: Ψηφιακός εκσυγχρονισμός μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης

ΕΔΣΝΑ: Διαγωνισμός 125 εκατ. ευρώ για leasing 65+65 ηλεκτρικών απορριμματοφόρων

gazzetta
gazzetta reader insider insider