Νέο τοπίο στην εγχώρια αγορά μπύρας – Τα απανωτά deals και η επόμενη ημέρα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Νέο τοπίο στην εγχώρια αγορά μπύρας – Τα απανωτά deals και η επόμενη ημέρα
Μπαράζ από εξαγορές και εμπορικές συνεργασίες καταγράφονται τους τελευταίους μήνες, κόντρα στην αρνητική συγκυρία των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και κόστη. Πού βλέπουν ευκαιρίες οι μεγάλοι του κλάδου και πώς οχυρώνονται οι μικροί. Η λίστα των deals και οι πρωταγωνιστές της αγοράς.

Με ταχύτατους ρυθμούς μεταβάλλονται οι ισορροπίες στην εγχώρια αγορά μπύρας κι ενώ οι ισχυροί «παίκτες» του κλάδου προχωρούν το τελευταίο διάστημα σε αρκετές… κινήσεις ματ, ικανές να δημιουργήσουν ένα εντελώς νέο τοπίο την επόμενη μέρα.

Η έντονη κινητικότητα των τελευταίων μηνών είναι γεγονός, ενώ εξαγορές δημοφιλών brands, «επαναπατρισμοί» παραγωγής, ακόμη και είσοδοι νέων «παικτών» δημιουργούν νέους συσχετισμούς και μεγάλες ανακατατάξεις σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, καθώς οι βασικοί πρωταγωνιστές διεκδικούν ακόμη μεγαλύτερα μερίδια από τη συνολική «πίτα». Και σε μια συγκυρία καθόλου ευοίωνη, λόγω των διαρκών ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και κόστη που αυξάνουν κατακόρυφα τις πιέσεις για τις ζυθοποιίες.

Η δυναμική, άλλωστε, της ελληνικής αγοράς μπύρας μόνο αμελητέα δεν είναι, αφού υπολογίζεται σε 4 εκατ. εκατόλιτρα σε όγκο και σε περισσότερα από 400 εκατ. ευρώ σε τζίρο (στοιχεία 2021).

«Μπήκε» στη μπύρα Νήσος η Ολυμπιακή Ζυθοποιία

Μόλις πριν από μερικά 24ωρα ανακοινώθηκε ένα όχι και τόσο αναμενόμενο deal στην εγχώρια αγορά μπύρας, με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, θυγατρική του κολοσσού Carlsberg, να αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή τόσο στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας όσο και στο εξωτερικό όλων των ζύθων της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων που παράγει τις premium μπύρες Νήσος.

Η εμπορική συνεργασία των Νήσος και Ολυμπιακής Ζυθοποιίας επισφραγίζεται με μικρή συμμετοχή της δεύτερης στο μετοχικό κεφάλαιο της τηνιακής μικροζυθοποιίας, χωρίς ωστόσο να επιφέρει αλλαγές στο management. «Σε όρους διοίκησης δεν υπάρχει καμία μεταβολή. Παρά τη συνεργασία, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία δεν λαμβάνει καμία θέση στο Διοικητικό μας Συμβούλιο. Στόχος μας είναι να διατηρηθεί η οικογενειακή φύση της επιχείρησής μας», εξηγεί στο insider.gr ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων, Αλέξανδρος Κουρής. Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος της συνεργασίας για τη Μικροζυθοποιία Κυκλάδων είναι η διεύρυνση της διανομής της και η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της μπύρας Νήσος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το εν λόγω deal σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή… πίστας για τη μπύρα Νήσος, διευκολύνοντας την πρόσβασή της στην αγορά και ανοίγοντας, όπως εξηγεί ο κ. Κουρής, «ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας».

Δέκα χρόνια μετά το εμπορικό τους λανσάρισμα, οι γεννημένες στην Τήνο μπύρες Νήσος θα διανέμονται αποκλειστικά από την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, μέσα από ένα εκτενές δίκτυο συνεργατών, προμηθευτών και σημείων πώλησης, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, με παρουσία σε σχεδόν 40 χώρες και στις πέντε ηπείρους, εξυπηρετώντας καθημερινά χιλιάδες καταναλωτές. Η συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ από 1/1/2024.

Η Νήσος, μια αμιγώς ελληνική ζυθοποιία, δημιουργήθηκε το 2012 από το μηδέν μέσα στην ελληνική κρίση, από τον Αλέξανδρο Κουρή και τη σύντροφό του Μάγια Τσόκλη. Στόχος ήταν η παραγωγή μιας ελληνικής premium μπύρας. Σήμερα, το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της Νήσος αποτελείται από τις: ΝΗΣΟΣ Greek Island Pilsner, ΝΗΣΟΣ All Day, ΝΗΣΟΣ Θολή, ΝΗΣΟΣ 7 Μποφόρ, ΝΗΣΟΣ APOCALYΨΗ και ΝΗΣΟΣ Pure Lager.

Η κίνηση ματ της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας να φέρει την παραγωγή της Carlsberg στην Ελλάδα

Ήταν μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο όταν η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να φέρει στην Ελλάδα την παραγωγή της Carlsberg, γνωστοποιώντας ότι η παραγωγή του brand-ναυαρχίδα του ομίλου Carlsberg ξεκίνησε ήδη από το τέλος Ιανουαρίου 2023 στο ζυθοποιείο στη Σίνδο.

Η μονάδα παραγωγής της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας στη Σίνδο ανέλαβε την παραγωγή της Carlsberg σε κουτί των 330 ml και των 500 ml, καθώς και σε όλους τους τύπους βαρελιών (Draught Master Flex και Modular και μεταλλικό keg), με την αγορά να «διαβάζει» την εν λόγω κίνηση ως μια εξέλιξη στρατηγικής σημασίας για τον εγχώριο κλάδο της ζυθοποιίας. Η μονάδα άλλωστε της Σίνδου δεν εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, αλλά και εκείνες άλλων αγορών του ομίλου που δεν διαθέτουν τοπική παραγωγή, μεταξύ των οποίων είναι οι αγορές της Νότιας Αμερικής, Μέσης Ανατολής και Αφρικής.

Σε ερώτημα του insider.gr πριν από μερικούς μήνες αν η μεταφορά της παραγωγής της μπύρας Carlsberg στη Σίνδο ανοίγει το δρόμο για την παραγωγή επί ελληνικού εδάφους και άλλων εισαγόμενων αναγνωρισμένων brands, πηγές της εταιρείας σημείωναν πως «τέτοιου είδους κινήσεις είναι διαρκώς υπό διερεύνηση».

Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία δρομολογεί άλλωστε επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ τη διετία 2023-2024. Η θυγατρική της Carlsberg στην Ελλάδα διαθέτει δύο ιδιόκτητες μονάδες παραγωγής στη Σίνδο και τη Ριτσώνα, δυναμικότητας 2,1 εκατ. εκατόλιτρων ετησίως, όπου παράγονται 13 προϊόντα: ΦΙΞ Ελλάς, ΦΙΞ Μαύρη, ΦΙΞ Άνευ, ΦΙΞ Άνευ Λεμόνι, Μythos, Mythos Radler, Mythos Ice, Kaiser, Carlsberg, Henninger, Tuborg Soda, Τuborg Tonic Water και η σειρά των mixers Tuborg Lemon / Lime-Green Tea / Pineapple-Lime & Spearmint / Pink Grapefruit-Blood Orange. Παράλληλα, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία εισάγει και διανέμει στη χώρα μας διεθνώς αναγνωρισμένες μάρκες, όπως τις ιρλανδικές μπύρες Guinness και Kilkenny, τη βέλγικη Grimbergen, τη βαυαρικής προέλευσης weissbier Schneider Weisse και τον ανθρακούχο μηλίτη Somersby. 

Σε ανάπτυξη μέσω ισορροπημένου χαρτοφυλακίου «ποντάρει» η Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Την ίδια ώρα, ο βασικός ανταγωνιστής της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία – θυγατρική του ομίλου Heineken στην Ελλάδα – συνεχίζει να εφαρμόζει πιστά τις στρατηγικές ανάπτυξής της, οι οποίες επικεντρώνονται σε πέντε βασικούς πυλώνες και συγκεκριμένα στην ανάπτυξη μέσα από το υγιές «χτίσιμο» προϊόντων ενός πολύ καλού χαρτοφυλακίου, τη σωστή διαχείριση του κόστους, τη βιωσιμότητα μέσα από επενδύσεις σε πράσινα έργα, την αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η τεχνολογία και τέλος στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ποντάρει άλλωστε σε ένα ισορροπημένο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο που συνεχώς εμπλουτίζεται. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η εταιρεία «τρέχει» επενδυτικό πλάνο ύψους 60 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2022-2025, με βασική στόχευση τη βελτιστοποίηση των ζυθοποιείων της, προάγοντας, μεταξύ άλλων, λύσεις μείωσης του ενεργειακού της αποτυπώματος, ενώ σημαντικό μερίδιο των επενδύσεών της κατευθύνεται στην τεχνολογία και δη στην ενίσχυση της αυτοματοποίησης κατά την παραγωγική της διαδικασία.

«Η αγορά μας χωράει όλους. Όποιος θέλει να εισέλθει σε άλλες κατηγορίες πρέπει να είναι καλοδεχούμενος. Κάθε εταιρεία έχει τη δική της προσέγγιση», δήλωνε πριν από μερικούς μήνες στους δημοσιογράφους ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, σχολιάζοντας την έντονη κινητικότητα που καταγράφεται στον κλάδο της μπύρας.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. ιδρύθηκε το 1963 από μια ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών και σήμερα αποτελεί μέλος του όμίλου HEINEKEN N.V. Παράγει στην Ελλάδα τις μπύρες Άμστελ, Άμστελ Dark, Άμστελ Radler, Άμστελ Free, Άμστελ Free Lemon, Άμστελ KARGO IPA, Heineken, ΑΛΦΑ, ΑΛΦΑ Strong, AΛΦΑ Weiss, ΑΛΦΑ Χωρίς, Fischer, ΜΑΜΟΣ (με παραχώρηση άδειας χρήσης σήματος από την οικογένεια Μάμου), ΝΥΜΦΗ και Buckler από 100% ελληνικό κριθάρι, όπως και τις δύο μάρκες μηλίτη ΜΗΛΟΚΛΕΦΤΗ και Strongbow στο εργοστάσιό της στην Πάτρα, με ελληνικές πρώτες ύλες. Παράλληλα, εισάγει γνωστές μάρκες μπύρας μεταξύ των οποίων οι: Sol, Mc Farland, Erdinger, Murphy’s, Duvel, Lagunitas. Διαθέτει τρεις μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα και δύο ιδιόκτητα βυνοποιεία σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα.

Η «είσοδος» της Coca Cola Τρία Έψιλον στην αγορά μπύρας

Ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο, στο πλαίσιο της έκθεσης HoReCa 2023, όταν η Coca-Cola Τρία Έψιλον ανακοίνωσε επίσημα την είσοδό της στην κατηγορία της μπύρας, προχωρώντας σε αποκλειστική, μακροπρόθεσμη συμφωνία με την AB InBev, τη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο με ορισμένα από τα πιο δημοφιλή σήματα μπύρας, όπως Corona, Stella Artois και Bud.

Η συνεργασία- που βρίσκεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023- περιλαμβάνει πωλήσεις, διανομή, trade marketing και ενεργοποίηση της αγοράς για έξι από τα πιο δημοφιλή εμπορικά σήματα που ανήκουν στην AB InBev.

Mε τις εν λόγω προσθήκες η Coca-Cola Τρία Έψιλον ενισχύει έτι περαιτέρω το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο, ενώ προσβλέπει σε σημαντικά μερίδια αγοράς στην αγορά μπύρας.

Κι άλλες κινήσεις στους μικροζυθοποιούς

Την άνοιξη του 2022 έγινε γνωστό ότι ο κυπριακός όμιλος Photos Photiades προχώρησε, μέσω της θυγατρικής του στην Ελλάδα Beverage World, στην εξαγορά του 100% των μετοχών της Siris Microbrewery, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά της μικροζυθοποιίας. Με εφαλτήριο τις Σέρρες, η Μικροζυθοποιία Σερρών & Β. Ελλάδος έχει γίνει γνωστή για την παραγωγή της premium craft μπύρας Voreia, την αποκλειστική διανομή της οποίας έχει αναλάβει πλέον η Beverage World.

«Η εξαγορά ήταν δική μου ιδέα για να εξασφαλίσω μια συνέχεια ευημερίας για την επιχείρησή μου», δήλωνε πέρυσι στους δημοσιογράφους ο ιδρυτής της Siris, Γιάννης Μαρμαρέλλης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το μερίδιο αγοράς για τις μικροζυθοποιίες στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 1,50%, ενώ οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο παράγουν πολύ διαφορετικά προϊόντα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ποιοι είναι οι στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης του ομίλου Goody’s – Επιστροφή στα κέρδη το 2022

Δίκαιη και αξιόπιστη εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας ζητούν τα σούπερ μάρκετ - Τι προβληματίζει τους προμηθευτές

Επενδύσεις και εξαγορές στο ραντάρ της Γιώτης – Ξεπέρασε τα 110 εκατ. ευρώ ο τζίρος το 2022

gazzetta
gazzetta reader insider insider