ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδύσεις 10 δισ. ευρώ, ανεκτέλεστο «γίγας», ροές από παραχωρήσεις και μεγάλα projects οι «πυλώνες» ανάπτυξης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επενδύσεις 10 δισ. ευρώ, ανεκτέλεστο «γίγας», ροές από παραχωρήσεις και μεγάλα projects οι «πυλώνες» ανάπτυξης
Κατασκευαστικό ανεκτέλεστο «μαμούθ» στα 5,3 δισ. ευρώ. Δυνατό come back από τις οδικές παραχωρήσεις, αναμένονται 700 εκατ. ευρώ έως το 2037. Τι «παίζει» με Εγνατία Οδό, Καστέλι, Καζίνο Ελληνικό. Πώς κινήθηκε ο τεχνικός τομέας. Οι προοπτικές του γκρουπ

Κατασκευαστικό ανεκτέλεστο «μαμούθ» στα 5,3 δισ. ευρώ (ιστορικό υψηλό, με 2,9 δισ. υπογεγραμμένες συμβάσεις και 2,4 δισ. προς υπογραφή), προσαρμοσμένο EBITDA στα 661,8 εκατ. ευρώ (από 323,5 εκατ.), ταμειακά διαθέσιμα σχεδόν στα 1,5 δισ. ευρώ, μειωμένος συντελεστής Καθαρού Χρέους/Προσαρμοσμένο EBITDA στο 2.3x (από 3x), δυναμικό come back στις οδικές παραχωρήσεις (+4,2% έναντι 2019) μεγάλα ενεργειακά έργα και εμβληματικά projects (ΒΟΑΚ, αεροδρόμιο στο Καστέλι, Εγνατία Οδός με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται μέσα στο β’ εξάμηνο 2023, Καζίνο στο Ελληνικό που αναμένεται να εκκινήσει η κατασκευή εντός του έτους, μονάδα Κομοτηνής 877MW κ.α.) αποτελούν, μεταξύ άλλων παραμέτρων, ισχυρούς πυλώνες ανάπτυξης αλλά και προοπτικής για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον μεγαλύτερο όμιλο σε κατασκευές - υποδομές αλλά και Παραχωρήσεις (θα διαχειρίζεται 1.500 χλμ. οδικών αξόνων). Ο όμιλος αναμένει περίπου 700 εκατ. ροές μετρητών μέχρι τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης το 2037 για Νέα και Κεντρική Οδό.

Η χρηματοοικονομική εικόνα

Χθες, ο όμιλος ανακοίνωσε ισχυρή κερδοφορία και δυνατό ισολογισμό, επιτρέποντας στο Διοικητικό Συμβούλιο να προτείνει στην επερχόμενη Γενική Συνέλευση χρηματική διανομή (επιστροφή κεφαλαίου) 0,20 ευρώ ανά μετοχή (μεικτό) έναντι 0,12 ευρώ ανά μετοχή που καταβλήθηκε για το προηγούμενο έτος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι αν συμπεριληφθούν και οι πραγματοποιθείσες επαναγορές μετοχών από την αρχή του έτους, το συνολικό ποσό που θα διατεθεί στους μετόχους σαν αποτέλεσμα της χρήσης του 2022 αναμένεται να ξεπεράσει τα 35 εκατ. ευρώ έναντι συνολικού ποσού 22 εκατ. ευρώ που διατέθηκε για τη χρήση του 2021.

Από τα EBITDA των 661,8 εκατ. ευρώ, τα 335 εκατ. προήλθαν από τη θερμική ενέργεια, τα 161 εκατ. ευρώ από τις ΑΠΕ, τα 80,6 εκατ. από κατασκευή και 111,7 εκατ. ευρώ από τον τομέα Παραχωρήσεων. Το κόστος δανεισμού βαίνει μειούμενο (κάτω από 3%), ενώ μεγάλες ωριμάνσεις δανεισμού υπάρχουν για το 2025 (120 εκατ. ευρώ ομολογιακό), το 2026 ύψους 150 εκατ. (αφορούν στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή που είναι υπό πώληση) και μετά το 2027 (500 εκατ. ευρώ) και 2028 (300 εκατ. ευρώ ομολογιακό). Άρα, τα αμέσως επόμενα έτη δεν υπάρχει υπέρογκο χρέος. Σε σχέση με το ακαθάριστο χρέος κατά τις κύριες θυγατρικές ύψους 3 δις ευρώ, το 38,1% αφορά στην Τερνα Ενεργειακή, το 30,7% στη μητρική και 11,3% στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραχωρήσεις.

«Ηγέτιδα» σε παραχωρήσεις

Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 1,024 δισ. έναντι 600,6 εκατ. ευρώ την περίοδο του 2021, λόγω της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας. Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 202 εκατ. έναντι 173 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021, κυρίως λόγω της σταδιακής αποκατάστασης της κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους μετά την άρση των περιορισμών στην κυκλοφορία που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας. Οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα Οδός και Κεντρική Οδός) κατά το 2022 αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά κατά 16,2% σε συνέχεια της άρσης των περιορισμών στην κυκλοφορία που είχαν επιβληθεί λόγω πανδημίας. Το σύνολο εσόδων σε Νέα και Κεντρική Οδό ανήλθε σε 162,1 εκατ. ευρώ.

Οι εργασίες στο IRC – Καζίνο στο Ελληνικό αναμένεται να εκκινήσουν φέτος και να κρατήσουν περίπου 3 έτη. Ο όμιλος θα συμμετάσχει με ποσοστό 49% μέσω της εταιρείας IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ στην κατασκευή, ανάπτυξη και λειτουργία: (α) ξενοδοχείου πέντε (5) αστέρων, (β) συνεδριακού και εκθεσιακού κέντρου, (γ) χώρου συνάθροισης κοινού για αθλητικές ή και πολιτιστικές εκδηλώσεις και (δ) χώρου καζίνου. Η διάρκεια της παραχώρησης είναι 30 έτη.

Για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο τα έγγραφα της σύμβασης και αναμένεται η ενσωμάτωση στο 2ο «μισό» του 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και μεταξύ άλλων, θα υπογραφεί η σύμβαση μελέτης-κατασκευής μεταξύ του Παραχωρησιούχου και του Κατασκευαστή, ήτοι της θυγατρικής εταιρείας ΤΕΡΝΑ Α.Ε., καθώς και η σύμβαση λειτουργίας και συντήρησης του έργου, μεταξύ του ανωτέρω Παραχωρησιούχου και του Λειτουργού, ήτοι του νομικού προσώπου που θα αποτελείται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (25%) – EGIS PROJECTS S.A. (75%).

Το Καστέλι και τα άλλα μεγάλα projects

Επίσης, επιταχύνεται η κατασκευή του νέου μεγαλύτερου σε μέγεθος κατά 32% αεροδρομίου στο Καστέλι (ολοκλήρωση 2026/2027) με βάση το αναβαθμισμένο master plan, το γκρουπ έχει ήδη υπογράψει τη σύμβαση για το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (συμμετοχή 55%), ενώ, ως γνωστόν, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει σε εξέλιξη μεγάλης κλίμακας ενεργειακά έργα (Μονάδας Αποθήκευσης Ενέργειας με την τεχνολογία της Αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, νέα Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο Φυσικό Αέριο στην Κομοτηνή). Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει η ηλέκτριση του νέου συμπλέγματος Αιολικών Πάρκων στη Εύβοια. Παράλληλα, ο Όμιλος συμμετέχει σε πλήθος άλλων διαγωνισμών εμβληματικών έργων παραχώρησης, όπως η Αττική Οδός, το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, ο αερολιμένας Καλαμάτας, καθώς και διαφόρων Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έργων υποδομής και κτιριακών έργων ανά την Ελλάδα. Η ωρίμανση των ανωτέρω επενδύσεων αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.

Επενδύσεις 10 δισ. ευρώ

Όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, το επενδυτικό πρόγραμμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζεται εντατικά σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του (υποδομές, παραχωρήσεις - ΣΔΙΤ, παραγωγή κι αποθήκευση ενέργειας, κυκλική οικονομία – έργα περιβάλλοντος), με τις συνολικές επενδύσεις που προωθεί ή στις οποίες συμμετέχει ο όμιλος, σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, να υπερβαίνουν σε αξία τα 10 δισ. ευρώ.

Οι προοπτικές

Πλέον, ο όμιλος σε συνέχεια των ισχυρών αποτελεσμάτων για το 2022, προσβλέπει σε περαιτέρω θετικά αποτελέσματα για τις επόμενες περιόδους δεδομένου ότι ένας σημαντικός αριθμός έργων και επενδύσεων που βρίσκονται αυτή την στιγμή προς υλοποίηση αναμένεται να ωριμάσει και να ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα και την κερδοφορία . Πιο αναλυτικά:

  • Στον τομέα της κατασκευής η δραστηριότητα αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω με βάση τα έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται η υπογραφή τους, αλλά και από την εκκίνηση νέων έργων τις επόμενες περιόδους. Το διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο επιλεγμένων έργων, αλλά και η προσεκτική εκτέλεση και συνεχής παρακολούθηση αναμένεται να διατηρήσουν την κερδοφορία σε υγιή επίπεδα.
  • Στον τομέα των παραχωρήσεων, αναμένεται σημαντική ενίσχυση τις επόμενες περιόδους, καθώς προχωράει η υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Ακόμα ο Όμιλος, συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία εμβληματικών έργων παραχώρησης και είναι κατάλληλα τοποθετημένος, ώστε να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά ως προς την εξασφάλιση νέων προσοδοφόρων έργων.
  • Στον τομέα της παραγωγής και εμπορίας ενέργειας (ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου στις ΑΠΕ συνεχίζεται με 2,0 GW έργων να βρίσκονται πλέον σε λειτουργία, υπό κατασκευή ή έτοιμα προς κατασκευή. Στον τομέα της θερμικής παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρισμού οι συνθήκες της αγοράς παραμένουν ευμετάβλητες με τον Όμιλο να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: «Σπάει τα κοντέρ» σε έσοδα και κυκλοφορία στις αρχές του 2023

«Ψηλά» στην κυβερνητική ατζέντα υποδομές, μεταφορές, δημόσιες συγκοινωνίες – Ο «δεκάλογος» μεγάλων έργων δισεκατομμυρίων ευρώ

Υποδομές: Έργα συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ δημοπρατήθηκαν την τελευταία 4ετία – Τα μεγάλα projects και οι συμβασιοποιήσεις 5,5 δισ.

gazzetta
gazzetta reader insider insider