Αέριο: «Πράσινο φως» και επίσημα για τον αγωγό στη Δυτ. Μακεδονία

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αέριο: «Πράσινο φως» και επίσημα για τον αγωγό στη Δυτ. Μακεδονία
Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) για το έργο από το Δ.Σ. του ΔΕΣΦΑ την περασμένη εβδομάδα – Πλήρως έτοιμος ο αγωγός στο τέλος του 2023.

Τον δρόμο για την έναρξη κατασκευής του αγωγού αερίου στη Δυτική Μακεδονία άνοιξε και επίσημα ο ΔΕΣΦΑ την περασμένη εβδομάδα, με το Δ.Σ. του Διαχειριστή να λαμβάνει την Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) για το έργο που θα συνδέσει την περιοχή με το εθνικό σύστημα μεταφοράς.

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, το επενδυτικό «πράσινο φως» αναμενόταν να δοθεί από τον ΔΕΣΦΑ έως το τέλος του 2021, βάζοντας έτσι στις ράγες την εκκίνηση των εργασιών εντός του 2022. Αν και το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023, το κύριο σκέλος του αγωγού αναμένεται να είναι έτοιμο νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2023, σηματοδοτώντας την έλευση του καυσίμου στην περιοχή. Μάλιστα, ο Διαχειριστής αναζητά λύσεις, ώστε η έναρξη τροφοδοσίας με αέριο να επιταχυνθεί κατά λίγους μήνες, τον Οκτώβριο του 2022.

Ο προϋπολογισμός του αγωγού ανέρχεται σε 147 εκατ. ευρώ. Όπως είχε αναφέρει η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο «Δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης» του υπουργείου Ανάπτυξης, η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030.

Σύμφωνα με την κ. Galli, θα επιδιωχθεί ωστόσο η ένταξη της υποδομής στο νέο ΕΣΠΑ. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα είναι ακόμη μικρότερη η επιβάρυνση στα τέλη χρήσης συστήματος.

Οι περιοχές τροφοδοσίας

Ο βασικός κλάδος του αγωγού θα έχει μήκος περίπου 93,56 χλμ., ξεκινώντας από τον οικισμό των Τρικάλων στην Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας και καταλήγοντας στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης.

Με την κατασκευή του βασικού κλάδου και των υποκλάδων του έργου, θα διασφαλισθεί η τροφοδοσία της Έδεσσας, της Σκύδρας, της Νάουσας, της Βέροιας, της Φλώρινας, του Αμύνταιου, της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης. Παράλληλα, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή φυσικού αερίου μέσω αγωγών στην περιοχή της Καστοριάς.

Η «άφιξη» του αερίου στη Δυτική Μακεδονία έχει πρωτεύουσα σημασία για την ενεργειακή και αναπτυξιακή μετάβαση της περιοχής, ενόψει της απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Παράλληλα, διασφαλίζει την προοπτική αλλαγής καυσίμου στην υπό κατασκευή μονάδα «Πτολεμαΐδα 5», η οποία πρόκειται να ξεκινήσει να λειτουργεί σε πρώτη φάση με λιγνίτη. Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, η ΔΕΗ επανεπιβεβαιώνει ότι από το 2025 η «Πτολεμαΐδα 5» θα λειτουργεί με φυσικό αέριο, ενώ και η τελευταία υφιστάμενη λιγνιτική μονάδα θα αποσυρθεί το 2023.

Μεταφορά υδρογόνου

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός θα είναι 100% συμβατός με υδρογόνο και ανανεώσιμα αέρια – μάλιστα, πρόκειται για την πρώτη ανάλογη υποδομή, και μία από τις λίγες στην Ευρώπη, που υποστηρίζει πλήρως τη μεταφορά αερίων μηδενικών ρύπων. Σε αυτό το πλαίσιο, θα αποτελέσει μία σημαντική υποδομή για το πρότζεκτ «White Dragon», το οποίο φιλοδοξεί να διατηρήσει τη Δυτική Μακεδονία ενεργειακό κέντρο της χώρας – πλέον με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider