Αεροπορικά ταξίδια: Τι αλλάζει σε χρεώσεις χειραποσκευών και καθυστερήσεις πτήσεων

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αεροπορικά ταξίδια: Τι αλλάζει σε χρεώσεις χειραποσκευών και καθυστερήσεις πτήσεων
Τι προβλέπουν οι νέοι κανόνες της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού.

Παρελθόν ενδέχεται να αποτελέσουν οι χρεώσεις των χειραποσκευών στις πτήσεις, τουλάχιστον για ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς προ ημερών τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν υπέρ πρότασης που θα επιτρέπει στους επιβάτες να μεταφέρουν μία μικρή χειραποσκευή έως 7 κιλά δωρεάν, ακόμη και σε low cost πτήσεις.

Παράλληλα με τους νέους κανονισμούς που ενέκριναν, οι ευρωβουλευτές πιέζουν για ένα ενιαίο έγγραφο επιστροφής χρημάτων, για την κατάργηση όποιας χρέωσης κατά την επιλογή θέσης για ανήλικα παιδιά καθώς και για ισχυρότερη προστασία κατά τα ταξίδια με ανταπόκριση που περιλαμβάνουν τουλάχιστον δύο διαφορετικά μέσα μεταφοράς.

Τι προτείνεται για τις χειραποσκευές και τις χρεώσεις

Βάσει των αλλαγών στους κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών, που προωθεί η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού και οι οποίοι θα πρέπει να λάβουν την έγκριση της ολομέλειας προτού εφαρμοστούν, οι ταξιδιώτες θα έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν μία αποσκευή καμπίνας χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση. Η χειραποσκευή θα πρέπει να έχει μέγιστες διαστάσεις 100 εκατοστά συνολικά (σ.σ. άθροισμα μήκους, πλάτους και ύψους), ενώ το προσωπικό αντικείμενο που χωράει κάτω από το κάθισμα να έχει μέγιστες διαστάσεις 40x30x15εκ.

Επιπλέον προτείνεται να καταργηθούν οι χρεώσεις και να γίνεται δωρεάν και η επιλογή θέσης για παιδιά έως 12 ετών, ώστε να κάθονται δίπλα στον συνοδό τους καθώς και να δίνεται το δικαίωμα δωρεάν ταξιδιού σε συνοδούς ατόμων με μειωμένη κινητικότητα αλλά και αποζημίωση σε περίπτωση ζημιάς εξοπλισμού ή ζώων βοήθειας. Αν και εφόσον εγκριθούν οι νέοι κανόνες θα ισχύσουν για όλες τις πτήσεις εντός της ΕΕ, καθώς και για δρομολόγια από και προς την ΕΕ.

Να θυμίσουμε ότι μέχρι σήμερα οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους χρεώνουν επιπλέον για τις χειραποσκευές, ανάλογα με το μέγεθος και το βάρος τους. Ωστόσο ανά περιπτώσεις οι χρεώσεις αυτές υπερβαίνουν το κόστος του ναύλου, με ενώσεις καταναλωτών να κάνουν λόγο για καταχρηστικές πρακτικές. Σε αυτό το πλαίσιο το Υπουργείο Δικαιωμάτων των Καταναλωτών της Ισπανίας επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 179 εκατ. ευρώ σε πέντε low cost εταιρείες, τον Νοέμβριο του 2024, θεωρώντας τις προαναφερθείσες χρεώσεις «καταχρηστικές πρακτικές». Πέρα από τις αποσκευές βέβαια, η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση των δικαιωμάτων και της προστασίας των επιβατών.

Επιστροφή χρημάτων σε ακυρώσεις πτήσεων και νέοι κανόνες για τις καθυστερήσεις

Συγκεκριμένα, προβλέπει τους κανόνες όσον αφορά στις υποχρεώσεις των μεσαζόντων (π.χ. ταξιδιωτικά γραφεία και πλατφόρμες έκδοσης εισιτηρίων) σχετικά με την ενημέρωση και την επιστροφή χρημάτων στους επιβάτες σε περιπτώσεις ακύρωσης, καθυστερήσεων ή άρνησης επιβίβασης.

Για την ακρίβεια, προτείνεται οι μεσάζοντες να παρέχουν σαφή ενημέρωση για την τελική τιμή του εισιτηρίου, τις προμήθειες και τη διαδικασία επιστροφής καθώς και να διεκπεραιώνουν τις επιστροφές εντός 14 ημερών. Αν δεν το κάνουν, η ευθύνη μεταφέρεται στην αεροπορική εταιρεία, που θα πρέπει να επιστρέψει το ποσό εντός 7 ημερών.

Παράλληλα οι ευρωβουλευτές στηρίζουν την εισαγωγή κοινής φόρμας για αποζημιώσεις και επιστροφές χρημάτων, η οποία θα αποστέλλεται προσυμπληρωμένη στον επιβάτη ή μέσω αυτοματοποιημένου καναλιού εντός 48 ωρών από τη διαταραχή του ταξιδιού.

Για να περιοριστούν μάλιστα οι παρερμηνείες, προτείνεται να υπάρξει σαφής λίστα εξαιρέσεων (όπως φυσικές καταστροφές, πόλεμοι, δυσμενείς καιρικές συνθήκες, απρόβλεπτες απεργίες – εξαιρουμένων αυτών που πραγματοποιούν οι εργαζόμενοι των ίδιων των αεροπορικών εταιρειών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ξεχωριστή ψηφοφορία εγκρίθηκαν νέοι κανόνες για ταξίδια με συνδυασμό μέσων μεταφοράς (π.χ. αεροπλάνο-λεωφορείο-τρένο), εφόσον γίνεται με ενιαίο συμβόλαιο από έναν πάροχο.

Για αυτά και σε ενδεχόμενη καθυστέρηση άνω των 60 λεπτών σε ανταπόκριση, προβλέπεται παροχή γευμάτων, φιλοξενίας και μετακίνησης ενώ οι πάροχοι οφείλουν να ενημερώνουν πριν την αγορά αν το εισιτήριο είναι ενιαίο ή όχι. Σε περίπτωση που δεν το κάνουν, υποχρεούνται σε πλήρη επιστροφή του κόστους και αποζημίωση 75% αν χαθεί ανταπόκριση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάζονται αυτή τη στιγμή

Επίδομα αδείας: Πώς υπολογίζεται και πότε δίνεται - Τι αλλάζει με το νέο Εργασιακό

Αεροπορικά ταξίδια: Τι αλλάζει σε χρεώσεις χειραποσκευών και καθυστερήσεις πτήσεων

Θα εξελιχθεί σε σήριαλ η εξαγορά του ΧΑ από τη Euronext;

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider