Πρόστιμα συνολικού ύψους 1,15 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα υψηλότερα προς τράπεζες και εισπρακτικές εταιρείες, επέβαλε τη χρονιά που πέρασε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή για περιπτώσεις παραβάσεων της νομοθεσίας περί της προστασίας του καταναλωτή.
Όσον αφορά στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, το 2016 επεβλήθησαν σε τράπεζες 84 πρόστιμα ύψους 512.500 ευρώ κυρίως για παραβίαση του νόμου Κατσέλη και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά σε καταστρατήγηση της υποχρέωσης των πιστωτικών ιδρυμάτων να χορηγούν χωρίς επιβάρυνση εντός δέκα ημερών στο δανειολήπτη που επιθυμεί να υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου αναλυτική βεβαίωση οφειλών και να τον ενημερώνουν εγγράφως για το ποσό που αντιστοιχεί στο 10% της τελευταίας ενήμερης δόσης. Οι καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούσαν κατά πολύ την ανωτέρω προθεσμία.
Παράλληλα, σε Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών και τράπεζες επεβλήθησαν επίσης 12 πρόστιμα ύψους 315.000 ευρώ κυρίως για μη ταυτοποίηση, για αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές, για μη τήρηση τραπεζικού απορρήτου, για κλήση σε τηλέφωνο εργασίας, για συχνότητα οχλήσεων, για τη δυσφήμιση στο οικογενειακό περιβάλλον και για κλήσεις πριν καταστεί ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Επιπλέον λόγοι επιβολής προστίμου ήταν η ανάθεση εντολής ενημέρωσης χωρίς να υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή, η καθυστέρηση απάντησης στον οφειλέτη και η μη χορήγηση στοιχείων εντός προθεσμίας, η μη αποστολή πρακτικού διακανονισμού, η επικοινωνία σε μη δηλωμένο τηλέφωνο, η μη χορήγηση ηλεκτρονικού αντιγράφου καταγεγραμμένων συνομιλιών και ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού αρχείου, καθώς και η παρέκκλιση από τις εντολές του δανειστή.
Πρόστιμο ύψους 150.0000 ευρώ επεβλήθη σε ασφαλιστική εταιρεία λόγω του ότι αποζημίωσε μέρος μόνο των εξόδων νοσηλείας που κατέβαλαν οι ασφαλισμένοι, δίχως να συμπεριλάβει στην ασφαλιστική αποζημίωση, ως όφειλε δυνάμει των ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζωής, τον αναλογούντα Φ.Π.Α. επί των εξόδων νοσηλείας.
Τέλος, πρόστιμα επεβλήθησαν και σε 25 περιπτώσεις παραβάσεις της νομοθεσίας σε εξ αποστάσεως συναλλαγών (ηλεκτρονικό εμπόριο), σε μη παροχή/τήρηση εγγυήσεων, σε μη παράδοση αγαθών, σε αθέμιτες πρακτικές και σε μη απάντηση επί καταγγελίας. Για τις περιπτώσεις αυτές τα συνολικά πρόστιμα ανήλθαν στις 153.500 ευρώ .
Στην διάρκεια της χρονιάς που πέρασε οι αρμόδιες υπηρεσίες και η γραμμή εξυπηρέτησης «1520» δέχτηκαν 6.370 καταγγελίες – ερωτήματα και ολοκληρώθηκε η εξέταση σε 4.413 υποθέσεις. Ενδεικτικά, ο χειρισμός των υποθέσεων αφορά είτε, απάντηση σε ερώτημα (1.052 περιπτώσεις), είτε επιβολή προστίμου (120 περιπτώσεις), είτε σύσταση για συμμόρφωση (5 υποθέσεις), είτε διαβίβαση σε άλλη υπηρεσία λόγω αρμοδιότητας (1.047), ενώ για πλήθος περιπτώσεων η εξέταση των καταγγελιών είναι σε εξέλιξη.