Έρχεται «καυτό» φθινόπωρο από πλευράς ακρίβειας – Ζαλίζουν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα

Μαρίνα Φούντα
Μοιράσου το
Έρχεται «καυτό» φθινόπωρο από πλευράς ακρίβειας – Ζαλίζουν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα
«Τρέχουν» οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού τον Ιούλιο. Το κύμα της ακρίβειας καλά κρατεί. Τι δηλώνουν στελέχη της αγοράς και εκπρόσωποι καταναλωτών και τι προβλέπουν για τους επόμενους μήνες. Αναλυτικά παραδείγματα τιμών που επιβεβαιώνουν πως η κρίση είναι παρούσα. 

«Δεν υπάρχει προϊόν που να μην έχει ακριβύνει. Οι τιμές έχουν φτάσει στα ύψη!». Αυτή είναι η γενικότερη αίσθηση που αποτυπώνεται εδώ και αρκετούς μήνες από τους καταναλωτές, είτε βρεθούν σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ, είτε στραφούν σε μια λαϊκή αγορά προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους σε τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά είδη.

Το κύμα της ακρίβειας που έχει πλήξει την ελληνική οικονομία είναι σαρωτικό, ενώ όλα δείχνουν πως αργεί ακόμη το «φως στην άκρη του τούνελ» κι ενώ παράγοντες της αγοράς προειδοποιούν για ένα «καυτό» φθινόπωρο και για έναν ακόμη πιο δύσκολο χειμώνα, βλέποντας τους νέους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ.

«Η ακρίβεια καλπάζει και δεν θα τελειώσει ούτε το 2022 αλλά ούτε καν το 2023. Έρχεται βαρύς χειμώνας… Η κατάσταση είναι απελπιστική… Αυξήσεις τιμών παντού σε όλα και όλη την αγορά», προειδοποίησε πρόσφατα η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, περιγράφοντας ένα μικρό μόνο μέρος της νέας καθημερινότητας του Έλληνα. Και μπορεί τον Ιούλιο - και για πρώτη φορά μετά από μήνες - ο πληθωρισμός να επιβραδύνθηκε στο 11,6%, από 12,1% τον Ιούνιο, ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ το πέπλο της ακρίβειας έχει απλωθεί για τα καλά στο σύνολο σχεδόν των ειδών διατροφής.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Τον Ιούλιο του 2022, η αύξηση του δείκτη διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών ήταν υψηλότερη έναντι του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, αφού διαμορφώθηκε στο 13% έναντι του 11,6% του εθνικού δείκτη. Η αύξηση αυτή προήλθε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

Οι ανατιμήσεις «ανεβάζουν» τους τζίρους του λιανεμπορίου τροφίμων

Πρόσφατα στοιχεία, άλλωστε, της NielsenIQ επιβεβαιώνουν πως οι τζίροι που καταγράφονται στο λιανεμπόριο τροφίμων τροφοδοτούνται αποκλειστικά από τις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων. Στο πρώτο εξάμηνο του 2022, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινήθηκε στο σύνολό της θετικά, στο +0,9%, λόγω των αυξημένων τιμών «καθώς η ζήτηση παρουσιάζει αρνητική τάση για το σύνολο των μεγάλων κατηγοριών». Τα καταναλωτικά αγαθά ταχείας κυκλοφορίας μετρούν αύξηση σε αξία της τάξης του +0,7%, καθοδηγούμενη από τις κατηγορίες των τροφίμων και ποτών, οι οποίες παρουσιάζουν και τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις στο +4,2%, με αποτέλεσμα οι όγκοι πωλήσεων να υποχωρούν κατά -2,7%. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κατηγορίες του ελαιολάδου, του συσκευασμένου τυριού, αλλά και των αλεύρων, των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 22,7%, 9,6% και 9,1% αντίστοιχα. Στις αυξήσεις αυτές έχουν συμβάλει ιδιαίτερα οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, οι οποίοι έχουν παρουσιάσει σημαντικά πιο έντονες ανατιμήσεις σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Αυξημένο την ίδια στιγμή είναι και το επίπεδο των τιμών για τις μεγάλες κατηγορίες της φροντίδας του νοικοκυριού, αλλά και της προσωπικής περιποίησης κατά +3,4% και +2,1% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να υποχωρήσει σημαντικά σε ποσοστό -5,3% και -3,6%, επίσης κατ’ αντιστοιχία. Μεταξύ των κατηγοριών που έχουν σημειώσει τις πιο υψηλές ανατιμήσεις είναι το αλουμινόχαρτο (+16,7%), αλλά και οι πάνες (+9,0%).

Πώς κινούνται σε εβδομαδιαία βάση οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής

Σημαντικό ενδιαφέρον παρουσιάζει την ίδια ώρα η πορεία διαμόρφωσης των τιμών σε εβδομαδιαία βάση, με τις ανατιμήσεις να γίνονται αισθητές ακόμη και σε διάστημα επτά ημερών. Ενδεικτικά είναι τα τελευταία στατιστικά δελτία τιμών του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), ημερομηνίας 8 Αυγούστου, που αποτυπώνουν τις αυξημένες τιμές στις οποίες πωλούνται τα οπωρολαχανικά. Οι τιμές που ακολουθούν αφορούν στη χονδρική πώληση, οπότε δεν αποκλείεται να «τσιμπήσουν» ακόμη περισσότερο μέχρι τα προϊόντα να φτάσουν στους τελικούς καταναλωτές.

Τα κρεμμυδάκια (ξερά) πωλούνται με επικρατούσα τιμή 0,60 ευρώ από 0,55 ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ για τις μελιτζάνες (φλάσκες), η τιμή αγγίζει πλέον τα 0,60 ευρώ από 0,50 ευρώ πριν από επτά ημέρες! Με 0,60 ευρώ αγοράζει κανείς και τις τσακώνικες μελιτζάνες, έναντι 0,55 ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ τα παντζάρια πωλούνται στα 0,70 ευρώ έναντι 0,60 ευρώ πριν από επτά ημέρες. Στα 0,33 ευρώ διαμορφώνεται η τιμή για τα καρπούζια, έναντι 0,25 ευρώ πριν από μια εβδομάδα.

Σχολιάζοντας στα τέλη του περασμένου Μαΐου το κύμα ακρίβειας που έχει χτυπήσει την πόρτα της ελληνικής αγοράς, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, είχε παραδεχθεί πως «οι τιμές είναι πρόβλημα και ο καταναλωτής δυσκολεύεται». «Όπως όλα δείχνουν, έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας, ενώ ως το τέλος του χρόνου η κατανάλωση θα είναι μειωμένη λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί», είχε επισημάνει, εξηγώντας πως από πλευράς όγκων, διαπιστώνεται σαφής μείωση της κατανάλωσης.

Νέες αυξήσεις στα τρόφιμα προαναγγέλλουν διεθνείς κολοσσοί

«Οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν» έγραφαν πρόσφατα οι Financial Times, επικαλούμενοι τις προβλέψεις πανίσχυρων κολοσσών που δραστηριοποιούνται στους κλάδους τροφίμων και ποτών, όπως η Unilever, η Coca-Cola και η McDonald's. Στη σκιά του παγκόσμιου πληθωρισμού που τρέχει με… σπασμένα φρένα, μεγάλα brands απαντούν με νέες αυξήσεις τιμών στο ολοένα και αυξανόμενο κόστος.

Η Unilever έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για ένα νέο τοπίο, με ένα άνευ προηγουμένου κόστος, ενώ ενδεικτικά οι τιμές για βασικά εμπορικά σήματα του κολοσσού – σαπούνια, μαγιονέζα, καθαριστικά προϊόντα – μέτρησαν αύξηση κατά μέσο όρο 11,2% το δεύτερο τρίμηνο του 2022 σε σχέση με πέρυσι. «Έρχονται κι άλλες αυξήσεις», προειδοποίησε η εταιρεία.

Από την πλευρά της η McDonald's γνωστοποίησε ότι προτίθεται να προσθέσει στα γεύματά της περισσότερα εκπτωτικά μενού, καθώς το κύμα της ακρίβειας στρέφει ορισμένους καταναλωτές σε φθηνότερες εναλλακτικές.

Τι… έπεται για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα

Την ίδια στιγμή, πιο απαισιόδοξοι για το μέλλον εμφανίζονται πλέον οι περισσότεροι επικεφαλής των οικονομικών επιτελείων των εταιρειών στην Ελλάδα, όπως αποτυπώνεται στη φετινή έκδοση της έρευνας European CFO Survey της Deloitte.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας και σε ό,τι αφορά την πορεία του πληθωρισμού αναμένουν τους επόμενους 12 μήνες να είναι 6,8% για την Ελλάδα και 5,59% για την Ευρωζώνη.

Την ίδια στιγμή, το 66% θεωρεί το υψηλότερο κόστος μεταφορών ως το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ 59% θεωρεί ως το κυριότερο πρόβλημα τις υψηλότερες τιμές για τα εμπορεύματα/ενδιάμεσα αγαθά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Λιανεμπόριο: Ποια νέα όπλα βγάζει από τη φαρέτρα του για να κερδίσει το στοίχημα της ψηφιακής εποχής

Οι επιστολές Σταϊκούρα και Κομισιόν για το τέλος της εποπτείας – Καθαρή ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και δέσμευση για συνέχιση μεταρρυθμίσεων

Τι κερδίζουν Coca Cola HBC και Three Cents από το deal των 45 εκατ. ευρώ

Όλες οι ειδήσεις

16:27

Manager of the Year 2022 Award εμπλουτισμένο με +21 κατηγορίες Βραβείων για μάνατζερς λειτουργιών

16:27

3ο Cyprus Forum: Πολιτικό αδιέξοδο «βλέπει» ο ΟΗΕ στο Κυπριακό

16:18

Διοικητής ΝΑΤ: Δεν υπάρχει παγκόσμιο εμπόριο χωρίς ελληνική ναυτιλία

16:10

Καλαμάκης (Alpha Bank): Στηρίζουμε κάθε επένδυση που εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια

16:02

Δύο βαλλιστικούς πυραύλους εκτόξευσε η Βόρεια Κορέα

16:00

Καρδιαγγειακή νόσος: Παραμένει η 1η αιτία θανάτου – Οι παράγοντες κινδύνου

16:00

Διευκρινίσεις σχετικά με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων

15:48

Πολυτεχνειούπολη: Αναβλήθηκαν οι δίκες των συλληφθέντων - Σε διαθεσιμότητα η δόκιμη αστυνομικός

15:46

ΗΠΑ: Συρρικνώθηκε κατά 0,6% το ΑΕΠ στο β' τρίμηνο - Σε χαμηλό 5μήνου οι αιτήσεις για επίδομα ανεργίας

15:44

ΕΟΔΥ: 80 τα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα ευλογιάς των πιθήκων

15:39

Σε 150 απολύσεις προχωρά η SoftBank

15:37

Γερμανία: Πληθωριστική «έκρηξη» τον Σεπτέμβριο - Στο 10,9% ο εναρμονισμένος CPI

15:34

Γ. Καραγιάννης: Μετατρέπουμε τον σιδηρόδρομο από «μεγάλο ασθενή»  σε μεγάλο πρωταγωνιστή των έργων που έχει ανάγκη η χώρα

15:26

Παπαγγελόπουλος και Τουλουπάκη αρνήθηκαν τις κατηγορίες στο Ειδικό Δικαστήριο

15:20

Moody's: Τέσσερις ερωταπαντήσεις για ανάπτυξη, χρέος, τράπεζες και πολιτική κατάσταση της Ελλάδας

15:13

Ξεκίνησαν οι περικοπές στο BBC - Καταργούνται σχεδόν 400 θέσεις εργασίας

15:10

Στασιμότητα για το Bitcoin - Λίγο πάνω από τα 19.000 δολάρια

14:55

«Όχι» από την Ουγγαρία σε νέες ενεργειακές κυρώσεις κατά της Μόσχας

14:50

Το ClubHouse του CEO Clubs Greece ανοίγει τις πόρτες του

14:49

Η πρόεδρος του Global Compact Network Hellas & CEO του ΟΦΕΤ Ιουλία Τσέτη στο Private Sector Forum του ΟΗΕ

14:46

Ασφαλιστικές: Στα 6 εκατ. ευρώ οι αποζημιώσεις για τις πυρκαγιές του Ιουλίου του 2022

14:42

Δυναμική συμμετοχή της Bristol Myers Squibb Ελλάδας στην Παγκόσμια Εβδομάδα Ασθενών 2022

14:34

Κομισιόν: Εγκρίθηκαν οι κατευθυντήριες γραμμές για τις ΣΣΕ των αυτοαπασχολούμενων

14:32

Γεωργιάδης: Αισιόδοξος για μεγάλη επενδυτική κίνηση από τη Γερμανία στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες

14:31

NASA: Τα τηλεσκόπια Webb και Hubble φωτογράφισαν ταυτόχρονα τον «βομβαρδισμό» αστεροειδούς

14:28

Μελόνι: Μην πιστεύετε ψέματα, η κυβέρνηση θα είναι υψηλού επιπέδου

14:27

Η Φινλανδία κλείνει τα σύνορα σε Ρώσους τουρίστες από τα μεσάνυχτα

14:27

Κορκίδης: Έκκληση ΜμΕ στην Κομισιόν για τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους

14:11

Χώρισε ξανά η πρώην σύζυγος του Τζεφ Μπέζος

14:11

Ρεν (ΕΚΤ): Απειλή η «αδιάκριτη αύξηση των δαπανών» εν μέσω ενεργειακής κρίσης