Παντελιάδης (ΜΕΤRO): Κανένα πρόβλημα τροφοδοσίας στην αγορά – Τα σχέδια για το μέλλον και το «ναι» υπό προϋποθέσεις στις εξαγορές

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Παντελιάδης (ΜΕΤRO): Κανένα πρόβλημα τροφοδοσίας στην αγορά – Τα σχέδια για το μέλλον και το «ναι» υπό προϋποθέσεις στις εξαγορές
Τι λέει ο επικεφαλής της METRO AEBE για το ενεργειακό κόστος των σούπερ μάρκετ, τα κόστη μεταφοράς και τι προβλέπει για τις ανατιμήσεις και τις ελλείψεις προϊόντων. Όλες οι τελευταίες εξελίξεις από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ με τη ματιά του.

Περιθώρια συγκέντρωσης στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ διαβλέπει ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, εκτιμώντας πως θα υπάρξουν σημαντικές διεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση προσεχώς. «Θα δούμε εξελίξεις στο μέλλον», σημείωσε στο περιθώριο συνάντησής του με εκπροσώπους του Τύπου, εξηγώντας πως «τη δεδομένη στιγμή υπάρχουν πολλές μικρές και μεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που πήραν μεν ανάσα στο ξέσπασμα της πανδημίας, δυσκολεύονται δε στην τρέχουσα συγκυρία, λόγω του υπέρογκου ενεργειακού κόστους».

Ο επικεφαλής της METRO δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για εξαγορές στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, ξεκαθάρισε ωστόσο πως θα πρέπει να συντρέχουν μια σειρά από λόγοι προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια εξαγορά. «Θέλουμε να μεγαλώσουμε, αλλά αυτό δεν θέλουμε να το κάνουμε βιαστικά. Μια εξαγορά χρειάζεται σχέδιο και λογική», ώστε μια τέτοια κίνηση να παρέχει τζίρο και να αποδειχθεί κερδοφόρα. «Θα είμαστε στο παιχνίδι εφόσον οι τιμές είναι λογικές», τόνισε.

Περιστασιακές οι ελλείψεις προϊόντων, όχι γενικευμένο πρόβλημα τροφοδοσίας

Όπως αποκάλυψε ο κ. Παντελιάδης σε ό,τι αφορά τις τελευταίες συζητήσεις που έχει κάνει με τους προμηθευτές, η γενική εικόνα δεν δείχνει διευρυμένο κύμα ελλείψεων βασικών προϊόντων και κατ’ επέκταση μια σοβαρή αναταραχή στην τροφοδοσία.

«Οι προμηθευτές είναι πιο καθησυχαστικοί και όπως όλα δείχνουν δεν θα υπάρξει πρόβλημα τροφοδοσίας της αγοράς. Περιστασιακές ελλείψεις θα υπάρξουν αλλά αυτό είναι μια απολύτως διαχειρίσιμη κατάσταση», υποστήριξε. «Η έλλειψη ενός κωδικού για ένα μικρό χρονικό διάστημα που μπορεί να καλυφθεί από άλλον κωδικό προϊόντος δεν θεωρείται έλλειψη ή ένα γεγονός που εμπνέει ανησυχία», πρόσθεσε.

Σχολιάζοντας το κύμα ακρίβειας που έχει χτυπήσει την πόρτα της ελληνικής αγοράς, ο κ. Παντελιάδης παραδέχθηκε ότι τελικά οι αυξήσεις τιμών θα περάσουν στην κατανάλωση. «Ο καταναλωτής δυσκολεύεται, οι τιμές είναι πρόβλημα αλλά το πρόβλημα θα είναι μεγαλύτερο αν δεν υπάρχουν προϊόντα», ανέφερε, εκτιμώντας πως όλα θα εξαρτηθούν από τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία. «Όπως όλα δείχνουν, έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας, ενώ ως το τέλος του χρόνου η κατανάλωση θα είναι μειωμένη λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί», συμπλήρωσε, εξηγώντας πως από πλευράς όγκων, διαπιστώνεται σαφής μείωση της κατανάλωσης.

Αυξημένο κατά 7 εκατ. ευρώ το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για την αλυσίδα το 2022

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της METRO, η επίπτωση του ενεργειακού κόστους στη λειτουργία της αλυσίδας είναι δραματική. Για το 2022, το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 26,4 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 7,1 εκατ. ευρώ (!) έναντι του 2021, όταν είχε διαμορφωθεί στα επίπεδα των 19,3 εκατ. ευρώ.

Με την κατανάλωση, μάλιστα, να είναι σταθερή στα επίπεδα των 121.000 μεγαβατώρων. «Εάν δεν ήταν οι επιδοτήσεις το ενεργειακό κόστος θα ξεπερνούσε τα 30 εκατ. ευρώ», εκτίμησε ο κ. Παντελιάδης, αποκαλύπτοντας ότι το 2020, το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τη ΜΕΤRO δεν ξεπερνούσε τα 11 εκατ. ευρώ. «Το ρεύμα και το πετρέλαιο είναι τα μεγάλα προβλήματα», παραδέχθηκε.

Οι επενδύσεις στα φωτοβολταϊκά...

Στο μέτωπο της εξοικονόμησης ενέργειας, η αλυσίδα υλοποιεί επενδύσεις που ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία.

Μετά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων ψύξης, κλιματισμού και φωτισμού σε ένα κατάστημα, επιτυγχάνεται μείωση της τάξης του 48%, ενώ μέχρι το 2023 η ΜΕΤRO στοχεύει να καλύπτει πάνω από το 30% των ενεργειακών της απαιτήσεων από ιδιόκτητες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέσω της εγκατάστασης 97 σταθμών φωτοβολταϊκών συστημάτων στα καταστήματά της, σε μια επένδυση ύψους 18 εκατ. ευρώ. «Μέσα σε πέντε χρόνια θέλουμε να είμαστε ενεργειακά ουδέτεροι και ανεξάρτητοι από ορυκτα καύσιμα», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα τη συνεργασία με την nrg για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στα My market και τα METRO Cash & Carry.

...και οι υπόλοιπες επενδύσεις

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, η METRO έχει σχεδιάσει ένα φιλόδοξο πλάνο ανάπτυξης, με τις επενδύσεις να τοποθετούνται κοντά στα 45 εκατ. ευρώ για το 2022, αλλά και να κινούνται στα ίδια επίπεδα τα επόμενα χρόνια.

Η εφοδιαστική αλυσίδα ενισχύεται σημαντικά με το διπλασιασμό του μεγέθους του κέντρου διανομής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, έργο το οποίο θα παραδοθεί τον Ιούνιο του 2022. Από 22.000 τμ η έκτασή του θα φτάσει τα 40.000 τμ, με προοπτική να εξυπηρετεί περισσότερα από 120 καταστήματα από 63 καταστήματα που εξυπηρετεί σήμερα. Το κέντρο διανομής θα φέρει κάθε τελευταία λέξη της τεχνολογίας, αφού σύμφωνα με τον επικεφαλής της αλυσίδας θα διαθέτει «δίκτυο με δυνατότητα υποδοχής ρομπότ και αυτοκινούμενα οχήματα, αλλά και voice picking».

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της METRO που αριθμεί 285 σημεία - καταστήματα, κέντρα διανομής και γραφεία - σε όλη την Ελλάδα, υλοποιείται ήδη με την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών, το οποίο όταν ολοκληρωθεί σε τρεις μήνες θα είναι «το μεγαλύτερο στην Ελλάδα». Την εικόνα συμπληρώνουν πρωτοποριακές in-house εφαρμογές, που διευκολύνουν σημαντικά την εσωτερική επικοινωνία και καθημερινότητα των εργαζομένων, αλλά και των συνεργατών - προμηθευτών της αλυσίδας.

Τα My market και το νέο σχήμα Franchise

Παρά τη μετατόπιση των πελατών στις μεγάλες αίθουσες, το μερίδιο των My market παρέμεινε σταθερό το 2020, το οποίο τα τελευταία χρόνια κυμαίνεται κοντά στο 10%, ενώ στο μέσο καλάθι υπήρξε αύξηση μεγαλύτερη του 4%.

Κατά τη διάρκεια του 2021, λειτούργησαν πέντε νέα καταστήματα – σε Άγιο Δημήτριο, Ομόνοια, Περιστέρι, Άρτα, Κυψέλη – έγινε επέκταση σε ένα κατάστημα, ενώ ακόμη τέσσερα ανακαινίστηκαν ριζικά. Παράλληλα, μικρότερες ανακαινίσεις και πρόσθετες εργασίες υλοποιήθηκαν σε 11 καταστήματα, ενώ πλέον η αλυσίδα αριθμεί σήμερα 231 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Το 2022 αναμένονται 6 νέα καταστήματα My market.

Όπως εξήγησε ο κ. Παντελιάδης, το αποτύπωμα των My market πρόκειται να μεγαλώσει και με το νέο σχήμα Franchise που η αλυσίδα ξεκίνησε πιλοτικά κατά τη διάρκεια του 2021 με την επωνυμία My market Speed. Στόχος είναι μια δυναμική ανάπτυξη, μέσω της λειτουργίας 86 καταστημάτων σε ορίζοντα τριετίας και συνολικά 290 καταστημάτων στη δεκαετία. Πρόκειται για ένα μοντέλο μικρών καταστημάτων μέχρι 200 τμ., το οποίο θα φιλοξενεί από 3.000 ως 4.500 ενεργούς κωδικούς προϊόντων, ενώ θα στοχεύει σε πωλήσεις ύψους 750 χιλ. ευρώ μεσοσταθμικά ετησίως ανά κατάστημα. Το αρχικό κεφάλαιο που θα πρέπει να διαθέτει ο δικαιοδόχος κυμαίνεται κοντά στα 60.000 ευρώ, ενώ η αποπληρωμή του θα είναι σταδιακή και θα συνδέεται με την κερδοφορία. Η συνολική επένδυση – συμπεριλαμβάνοντας εξοπλισμό και αρχικό εμπόρευμα – είναι ελαφρώς χαμηλότερη των 200.000 ευρώ.

Την ίδια στιγμή το eshop.mymarket.gr είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που εμφανίζει κατά 7,38 ευρώ μεγαλύτερο καλάθι έναντι του ανταγωνισμού, ενώ έχει διατηρήσει τον αριθμό των μοναδικών πελατών του από το 2020, παρά την επιστροφή στην κανονικότητα.

Τα METRO Cash & Carry

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της αλυσίδας, η απελευθέρωση των μέτρων, το άνοιγμα της εστίασης και η καλή τουριστική περίοδος επηρέασαν θετικά την αγορά της Ho.Re.Ca. που για αρκετούς μήνες παρέμεινε κλειστή ή υπολειτούργησε. Έτσι, τα αποτελέσματα των METRO Cash & Carry, που πρωταγωνιστούν στη χονδρική πώληση στη χώρα πλησιάζοντας σε μερίδιο αγοράς το 50%, κατέγραψαν μια θετική πορεία.

Διαθέτουν ένα πλήρως στελεχωμένο δίκτυο συμβούλων πωλήσεων σε όλη την Ελλάδα, ειδικά για πελάτες Ho.Re.Ca., ένα άρτια οργανωμένο δίκτυο διανομής με δυναμική παράδοσης περισσότερων από 1.000 παραγγελιών την ημέρα και το μεγαλύτερο δίκτυο, με 48 φυσικά καταστήματα Cash & Carry σε 40 πόλεις της χώρας και ένα Delivery Center με αποστολή την εξυπηρέτηση νησιών. Εντός του 2022 δεν προβλέπεται η λειτουργία νέου καταστήματος Cash & Carry. Οι ενεργοί πελάτες ξεπερνούν τις 135.000.

«Η χονδρική πάει πάρα πολύ καλά και θα πάει ακόμη καλύτερα με ώθηση από τον τουρισμό. Το στοίχημα δεν είναι πόσοι τουρίστες θα έρθουν αλλά πώς να εξυπηρετήσουμε σωστά τους τουρίστες μας», εκτίμησε ο κ. Παντελιάδης.

Η επένδυση στην Κύπρο

Ένα μήνα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, η αλυσίδα επεκτάθηκε στην Κύπρο, θέτοντας σε λειτουργία ένα Cash & Carry στη Λεμεσό, το οποίο, παρά την αρνητική συγκυρία, έχει ήδη ξεπεράσει τους στόχους. Ο δεύτερος χρόνος λειτουργίας κλείνει με αύξηση 69% στις πωλήσεις, παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό και με 3.000 ενεργούς πελάτες. «Το αναπτυξιακό πλάνο προχωρά κανονικά με την αναζήτηση νέου χώρου στη Λευκωσία και την προσπάθεια εδραίωσης του μοντέλου των Cash & Carry στην κυπριακή αγορά», αποκάλυψε ο κ. Παντελιάδης, εκφράζοντας ωστόσο οι διαδικασίες αυτή τη φορά να μην είναι τόσο χρονοβόρες, αφού για το κατάστημα της Λεμεσού χρειάστηκε να περάσουν 12 χρόνια για να βγει η σχετική άδεια!

Παράλληλα, ο ίδιος απέκλεισε το ενδεχόμενο επέκτασης της αλυσίδας στη λιανική της κυπριακής αγοράς, σημειώνοντας πως «η Κύπρος έχει ήδη πάρα πολλά καταστήματα και δεν σηκώνει μια νέα αλυσίδα». «Δεν μας ενδιαφέρει η αγορά της Κύπρου στη λιανική», ξεκαθάρισε.

Το... μέλλον και το σχόλιο για την Carrefour

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, η τεχνολογία δείχνει τον δρόμο και στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, αλλά πάντα «με τη λογική και όσο υπάρχει ανταπόκριση». Σχολιάζοντας ο ίδιος τη νέα τάση που θέλει τα σούπερ μάρκετ του μέλλοντος να μην έχουν ταμεία, εκτίμησε πως «πρόκειται για μια εντυπωσιακά τεχνολογική εξέλιξη η οποία όμως οικονομικά δεν είναι αποδοτική. Ο κ. Παντελιάδης απέκλεισε για την ώρα έναν τέτοιο σχεδιασμό, αποκαλύπτοντας ωστόσο ότι το επόμενο βήμα για την εταιρεία είναι το self check out.

Κληθείς να σχολιάσει την έναρξη λειτουργίας των πέντε πρώτων καταστημάτων της Carrefour στην Ελλάδα, ο κ. Παντελιάδης χαρακτήρισε «καλοδεχούμενο κάθε νέο ανταγωνιστή». Ωστόσο, κάνοντας λόγο για μια «δύσκολη ελληνική αγορά», εκτίμησε πως θα απαιτηθούν χρόνια για να φανεί η επιτυχία του εγχειρήματος.

Ο στόχος για τζίρο 1,45 δισ. ευρώ το 2022 και η εικόνα του 2021

Εστιάζοντας στο σήμερα ο επικεφαλής της METRO αποκάλυψε πως το 2022 διαφαίνεται μια ανοδική τάση - κατ’ εκτίμηση - 5% στις πωλήσεις, η οποία προέρχεται ως επί το πλείστον από το δίκτυο καταστημάτων της χονδρικής. Η αλυσίδα στοχεύει φέτος σε κύκλο εργασιών ύψους 1,45 δισ. ευρώ.

Για το 2021 η METRO κατέγραψε αύξηση πωλήσεων κατά 2,26% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, στα 1,36 δισ. ευρώ, από 1,33 δισ. ευρώ πέρυσι, ενώ τα κέρδη προ φόρων, αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 57 εκατ. ευρώ, έναντι 58,7 εκατ. ευρώ το 2020 (μείωση 2,90%) λόγω του αντίκτυπου της αύξησης των τιμών της ενέργειας από τον Ιούλιο του 2021 και μετά. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 23,5 εκατ. ευρώ έναντι 24,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

METRO ΑΕΒΕ: Αυξημένες οι πωλήσεις το 2021 κατά 2,3% - Σημαντική η συνεισφορά των METRO Cash & Carry

Χωρίς ταμεία και ουρές τα σούπερ μάρκετ του μέλλοντος – Το παράδειγμα της Carrefour

gazzetta
gazzetta reader insider insider