Η μόδα κύκλους κάνει κι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Αυτός είναι και ο λόγος που το επόμενο smartphone σας ενδέχεται να ξεδιπλώνει για να διαβάσετε ένα email και να ξαναδιπλώνει για να χωρέσει στην τσέπη σας. Όπως την δεκαετία του ’90 που «κατεβάζαμε» εμφατικά και με στυλ το «ακουστικό», απλά κλείνοντας το πορτάκι του clamshell – για να το θέσουμε επιστημονικά – κινητού μας. 

Πράγματι τα φώτα της βιομηχανίας των έξυπνων κινητών τηλεφώνων έχουν στραφεί στα αναδιπλούμενα τηλέφωνα, γνωστά κι ως foldable phones, επαναφέροντας μια τάση από το παρελθόν κι εμπλουτίζοντάς τη με νέα premium χαρακτηριστικά. 

Τον χορό έχουν ήδη σύρει ηχηρά ονόματα του τεχνολογικού χώρου, όπως Samsung, Huawei και Motorola κι αναμένεται να ακολουθήσουν πολλοί ακόμα. Γιατί όμως οι κατασκευαστές σχεδιάζουν, και μάλιστα σπεύδουν να κυκλοφορήσουν, smartphones που διπλώνουν; 

Εδώ κι αρκετό καιρό οι λάτρεις των κινητών τηλεφώνων επεσήμαναν ότι οι συσκευές που είχαν στα χέρια τους ήταν πάρα πολύ καλές – ανά περιπτώσεις τα χαρακτηριστικά τους ξεπερνούσαν αυτά των laptops – και οι νέες που κατασκευάζονταν ήταν απλά, «ελαφρώς καλύτερες» – λίγο μεγαλύτερος χώρος αποθήκευσης, λίγο καλύτερης ανάλυσης οθόνη, λίγο βελτιωμένη μπαταρία. Τα προηγμένα αυτά χαρακτηριστικά αντικατοπτρίζονταν, όπως ήταν αναμενόμενο, και στην τιμή των συσκευών κι αυτό είχε τόσο θετικές όσο κι αρνητικές επιπτώσεις. Από την μία οι εταιρείες πουλώντας λιγότερες συσκευές είχαν αυξημένους τζίρους κι από την άλλη οι καταναλωτές έχοντας δαπανήσει πολλά στην αγορά κινητού ανανέωναν σε πολύ μεγαλύτερο διάστημα τις συσκευές τους. 

Ο αργός ρυθμός ανανέωσης σε συνδυασμό με τον ρυθμός ανάπτυξης των αναπτυσσόμενων αγορών ο οποίος δεν επαρκούσε για να καλύψει το κενό, έφεραν εμφανή σημάδια κόπωσης στην αγορά και μείωση των πωλήσεων των smartphones παγκοσμίως για πέντε συνεχόμενα τρίμηνα - αρχής γενομένης από το 2018.

Το αυτό αποδεικνύουν και οι αριθμοί. Σύμφωνα με την IDC το οι πωλήσεων των smartphones κατέγραψαν την χειρότερη χρονιά τους το 2018 – πουλώντας μόνο 1,4 δισ. συσκευές και καταγράφοντας πτώση της τάξης του 4,1% στο σύνολο του έτους. Τα σημάδια βέβαια είχαν αρχίσει να φαίνονται ήδη από το 2017 όταν η παγκόσμια υπερδύναμη των «έξυπνων» κινητών, η κινεζική αγορά, κατέγραψε το πρώτο αρνητικό της πρόσημο μετά από έξι ένδοξες χρονιές μεταξύ των οποίων και το 2010, 2011, 2012, όπου τα πρόσημα ήταν θετικά κατά 104%, 150% και 129%.

Η πτωτική πορεία συνεχίστηκε και στα πρώτα τρίμηνα του 2019 (οι πωλήσεις έπεσαν κατά 6,6% στο α’ τρίμηνο του 2019, κατά 2,3% στο δεύτερο τρίμηνο του 2019) αλλά κατάφερε να αναστραφεί μερικώς παρουσιάζοντας οριακή ανάπτυξη (0,8 %) στο γ’ τρίμηνο του προηγούμενου έτους. 

Αυτή ακριβώς την «κόπωση» ευελπιστούν να μετριάσουν οι κατασκευαστές με τις αναδιπλούμενες συσκευές που μας συστήνουν. 

Περί τα 100 εκατ. foldable phones θα πωλούνται έως το 2025

Ο στόχος τους σύμφωνα με αναλυτές, θα επιτευχθεί μέσα στην επόμενη πενταετία όπου τα αναδιπλούμενα κινητά θα έχουν γίνει αρκετά δημοφιλή και οι αποστολές τους θα αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς. 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Strategy Analytics οι αποστολές των foldable phones, θα φτάσουν τα 100 εκατ. τεμάχια έως το 2025, από το 1 εκατομμύριο τεμάχια το 2019.

Πρωταγωνιστές της εν λόγω κατηγορίας θα είναι σύμφωνα με την εταιρεία, οι Samsung και Huawei, οι οποίες έχουν ήδη παρουσιάσει τα πρώτα δείγματα συσκευών. Βέβαια μέσα στην επόμενη πενταετία κάθε μεγάλος παίκτης της αγοράς θα έχει λανσάρει την δική του αντίστοιχη πρόταση.

«Η Samsung ήταν από τους πρώτους κατασκευαστές που παρουσίασε foldable phone το 2019 με την Huawei να ακολουθεί στη δεύτερη θέση. Η νοτιοκορεατική εταιρεία αναμένεται να εστιάσει στις δυτικές αγορές, όπως αυτές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, όπου συγκεντρώνει και τα υψηλότερα μερίδια ενώ η Huawei θα στραφεί στην εγχώρια αγορά της Κίνας. Σίγουρα, πολλοί ανταγωνιστές θα προσθέσουν την δική τους λύση στη λίστα των foldable μέσα στα επόμενα χρόνια – η Motorola ήδη έχει παρουσιάσει το ανασχεδιασμένο Razr – διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα των premium smartphones. Μέχρι το 2025, κάθε μεγάλος παίκτης θα διαθέτει ένα, αν όχι περισσότερα, αναδιπλούμενο μοντέλο στο χαρτοφυλάκιο του, συμπεριλαμβανομένης και της Apple» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ken Hyers, διευθυντής της Strategy Analytics. 

Να υπενθυμίσουμε ότι η Samsung παρουσίασε την εβδομάδα που μας πέρασε την νέα αναδιπλούμενη συσκευή της, Galaxy Z Flip, η οποία πέρα από τα προηγμένα χαρακτηριστικά, έχει επενδυθεί με το εξαιρετικά λεπτό γυαλί της εταιρείας «ultra thin grass» ώστε να αποφευχθούν προβλήματα στην οθόνη που διπλώνει, όπως είχε συμβεί πέρυσι.

Τα προβλήματα αυτά έκαναν επιφυλακτικούς τους καταναλωτές σχετικά με τις επιδόσεις των οθονών και την ανθεκτικότητα των foldables. Αυτός είναι ο ένας λόγος για τον οποίο η ανάπτυξή τους θα επιτευχθεί σε βάθος χρόνου. Δισταγμούς δημιουργεί επιπρόσθετα και η υψηλή τιμή τους (να θυμίσουμε ότι το νέο Galaxy Z Flip κυκλοφορεί στα 1.599 ευρώ ενώ το Razr της Motorola στα 1.500 δολάρια), αφού τα πέραν της οθόνης χαρακτηριστικά τους είναι ακόμα φτωχά για να την δικαιολογήσουν. Οι επιφυλάξεις για τις περιορισμένες επιδόσεις όμως θα ξεπεραστούν γρήγορα και η τιμή θα μειώνεται καθώς νέοι παίκτες μπαίνουν στο χορό. 

«Η ευκολία που προσφέρουν τα συγκεκριμένα τηλέφωνα – μια μεγάλη οθόνη για να μπορούν να πλοηγηθούν με άνεση οι χρήστες αλλά κι ένα μικρό μέγεθος για να χωρά άνετα στην τσέπη ή την τσάντα τους – είναι το χαρακτηριστικό που θα κερδίσει τους χρήστες μέσα στα επόμενα χρόνια» αναφέρει ο Neil Mawston, Εκτελεστικός Διευθυντής της Strategy Analytics. 

Η πρακτικότητα και το νέο «λουκ»  είναι και οι λόγοι που τα «foldable phones θα αποτελέσουν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία του κλάδου των premium smartphone την επόμενη δεκαετία», σύμφωνα με τον Ville – Petteri Ukonaho της Strategy Analytics.

Οι προβλέψεις είναι ιδιαιτέρως αισιόδοξες και μένει να δούμε αν θα επαληθευτούν. Το σίγουρο είναι ότι παρά τα σημερινά μειονεκτήματά τους - η τεχνολογία των αναδιπλούμενων οθονών είναι συναρπαστική και μπορεί, αν εξελιχθεί περαιτέρω, να αλλάξει την μορφή των τεχνολογικών προϊόντων έτσι όπως τα ξέρουμε σήμερα.