Οι Temu και Shein στρέφονται όλο και περισσότερο στην Ευρώπη καθώς οι επιχειρήσεις τους στις ΗΠΑ δέχονται μεγάλο πλήγμα από τους σαρωτικούς αμερικανικούς δασμούς. Ωστόσο, οι κινεζικές εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να μην τύχουν θερμής υποδοχής στις νέες αγορές-στόχους τους.
Σύμφωνα με το CNBC, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν υποβληθεί καταγγελίες κατά της Temu και της Shein στην ΕΕ, οι οποίες τις κατηγορούν για αθέμιτες εμπορικές τακτικές. Παράλληλα, το μπλοκ ετοιμάζει ένα νέο τέλος 2 ευρώ για τα μικρά δέματα από διαδικτυακές αγορές όπως η Temu και η Shein.
Οι ειδικοί λένε ότι οι νέες εξελίξεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυσοίωνα σημάδια για τις πλατφόρμες, καθώς οι δραστηριότητές τους υποφέρουν ήδη από τη λήξη, τον Μάιο, της δασμολογικής απαλλαγής για τα μικρά δέματα στις ΗΠΑ, καθώς και από τους νέους δασμούς ύψους 54% για την αποστολή μέσω ταχυδρομείου.
«Καθώς οι ρυθμιστικές και εμπορικές πιέσεις εντείνονται στις ΗΠΑ, η Temu και η Shein στρέφονται όλο και περισσότερο στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο ως κρίσιμες αγορές ανάπτυξης», δήλωσε στο CNBC ο Anand Kumar της Coresight Research.
Ωστόσο, ο Kumar επισήμανε ότι οι εταιρείες έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν ρυθμιστικούς αντίθετους ανέμους στην Ευρώπη και τη Βρετανία, που αρχίζουν να μοιάζουν με αυτούς που συναντούν στις ΗΠΑ.
«Το προτεινόμενο από την ΕΕ τέλος των 2 ευρώ είναι δεν είναι μια απλή μικρή επιβάρυνση - πρόκειται για μια στρατηγική ρυθμιστική κίνηση που αποσκοπεί στον περιορισμό της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης του εξαιρετικά φθηνού διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου και θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τον τρόπο λειτουργίας πλατφορμών όπως η Shein και η Temu στην Ευρώπη τα επόμενα 2-3 χρόνια», πρόσθεσε.
Στροφή στην ευρωπαϊκή αγορά
Η Temu και η Shein έχουν αυξήσει τις διαφημιστικές τους δαπάνες στην Ευρώπη, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, σύμφωνα με έκθεση του Reuters, αντανακλώντας τη μετατόπισή τους από τις ΗΠΑ. Η αυξανόμενη σημασία της ΕΕ και του ΗΒ για τις δύο εταιρείες αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία της Consumer Edge Research.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε στο CNBC, οι καταναλωτικές δαπάνες της Temu στις ΗΠΑ μειώθηκαν περίπου 36% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ της Shein μειώθηκαν κατά 13% την ίδια περίοδο.
Η εταιρεία πρόσθεσε ότι τα στοιχεία της δείχνουν ότι ορισμένοι από τους πελάτες της Temu και της Shein στις ΗΠΑ έχουν μετατοπίσει τις δαπάνες τους προς τα παραδοσιακά πολυκαταστήματα και καταστήματα fast fashion.
Οι τάσεις αυτές συμπίπτουν με στοιχεία της Sensor Towers που δείχνουν ότι η χρήση των εφαρμογών Temu και Shein στις ΗΠΑ επιβραδύνεται σημαντικά.
Ωστόσο, τα στοιχεία στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ είναι διαφορετικά. Τον Μάιο, η ετήσια αύξηση των καταναλωτικών δαπανών έφτασε το 63% στην ΕΕ και το 38% στο Η.Β. Η Shein παρουσίασε αύξηση 19% στην ΕΕ και 42% στο Η.Β. κατά την ίδια περίοδο.
Temu: Οι τάσεις ανά ευρωπαϊκή χώρα
Για την Temu, τα στοιχεία της Consumer Edge έδειξαν ότι η ανάπτυξη ήταν ιδιαίτερα έντονη στη βασική αγορά της Γαλλίας, της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης.
Για να επωφεληθούν από τη δυναμική στην Ευρώπη, η Temu και η Shein έχουν επεκτείνει επιθετικά τις δραστηριότητές τους σε ολόκληρη την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της χωρητικότητας των αποθηκών, του «πειραματισμού» με τοπικά επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς και της σημαντικής αύξησης των δαπανών για ψηφιακές διαφημίσεις σε βασικές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία, ανέφερε ο Kumar.
Οι εμπειρογνώμονες εκτιμούν ότι αυτές οι προκλήσεις και οι πιθανοί δασμοί της ΕΕ για συσκευασίες μικρής αξίας μπορεί προμηνύουν μεγαλύτερες πιέσεις στο μέλλον για την Temu και τη Shein.
Εντείνονται οι έλεγχοι
Όπως μεταδίδουν τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης, το κείμενο του νομοσχεδίου «κατά του fast fashion», το οποίο συζητείται στο γαλλικό κοινοβούλιο, αναθεωρήθηκε πρόσφατα ώστε να γίνεται αναφορά στις φθηνές πλατφόρμες όπως η Shein και η Temu.
Εν τω μεταξύ, την Πέμπτη, η πανευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών BEUC κατέθεσε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Shein για τη χρήση παραπλανητικών τεχνικών ή «σκοτεινών μοτίβων» που ωθούν στην υπερκατανάλωση.
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι ανοίγει έρευνα σχετικά με τη συμμόρφωση της Shein με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές και, τον Μάιο, κάλεσε τη Shein να σεβαστεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών.
Η BEUC υπέβαλε επίσης καταγγελία κατά της Temu, ενώ 17 μέλη της κατέθεσαν την ίδια καταγγελία στις αρμόδιες εθνικές αρχές τους, δήλωσε η οργάνωση.