Μυτιληναίος: Το «διπλό» spin off σε Κατασκευές, Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, η «προίκα» 1 δισ. ευρώ και η διεκδίκηση έργων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μυτιληναίος: Το «διπλό» spin off σε Κατασκευές, Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, η «προίκα» 1 δισ. ευρώ και η διεκδίκηση έργων
Ποιους στόχους εξυπηρετεί η δημιουργία δύο νέων θυγατρικών στις υποδομές που θα τοποθετηθούν στρατηγικά, για να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που ανοίγονται. Η χρηματοοικονομική ισχύς, το ανεκτέλεστο των 2,5 δις ευρώ, τα προς διεκδίκηση projects.

Με «διπλή» απόσχιση (spin off) δραστηριοτήτων, δημιουργία δύο ξεχωριστών θυγατρικών – φορέων σε γενικές κατασκευές και Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, με κεφάλαια 1 δισ. ευρώ για τις δράσεις αυτές, ο όμιλος Mytilineos προχωρά στη «νέα εποχή» σκοπεύοντας να παίξει σημαντικό ρόλο στον τομέα των υποδομών, όπου ήδη βέβαια, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, έχει «απλώσει αποτύπωμα» έχοντας «χτίσει» ανεκτέλεστο άνω των 2,5 δισ. ευρώ και μαζέψει συμβάσεις σχεδόν 1 δισ. ευρώ μόνο τον τελευταίο χρόνο. Στόχος του εν λόγω μετασχηματισμού είναι να δοθεί το απαραίτητο management focus στις εν λόγω δραστηριότητες, να βελτιστοποιηθεί η λειτουργική τους αποτελεσματικότητα ως ξεχωριστές πλέον εταιρικές οντότητες, να «ξεκλειδώσουν» αξίες καθώς και ενισχυθεί η διαφάνεια στην αποτύπωση των οικονομικών μεγεθών. Το γκρουπ δεν σχεδιάζει να πουλήσει συμμετοχή στον κατασκευαστικό τομέα, αντιθέτως, να αξιοποιήσει τις όποιες ευκαιρίες παρουσιάζονται.

«ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ» και «Μ Παραχωρήσεων»

Ο νέος εταιρικός μετασχηματισμός αναβαθμίζει τη MYTILINEOS στον χώρο των υποδομών με τη δημιουργία δύο νέων θυγατρικών, που θα τοποθετηθούν στρατηγικά, για να αξιοποιήσουν κατάλληλα τις ευκαιρίες που ανοίγονται τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο της παρουσίασης του νέο μοντέλου του ομίλου, δημιουργούνται οι εταιρείες «ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ» (που την είχε απορροφήσει προ ολίγων ετών η μητρική) που θα εξειδικεύεται στον κλάδο των κατασκευών (general contracting, επικεφαλής: Προέδρος - Ε. Χρυσάφης και CEO – Ν. Μπενρουμπή) και «Μ Παραχωρήσεων» που θα αποτελεί τον επενδυτικό βραχίονα σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (επικεφαλής: Προέδρος - Ε. Καραΐνδρος και CEΟ - Π. Γαρδελίνος).

Ο όμιλος, για τον οποίο εδώ και καιρό ακούγονταν σενάρια για εσωτερική αναδιοργάνωση και στον τομέα υποδομών, ακολουθεί εν μέρει τα πρότυπα άλλων γκρουπ του κλάδου που έχουν διακριτή παρουσία σε Κατασκευές και Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, με ειδικές εσωτερικές μονάδες, έχοντας στοχεύσει στη διεκδίκηση μεγάλων έργων (δημόσια, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, Ταμείο Ανάκαμψης, ιδιωτικοποιήσεις, Πρότυπες Προτάσεις, έργα βιώσιμης ανάπτυξης κ.α.) από ένα «καλάθι» τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ.

Η κεφαλαιακή «προίκα» 1 δισ. ευρώ

Προς αυτή την κατεύθυνση ως «προίκα» δεν έχει μόνο το υψηλό ανεκτέλεστο αλλά και χρηματοοικονομική ισχύ περίπου 1 δισ. ευρώ. Οι ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεων ξεκινούν την νέα πορεία τους με αρχική ρευστότητα 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 300 εκατ. ευρώ σε κατατεθειμένο μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ σε εγγυητικές πάσης φύσεως. Ο όμιλος, μεταξύ άλλων, προχώρησε σε αυτές τις κινήσεις και για να αντιμετωπίσει προκλήσεις όπως η αύξηση του κόστους σε προϊόντα, υπηρεσίες, ενέργεια, ο μετασχηματισμός και «πρασίνισμα» της βιομηχανίας και όλων των αγορών κ.α., στοχεύοντας σε δημιουργία συνεργειών και αξιοποίηση ευκαιριών, δημιουργία, περαιτέρω βελτίωση εσωτερικής λειτουργίας, απλοποίηση του equity story για να ξεκλειδώσει «κρυμμένη» αξία κ.α. Υπενθυμίζεται ότι το 1998 η Μυτιληναίος είχε προχωρήσει στην εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΜΕΤΚΑ, του μεγαλύτερου μεταλλοκατασκευαστικού συγκροτήματος της Ελλάδας.

«Ο μετασχηματισμός είναι το αποτέλεσμα βαθιάς προεργασίας, έχοντας αξιολογήσει το περιβάλλον, αλλά κυρίως τα διδάγματα από την πορεία μας. Η διεθνοποίηση της MYTILINEOS, σε συνάρτηση με την πολυπλοκότητα των έργων μας και το ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιούμαστε, προϋποθέτει σοβαρό μηχανισμό διαχείρισης του κανονιστικού πλαισίου κάθε περιβάλλοντος και συμβατικής ανταπόκρισης», ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του γκρουπ. Ευ. Μυτιληναίος.

Οι στόχοι, τα νέα έργα 20 δισ. ευρώ και οι Πρότυπες Προτάσεις

Όπως σημείωσε ο επικεφαλής του ομίλου, «η χώρα έχει σοβαρές ανάγκες υλοποίησης επενδύσεων σε όλο το φάσμα των υποδομών της, νέων αλλά και ανανέωσης / συντήρησης υφιστάμενων. Αναδύονται projects περισσότερων από 20 δισ. ευρώ στο άμεσο μέλλον, τα οποία δύναται να δημοπρατηθούν είτε (Α) ως Δημόσια έργα, χρηματοδοτούμενα μέσω του Δημοσίου προγράμματος επενδύσεων ή/και του RRF, είτε (β) μέσω σύμπραξης Δημόσιου – ιδιωτικού τομέα και (γ) μακροχρόνιων παραχωρήσεων. Ενδιαφέρον έχει η προοπτική που ανοίγεται για σχεδιασμό και υλοποίηση έργων μέσω των Unsolicited Proposals. Επιπλέον, υπάρχει τεράστιο πεδίο σε περιβαλλοντικά έργα και άλλα έργα διαχείρισης πόρων, που στοχεύουν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Αναγνωρίζοντας τα ανωτέρω και θέλοντας να προσδώσουμε τη βαρύτητα που αναλογεί στον ευρύτερο αυτό κλάδο, προχωρούμε σε διπλό spin off για τον κλάδο των γενικών κατασκευών και τον κλάδο των ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων, δημιουργώντας δύο νέες εταιρείες, τη ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και τη Μ Παραχωρήσεων. Στόχος του εν λόγω μετασχηματισμού είναι (α) να δώσουμε το απαραίτητο management focus στις εν λόγω δραστηριότητες, (β) να βελτιστοποιήσουμε τη λειτουργική τους αποτελεσματικότητα ως ξεχωριστές πλέον εταιρικές οντότητες καθώς και (γ) να ενισχύσουμε τη διαφάνεια στην αποτύπωση των οικονομικών μεγεθών. Στις δυο εταιρείες θα εισφέρουμε τα υφιστάμενα έργα που έχουμε ήδη αναλάβει ή/και που διεκδικούμενα, ενώ παράλληλα θα τις προικίσουμε με σοβαρά κεφάλαια, 1 δις ευρώ, εκ των οποίων 300 εκ ευρώ σε κατατεθειμένο ΜΚ και 700 εκ ευρώ σε εγγυητικές πάσης φύσεως, ενώ θα ενισχυθούν με υφιστάμενα και νέα στελέχη με την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία».

Ο κ. Μυτιληναίος υπενθύμισε ότι ο όμιλος «δεν είναι newcomer στις κατασκευές. Μπορεί στην Ελλάδα, όχι όμως στο εξωτερικό όπου και δραστηριοποιείται με ιδιαίτερη επιτυχία τα τελευταία 25 χρόνια σε έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, δύσκολες περιοχές και με εξόχως απαιτητικούς πελάτες. Δοκιμαστήκαμε και μάθαμε πώς να αντιμετωπίζουμε την ποιότητα των έργων, την ομαλή εκτέλεσή τους, την ολοκλήρωσή τους με αμοιβαία οικονομική ωφέλεια. Αυτή τη νοοτροπία ευελπιστούμε να φέρουμε και στην Ελλάδα. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόσφατα παραδώσαμε μέρος έργο 5 μήνες νωρίτερα, παρά τις όποιες καθυστερήσεις από διαδικασίες των αναθετουσών αρχών στη χρηματοδότηση του έργου (σημείωση: πρόκειται για το οδικό έργο της Παράκαμψης Αμφιλοχίας)».

Ανεκτέλεστο 2,5 δισ. ευρώ, συμμετοχή σε όλα τα «μέτωπα» υποδομών

Όπως από καιρό έχει αναφέρει το insider.gr, ο όμιλος έχει «μπει» δυναμικά στον τομέα υποδομών. Πήρε συμβάσεις και κέρδισε διαγωνισμούς «χτίζοντας» ανεκτέλεστο 2 – 2,5 δισ. ευρώ, κατάφερε να εισέλθει σε έργα με σταθερές ροές (π.χ. το οδικό ΣΔΙΤ FlyOver Θεσσαλονίκης μαζί με ΑΒΑΞ με μερίδιο 50%), ενώ συμμετέχει σχεδόν στο σύνολο των μεγάλων διαγωνισμών (σιδηροδρομικά 4,5 δις ευρώ σε κοινοπραξία, σε όλα τα ΣΔΙΤ, δηλαδή οδικά, κτηριακά, φράγματα, απορρίμματα κ.α., αλλά στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ κ.λπ.) είτε αυτόνομα είτε έχοντας συνεργασία με το σύνολο των κορυφαίων ομίλων (εγχώριων ή και ξένων). Πρόσφατα, σε συνεργασία με την ΑΤΕΣΕ, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος σε κτηριακό ΣΔΙΤ 160 εκατ. ευρώ (σχολεία Κεντρικής Μακεδονίας). Επίσης, έχει αναλάβει δημόσια έργα (π.χ. το οδικό της Εύβοιας, 200 εκατ. ευρώ) αλλά και ιδιωτικά (Θριάσιο I, Αστέρα Γλυφάδας, προβλήτας ΟΛΘ κ.α.). Επιπρόσθετα, είναι από τους ομίλους που συμμετέχουν στη διαδικασία για την νέα 25ετή σύμβασης παραχώρησης (λειτουργία και συντήρηση) της Αττικής Οδού (διαγωνισμός ΤΑΙΠΕΔ).

Προφανώς η «πίτα» που βγήκε σχετικά πρόσφατα προς διεκδίκηση αλλά και το νέο «πακέτο» έργων πολλών δισ. ευρώ που ακολουθεί ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά του ομίλου καθώς, όπως λένε γενικά στην αγορά, «η δεκαετία αυτή θα είναι γεμάτη εργοτάξια και συμβάσεις».

Δεδομένου ότι διαθέτει ισχυρό χρηματοοικονομικό προφίλ μπορεί να δίνει το παρών σε έργα ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, ποντάροντας σε διεύρυνση του μεριδίου του στον τομέα αυτόν που αφενός προσφέρει σταθερές ροές (πληρωμές διαθεσιμότητας ή διόδια), αφετέρου, μέσω της ξεχωριστής οντότητας, αποτυπώνονται καλύτερα τα μεγέθη και αξιολογούνται καλύτερα από την αγορά, τους επενδυτές και τις τράπεζες οι εν λόγω συμμετοχές.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Mytilineos: 2 νέες εταιρείες για κατασκευές και παραχωρήσεις - Νέα εταιρική δομή

ΑΒΑΞ: Οι 3 πυλώνες στήριξης – Βελτίωση μικτού κέρδους, ανεκτέλεστο, δανεισμός

Από ΤΕΡΝΑ προσφορά για το ακίνητο του ΤΕΕ στο Μαρούσι

gazzetta
gazzetta reader insider insider