ΕΥΔΑΠ: Η νέα αρχή υδάτων, τα τιμολόγια και η μείωση του κόστους

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΕΥΔΑΠ: Η νέα αρχή υδάτων, τα τιμολόγια και η μείωση του κόστους
Τι προβλέπεται για τα τιμολόγια στο νερό, τη νέα ρυθμιστική αρχή και τον ρόλο αυτής. Πώς αντιμετωπίζει η εισηγμένη την αύξηση του ενεργειακού κόστους.

Από τη νέα ρυθμιστική αρχή και το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα βασίζεται στην ευρωπαϊκή οδηγία για την διαχείριση του νερού θα καθορίζεται προσεχώς η τιμολόγηση του νερού που για φέτος, όπως υποστήριξε την Παρασκευή η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ υπό τον CEO κ. Χ. Σαχίνη, θα παραμείνει σταθερή καθώς δεν θα υπάρξει ούτε το 2022 αύξηση στα τιμολόγια της εταιρείας. Μάλιστα, ο κ. Σαχίνης σημείωσε πως εδώ και δεκαπέντε χρόνια δεν έχουν γίνει αυξήσεις ενώ σχολιάζοντας το θέμα των τιμολογίων ανέφερε ότι για να αυξηθεί το έσοδο της εταιρείας κατά 10%, που είναι μια σημαντική αύξηση αλλά σαφώς μικρότερή σε σχέση με αυτές που έχουν καταγραφεί σε άλλες παροχές και υπηρεσίες, χρειάζεται να πάρει η εταιρεία 1 ευρώ ανά μετρητή τον μήνα (έχει 2,5 εκατ. μετρητές).

Για τη νέα χρονιά οι τιμές θα εξαρτηθούν από την εφαρμογή του νέου πλαισίου με την ΕΥΔΑΠ να προτιμά να προχωρά σε ενέργειες μείωσης του λειτουργικού κόστους προκειμένου να διατηρηθούν σταθερά τα τιμολόγια. «Στόχος μας είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους και όχι η αύξηση των τιμολογίων, τα οποία θα παραμείνουν σταθερά μέσα στο 2022», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι αυτή την στιγμή παράγει το 48% της ενέργειας που καταναλώνει. Στόχος της ΕΥΔΠΑ είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί είτε με την εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών αλλά και με την δημιουργία βιοκλιματικού κτιρίου στο οποίο θα στεγάζονται όλες οι υπηρεσίες της εταιρείας (στο Γαλάτσι).

Όπως ανέφερε προ ημερών ο κ. Σαχίνης, με την υπογραφή της σύμβασης με την Ψυττάλεια η κατανάλωση φυσικού αερίου που πέρσι κόστισε 600.000 ευρώ θα μειωθεί κατά 80% το 2023.

Υπενθυμίζεται ότι το insider.gr από πέρυσι, με συνεχή αρθρογραφία του, είχε αποκαλύψει τις διαδικασίες για τη δημιουργία μιας ρυθμιστικής αρχής υδάτων αν και κατά κάποιες πλευρές εκτιμάται ότι ενδέχεται να υπαχθεί υπό άλλη ανεξάρτητη αρχή, όπως π.χ. την ρυθμιστική αρχή ενέργειας. Η ίδρυση μιας νέας ρυθμιστικής αρχής για τα ύδατα και τα λύματα, με απώτερο χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2023, αναδεικνύονταν στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που συνόδευε την πρόταση του ελληνικού σχεδίου για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η νέα αρχή αναμένεται να ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο και την εποπτεία του τομέα, συμπεριλαμβανομένου του εξορθολογισμού της πολιτικής τιμολόγησης των υδάτων σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», και να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των υπηρεσιών ύδρευσης στην Ελλάδα. Οι προπαρασκευαστικές δράσεις της σχετικής ομάδας εργασίας η οποία θα προετοιμάσει το έδαφος για να ιδρυθεί η νέα Ρυθμιστική Αρχή Λυμάτων και Υδάτων αναμένονται στο 4ο τρίμηνο του 2022.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, όπως αυτός αποτυπώθηκε στους κεντρικούς στόχους για τη φετινή χρονιά, η Αρχή θα αναλάβει σαφείς και συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες, οι οποίες θα προκύψουν ως αποτέλεσμα μελέτης και εκτεταμένης διαβούλευσης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και ενδεικτικά θα έχει ως ρόλο: α) την ενίσχυση της εποπτείας των φορέων διαχείρισης υδάτων, β) την ενδυνάμωση της διακυβέρνησης του συστήματος διαχείρισης των υδάτων και λυμάτων, γ) βελτίωση της διοικητικής, τεχνικής, οργανωτικής και οικονομικής επάρκειας των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, δ) την ανάπτυξη και εφαρμογή μιας τιμολογιακής πολιτικής σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», ε) την εξασφάλιση της συμμόρφωσης των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος με τις αρχές της περιβαλλοντικά ορθής και Προεδρία της Κυβέρνησης Γενική Γραμματεία Συντονισμού ΕΣΚΥΠ 2022 155 βιώσιμης διαχείρισης των υδάτων.

Ενδιαφέρον έχουν και όσα αναφέρονται στην ετήσια χρηματοοικονομική έκθεση της ΕΥΔΑΠ στο «κομμάτι» για το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο:

«Η υπογραφή της νέας σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία έχει αναδρομική ισχύ από την 1/1/2021, εντάσσει την Εταιρεία σε νέο ρυθμιστικό πλαίσιο υπό την ΚΥΑ 135275/2017, ΦΕΚ 1751/Β/22-5-2017 “Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του”, βάσει των διατάξεων του άρθρου 3 παρ. 1 του ν. 3199/2003 (Α΄ 280) “Προστασία και διαχείριση των υδάτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23-10-2000”.

Σκοπός της ΚΥΑ 135275/2017 είναι η έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος για διάφορες χρήσεις και κανόνων και μέτρων βελτίωσης των υπηρεσιών αυτών, καθώς και ο καθορισμός των διαδικασιών και της μεθόδου ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών αυτών, συμπεριλαμβανομένου του περιβαλλοντικού κόστους και του κόστους υδατικού πόρου, ώστε να επιτυγχάνεται η βιώσιμη χρήση και η βελτίωση της κατάστασης των υδάτων και να διασφαλίζεται ο συνταγματικά κατοχυρωμένος δημόσιος χαρακτήρας του νερού ως κοινωνικό αγαθό απολύτως απαραίτητο για τη διαβίωση του ανθρώπου.

Ειδικότερα, η ΚΥΑ έχει ως κύριο στόχο να διασφαλίζει: α) ότι η τιμολογιακή πολιτική για το νερό παρέχει επαρκή κίνητρα στους χρήστες για την αποδοτική χρήση των υδατικών πόρων και, (β) επαρκή συνεισφορά των διαφορών χρήσεων του νερού στην ανάκτηση του κόστους των υπηρεσιών ύδρευσης σε ποσοστό που καθορίζεται στα εγκεκριμένα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμών λαμβάνοντας υπόψη, όπου απαιτείται, τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις της αποκατάστασης καθώς και τις γεωγραφικές και κλιματικές συνθήκες.

Η ΕΥΔΑΠ απέστειλε στις 28 Ιανουαρίου 2022 επιστολή στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή των γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, προκειμένου να απαντηθούν συγκεκριμένα ερωτήματα σχετικά με την ΚΥΑ ώστε να εφαρμοστεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο από την ΕΥΔΑΠ.

Στην απάντηση που έλαβε η Εταιρεία στις 14 Απριλίου 2022, αναγράφεται ότι το έργο της παρακολούθησης και του ελέγχου της εφαρμογής της πολιτικής κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ 135275/2017 (Β’ 1751) “Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του” από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, όπως η ΕΥΔΑΠ, θα ανατεθεί σε ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή η οποία θα συσταθεί για το σκοπό αυτό.

Πρόκειται για μεταρρύθμιση η οποία έχει συμπεριληφθεί ως ορόσημο στο Ταμείο Ανάκαμψης με χρονικό ορίζοντα θέσπισης του σχετικού νομοθετικού πλαισίου το τέλος του 2022.

Η ανεξάρτητη αυτή αρχή είναι πολύ πιθανό να ενσωματωθεί ως νέα διεύθυνση σε κάποια υφιστάμενη ανεξάρτητη αρχή προκειμένου να διευκολυνθεί η στελέχωση και λειτουργία της, η οποία προβλέπεται να είναι πλήρης εντός του α’ εξαμήνου του 2023.

Με τη μεταρρύθμιση επιδιώκεται η ενίσχυση και βελτιστοποίηση της διαχείρισης των υδάτων μέσω της σύστασης και λειτουργίας Εθνικής Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων. Η Αρχή θα αναλάβει σαφείς και συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες, οι οποίες θα προκύψουν ως αποτέλεσμα μελέτης και εκτεταμένης διαβούλευσης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Η λειτουργία της Αρχής θα βασιστεί στην Οδηγία 2000/60/ΕΚ, όπως έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία.

Η νέα Αρχή αναμένεται να ενισχύσει το θεσμικό πλαίσιο και την εποπτεία του τομέα, συμπεριλαμβανομένου του εξορθολογισμού της πολιτικής τιμολόγησης των υδάτων σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», και να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των υπηρεσιών ύδρευσης στην Ελλάδα.

Η απάντηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επίσης αναφέρει: «Σας υπενθυμίζουμε την ισχύ της πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης (άρθρο εκατοστό δέκατο τέταρτο ν. 4812/2021) σύμφωνα με την οποίο “Παρατείνεται η ισχύς των τιμολογίων της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την παροχή υπηρεσιών ύδατος που προσφέρει στους καταναλωτές της, τα οποία έχουν εγκριθεί με την υπό στοιχεία Δ6/2027/16.12.2013 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιβάλλοντος, 2 Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β` 3188), για το διάστημα από 1.1.2019 και μέχρι την έγκριση των νέων τιμολογίων βάσει της νέας σύμβασης, σύμφωνα με την παρ. 2.». Συνεπώς, τα όποια θέματα υπερανάκτησης ή/και υποανάκτησης σε κάθε ρυθμιστική περίοδο θα αντιμετωπιστούν σύμφωνα με το ανωτέρω εκατοστό δέκατο τέταρτο άρθρο του ν. 4812/2021 και τα προβλεπόμενα στην ΚΥΑ 135275/2017, με την έγκριση των νέων τιμολογίων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος» Τα νέα τιμολόγια που θα διαμορφωθούν, θα δίνουν την δυνατότητα στην ΕΥΔΑΠ ανάκτησης, μεταξύ άλλων, του κόστους του αδιύλιστου νερού αλλά και του αυξημένου ενεργειακού κόστους».

Αναφορικά με το ενεργειακό κόστος, όπως σημειώνεται στην χρηματοοικονομική έκθεση, «η συνεχιζόμενη ενεργειακή κρίση σε συνδυασμό με την γεωπολιτική κρίση στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει μια δυσμενή συνθήκη αναφορικά με την αύξηση του κόστους κατά μήκος της παραγωγικής αλυσίδας. Από τον Ιανουάριο του 2022 ξεκίνησε η κρατική επιδότηση για τη Μέση Τάση, συγκεκριμένα 65€/MWh, συνεπώς το κόστος ρεύματος για τη Μέση Τάση εκτιμάται στα 220€/MWh και για τη χαμηλή στα 240€/MWh.

Με βάση τις τρέχουσες τιμές και την κρατική επιδότηση, προβλέπεται ότι το κόστος ενέργειας για το 2022 θα ανέλθει σε 43,4 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 69,5%.

Μετά τις συνεχείς ανατιμήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, και για τη μείωση του κόστους λειτουργίας, η ΕΥΔΑΠ Α.Ε.:

1. Είναι σε διαδικασία εύρεσης παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας μέσω διαγωνισμού, για τη μείωση του κόστους προμήθειας (ανταγωνιστικότερες τιμές χρέωσης ενέργειας και ισχύος και μεγαλύτερες εκπτώσεις).

2. Έχει δρομολογήσει μελέτες και διαγωνισμούς σε ενεργοβόρες εγκαταστάσεις της για την αντικατάσταση παλαιών μηχανημάτων, πχ αντλιών, με ενεργειακά αποδοτικότερα.

3. Σχεδιάζει να τοποθετήσει συστήματα ενεργειακού ελέγχου (monitoring) των εγκαταστάσεών για βελτίωση των ενεργειακών τους επιδόσεων.

4. Έχει δρομολογήσει διαδικασίες διαγωνισμών για δημιουργία Φ/Β σταθμών με ενεργειακό συμψηφισμό, για τη μείωση της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Όσον αφορά στις υπάρχουσες μονάδες ΑΠΕ, οι ισχύουσες συμβάσεις τόσο για τους Μ.Υ.Η.Σ. όσο και για το υπάρχον Φ/Β 1,97 MW, αφορούν σε σταθερές τιμές. Η ΕΥΔΑΠ στο πλαίσιο της αξιοποίησης των ανανεώσιμων και εναλλακτικών πηγών ενέργειας έχει αναπτύξει: · Εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα εγκαταστημένα στα υδραγωγεία της και στο ΚΕΛ Ψυττάλειας. · Εγκαταστάσεις θερμικής και ηλεκτρικής ενέργειας, αξιοποιώντας το βιοαέριο που παράγεται από την επεξεργασία της ιλύος στις μονάδες επεξεργασίας αστικών λυμάτων. · Φωτοβολταϊκό σταθμό στις εγκαταστάσεις της ΜΕΝ Αχαρνών. · Έναρξη τοποθέτησης λαμπτήρων χαμηλής κατανάλωσης οδοφωτισμού σε εκτεταμένους εξωτερικούς χώρους της ΕΥΔΑΠ.

Η διοίκηση εξετάζει την κατασκευή σειράς φωτοβολταϊκών συνολικής ισχύος 40 MW με κύριο στόχο την ιδιοκατανάλωση. Επίσης, με τη νέα σύμβαση διαχείρισης του κέντρου επεξεργασίας λυμάτων της Ψυττάλειας η κατανάλωση φυσικού αερίου (600.000 ευρώ πέρυσι) θα μειωθεί κατά 80% μέσα στο 2023.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΥΔΑΠ: Το επενδυτικό πλάνο 800 εκατ. ευρώ στην Ανατολική Αττική και ο παράγοντας «αύξηση κόστους» - Ποιες δράσεις προτείνει η McKinsey

ΕΥΔΑΠ: Κέρδη έναντι ζημιών και αύξηση εσόδων το 2021 - Πρόταση για μέρισμα 0,28 ευρώ ανά μετοχή

gazzetta
gazzetta reader insider insider