Πού βρίσκεται η υπόθεση της «Υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πού βρίσκεται η υπόθεση της «Υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος»
Σε φάση ολοκλήρωσης η δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το οδικό έργο έως 500 εκατ. ευρώ. Ποιοι το διεκδικούν.

Στην τελική ευθεία εισήλθε η διαδικασία ολοκλήρωσης της δημόσιας διαβούλευση της περιβαλλοντικής μελέτης (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ΜΠΕ) για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος, με την ΜΠΕ να έχει κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας από τον περασμένο Μάρτιο. Με τα μέχρι πρότινος δεδομένα η διαδικασία είχε οριστεί να «κλείσει» σήμερα Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου, εάν και εφόσον βέβαια δεν προκύψει κάποια αλλαγή της τελευταίας στιγμής και το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις παρεμβάσεις φορέων, πολιτών, οργανώσεων κ.λπ. καθώς παλιότερα εγείρονταν ενστάσεις και αντιρρήσεις για τεχνικά και περιβαλλοντικές σημεία του project.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, πρόκειται για ένα έργο που το κόστος του εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ, αν και οι παλιότερες εκτιμήσεις μιλούσαν για περίπου 350-400 εκατ. ευρώ (πάντως το κόστος θα καθοριστεί με ακρίβεια στη συνέχεια), βρίσκεται (στην τελευταία του… βερσιόν) σε διαγωνιστική φάση εδώ και περίπου 5 χρόνια, με το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επιχειρεί να «ανοίξει το βήμα» των εξελίξεων ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες και κάποια στιγμή μέσα στο 2022 να υπάρξει ανάδοχος.

Πρόκειται για έργο που προωθείται με τη μέθοδο της παραχώρησης για 25 έτη, με τις ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος και το γκρουπ της γαλλικής VINCI μαζί με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ομίλου Ελλάκτωρ) να έχουν περάσει στη Β` φάση του διαγωνισμού.

Σύμφωνα με την Μ.Π.Ε. το συνολικό μήκος του έργου ξεπερνά τα 11 χιλιόμετρα (μεταξύ των οποίων η υποθαλάσσια ζεύξη με Οδική Σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου) Ξεκινά από την Λεωφόρο Φανερωμένης του δήμου Σαλαμίνας και οδεύει βόρεια του οικιστικού ιστού, λειτουργώντας ουσιαστικά ως περιφερειακή οδός και καταλήγει στο ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου μέσω του ανισόπεδου κυκλικού κόμβου Παλουκίων συνεχίζει την χερσαία όδευση σε επίχωμα μέχρι και τη νήσο Αγίου Γεωργίου. Στη συνέχεια το έργο συνεχίζει μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας, μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου, με έξοδο στην περιοχή του Περάματος. Από αυτό το σημείο, η χάραξη κινείται από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Περάματος εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά μέχρι την υφιστάμενη λεωφόρο Σχιστού Σκαραμαγκά με την οποία συνδέεται με Α/Κ.

Βάσει ερευνών, η πορθμειακή σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος (δρομολόγια ferry-boat ανά 15 λεπτά, 24 ώρες/μέρα, 12 μήνες/έτος) είναι η δεύτερη πιο πολυσύχναστη μετά το Dover-Calais που ενώνει τη Βρετανία με τη Γαλλία. Σήμερα με τα φέρι μποτ η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας διαρκεί 15 με 20 λεπτά. Όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας η σύνδεση Περάματος-Σαλαμίνας θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 5 λεπτά. Η πορθμειακή γραμμή θα παραμείνει ως εναλλακτική πιο οικονομική επιλογή.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, είχε δηλώσει σχετικά: «Ένα έργο δύσκολο, για το οποίο δούλεψαν συστηματικά οι Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, ένα έργο εξαιρετικά περίπλοκο, που έχει πραγματικά περάσει από ‘‘40 κύματα’’, μετά από πολλά χρόνια μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης, με την καθοδήγηση του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή. Το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί θα αναβαθμίσει όλη τη Δυτική Αττική και κυρίως, την ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αλλά και της Σαλαμίνας. Από τη μία πλευρά θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό το Πέραμα και από την άλλη θα αναβαθμίσει την ίδια τη νήσο της Σαλαμίνας, καλύπτοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τις χιλιάδες καθημερινές μετακινήσεις από και προς αυτήν».

Η πρώτη προσπάθεια για προώθηση του έργου χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του 1990, αν και ακολούθως ο διαγωνισμός ακυρώθηκε, μπήκε στο «ψυγείο», ενώ στη συνέχεια κάμποσες φορές επιχειρήθηκε η προώθησή του αλλά το έργο αντιμετώπισε δυσκολίες και αντιδράσεις (από φορείς, κατοίκους, κοινοπραξίες των πλοίων που μεταφέρουν τους επιβάτες, περιβαλλοντικές οργανώσεις). Τελικά, μετά από περισσότερες από 10 παρατάσεις, ο διαγωνισμός ξεκίνησε και το έργο δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2016 με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ενώ ακολούθησε η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου από τα σχήματα που έδειξαν ενδιαφέρον. Στις 30 Ιανουαρίου 2018 το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας «ΠΕΡΙΒΟΣ», ο οποίος ζητούσε να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση του υπουργού Υποδομών με την οποία εγκρίθηκε η διενέργεια του διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης και η προκήρυξη της α΄ φάσης αυτού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider