Ακόμη πιο ακριβά μπορεί να πληρώσουν οι Έλληνες τη βενζίνη όπως αναφέρουν μιλώντας στο insider.gr παράγοντες της αγοράς με αλυσιδωτές συνέπειες για τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις του κλάδου (οι οποίες κλείνουν η μία μετά την άλλη) και την οικονομία (η οποία χάνει τα πολυπόθητα έσοδα από τη φορολογία).

Η ζήτηση καυσίμων έχει σημειώσει κατακόρυφη πτώση με μοναδική «αισιόδοξη νότα» την ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης τον Ιανουάριο, η οποία ωστόσο δεν ήταν αρκετή για να σώσει την παρτίδα. Οι φορείς της αγοράς καταγγέλλουν ότι η φορολογική πολιτική οδηγεί σε κλείσιμο των πρατηρίων αλλά και των ίδιων των επιχειρήσεων προμήθειας και επισημαίνουν ότι αυτή η κατάσταση συντηρείται εδώ και εννέα χρόνια. H τιμή της βενζίνης έχει φθάσει το 1,60 ευρώ ανά λίτρο ακολουθώντας την ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Τις τελευταίες ημέρες το αργό κινείται γύρω από τα 65 δολάρια και το brent γύρω από τα 70 δολάρια και το ράλι των διεθνών τιμών (δεδομένων των γεωπολιτικών εντάσεων, των αμερικανικών κυρώσεων κατά του Ιράν, της Βενεζουέλας και ίσως και της Ευρώπης) ίσως να μην σταματήσει εδώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και γραμματέας του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης, μιλώντας στο insider.gr σημειώνει ότι: «Η αγορά βρίσκεται σε πτωτική πορεία εδώ και εννέα χρόνια. Οι βασικές αιτίες είναι η υψηλή φορολογία (η οποία συμμετέχει σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση της τελικής τιμής) και η οικονομική κρίση η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε μείωση της ζήτησης. Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στην αγορά. Η ανοδική πορεία των τιμών του πετρελαίου σαφώς αποτελεί έναν ακόμη παράγοντα που επηρεάζει τις τιμές στην Ελλάδα, καθότι βασιζόμαστε κυρίως σε εισαγωγές. Από τις αρχές Ιανουαρίου μέχρι σήμερα, οι τιμές έχουν ανέβει κατά 17% .

Η αγορά περνάει δύσκολα. Η ζήτηση για τα καύσιμα κίνησης έχει σημειώσει μεγάλη πτώση το πρώτο τρίμηνο ενώ σε μια γενική θεώρηση, μόνο το πετρέλαιο θέρμανσης κινήθηκε σε καλά επίπεδα (τον Ιανουάριο) αλλά τώρα η χειμερινή περίοδος τελείωσε και οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να βασιστούν σε αυτό. Η ζήτηση κατά το πρώτο τρίμηνο στα καύσιμα κίνησης μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 4% ενώ το πετρέλαιο παρουσιάζει μεγάλη αστάθεια. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η φορολογία. Το κράτος δεν μπορεί να φορολογεί τόσο πολύ γιατί αυτό επιφέρει αντίστροφα αποτελέσματα καθώς στο τέλος δεν εισπράττει από τους φόρους. Υπό αυτές τις συνθήκες η αγορά δεν είναι βιώσιμη». 

Κληθείς να σχολιάσει τα «λουκέτα» που μπαίνουν στις επιχειρήσεις του κλάδου και το θέμα της ιδιόχρησης πρατηρίων, ο κ. Αληγιζάκης επισημαίνει ότι: «Η αγορά καυσίμων βρίσκεται σε μεγάλη κρίση. Τα πρατήρια καυσίμων έχουν πρόβλημα και κλείνουν διότι δεν μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Εξίσου πρόβλημα βιωσιμότητας αντιμετωπίζουν όμως και οι επιχειρήσεις που βρίσκονται πίσω από αυτά. Το κλείσιμο των πρατηρίων δεν οφείλεται σε ιδιόχρηση (αυτό είναι θέμα στρατηγικής της κάθε εταιρείας). Οφείλεται στην πτώση της ζήτησης και όλα αυτά τα προβλήματα που προαναφέραμε».