Μετά το σάλο που προκάλεσε η εμετική φράση του –πρώην- παίχτη του Big Brother περί βιασμού, ο ένας μετά τον άλλο, οι χορηγοί της εκπομπής σπεύδουν να κρατήσουν αποστάσεις, διακόπτοντας την εμπορική τους συνεργασία. Ταυτόχρονα, οι μεγάλες διαφημιστικές τις τελευταίες ώρες λαμβάνουν e-mail από εταιρείες που δεν θέλουν να προβάλλονται τα σποτ τους στα διαλείμματα της εκπομπής.

Έστω και αργά, οι εταιρείες καταλαβαίνουν το λάθος τους και σπεύδουν πανικόβλητες να αποτραβηχθούν, ώστε να μην συνδέσουν το όνομά τους με την εκπομπή. Είναι το λεγόμενο “brand safety” με βάση το οποίο οι επιχειρήσεις θέλουν να συνδέουν το όνομά τους και να προβάλλουν τα μηνύματά τους μόνο σε «ασφαλές» για αυτές περιβάλλον.

Σωστό και κατανοητό, με έναν μεγάλο αστερίσκο. Όταν έβλεπαν την παρουσίαση της εκπομπής, τη λογική της κλειδαρότρυπας αλλά και τους παίκτες που συμμετέχουν, εκεί δεν υπολόγισαν το brand safety;

Ή, προκειμένου να εξασφαλίσουν λίγα GRP’s παραπάνω, έσπευσαν μαζικά να αγοράσουν διαφημιστικό χρόνο, δίνοντας έτσι τροφή σε ό,τι πιο trash και επικίνδυνο έχει προβληθεί στην τηλεόραση τα τελευταία χρόνια;

Θα μου πεις, είναι η πρώτη φορά που γίνεται; Δεν βλέπεις να κατακλύζονται από διαφημίσεις ιστοσελίδες που δημοσιεύουν κατά κόρον fake news, ή -ενώ διατείνονται πως είναι σοβαρές ενημερωτικές και οικονομικές- προβάλλουν ό,τι πιο clickbait υπάρχει, μόνο και μόνο για να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους;

Και βέβαια, οι επιχειρήσεις και οι διαφημιστικές τις τροφοδοτούν με καμπάνιες και έσοδα, μόνο και μόνο για να γράψουν μερικές σελιδοεμφανίσεις και κάποια click παραπάνω, αδιαφορώντας για το περιβάλλον στο οποίο προβάλλονται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους.

Δεν γνωρίζουν άραγε ότι έτσι δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο, εκφυλίζοντας το περιεχόμενο, την ενημέρωση και τη δημοσιογραφία; Μια και στο τέλος της ημέρας το να πληρώνεις σωστά τον κόσμο σου για να κάνει ρεπορτάζ δεν είναι βιώσιμο, όταν ο ανταγωνισμός σου επιβραβεύεται για το copy/paste και τη δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας.

Όταν τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις –και δυστυχώς και το κράτος μέσω της λίστας Πέτσα- επιβραβεύουν σταθερά αυτές τις πρακτικές, τρέφουν το φίδι που κάποια στιγμή θα τους δαγκώσει. Έτυχε να είναι το Big Brother και να πάρει δημοσιότητα. Πέρα από αυτό όμως, αν ψάξεις έστω και ελάχιστα, υπάρχουν πάμπολα αντίστοιχα παραδείγματα σε καθημερινή βάση.

Ας καταλάβουν λοιπόν οι επιχειρήσεις ότι τις διαφημίσεις τους, όπως και την υπογραφή τους, θα πρέπει να προσέχουν που τη βάζουν. Αλλιώς να αφήσουν το παραμύθι περί “brand safety” και να καταλάβουν ότι με τις πρακτικές τους, φαινόμενα όπως το Big Brother θα είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.