Τι σημαίνει η νίκη Πιερρακάκη
Πρόσβαση σε σημαντικά κέντρα λήψης αποφάσεων προσφέρει η εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup. O Έλληνας ΥΠΕΘΟ ως πρόεδρος του Eurogroup πλέον θα εκπροσωπεί τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης σε διεθνείς συσκέψεις και συνόδους κορυφής ακόμη και των G7. Αυτό είναι ένα από τα σημαντικά αποτελέσματα της νίκης Πιερρακάκη. Και βέβαια η εκλογή βελτιώνει την εικόνα της χώρας στην Ευρώπη, ενισχύει την εμπιστοσύνη άλλων κρατών αλλά και των επενδυτών και μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση ελληνικών θέσεων σε ευρωπαϊκές διαπραγματεύσεις. Και έχουμε πράγματι πολλά να διαπραγματευτούμε.
Ώρα προϋπολογισμού
Σήμερα ο Κυριάκος Πιερρακάκης θα συμμετάσχει στο προγραμματισμένο συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ (Ecofin), το οποίο μεταξύ άλλων θα κληθεί να εγκρίνει και το αναθεωρημένο σχέδιο «Ελλάδα 2.0». Μετά θα πρέπει να πάρει αμέσως αεροπλάνο για Ελλάδα, καθώς το απόγευμα ξεκινά στη Βουλή η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2026.
Η εξαγορά και οι νέες προσδοκίες
Η εξαγορά της Τιτάν στην Τουρκία ώθησε ανοδικά τη μετοχή. Η αγορά είχε προσδοκίες καθώς η εταιρεία στην περιγραφή του επιχειρηματικού της σχεδίου είχε προδιαγράψει τις εξελίξεις και είχε προαναγγείλει εξαγορές. Οι προσδοκίες παραμένουν, καθώς οι επενδυτές θεωρούν ότι θα υπάρξουν και άλλες εξαγορές. Το ζήτημα είναι βέβαια κατά πόσο οι εξαγορές πέρα από την προσθήκη μεγεθών θα δώσουν και την ανάλογη υπεραξία σε σχέση με το κεφάλαιο που επενδύεται.
Οι άσοι στο μανίκι
Ισχυρή ανοδική αντίδραση μετά από ημέρες πιέσεων και για τη μετοχή της Metlen παρά το σορτάρισμα στην Covaltis. Έχουμε την αίσθηση ότι κάποια χαρτοφυλάκια που έχουν επάγγελμα το σορτάρισμα κινδυνεύουν να καούν με τις κινήσεις που κάνουν καθώς ο Ευάγγελος Μυτιληναίος έχει άσους στο μανίκι που φαίνεται θα αρχίσει να τραβάει.
Ζητείται αιτία
Τη μεγαλύτερη άνοδο από όλες σημείωσε χθες η μετοχή της CPI. Δεν γνωρίζουμε τον λόγο και δεν προκύπτει και από τα οικονομικά στοιχεία, ενώ και οι μετοχές που δίνονται σε στελέχη δεν έχουν κάνει και την καλύτερη εντύπωση στην αγορά. Μένει να φανεί αν υπάρχει λόγος.
Ο άλλος ενδιαφερόμενος (:)
Η Euroxx με μεγάλη καθυστέρηση, είναι αλήθεια -καθώς φαίνεται να ξύπνησε αργά η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς- ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχουν συζητήσεις για εξαγορά. Και φαίνεται να είναι όπως τα λέγαμε καθώς κάποιοι είχαν αποφασίσει να δημιουργήσουν κλίμα μήπως και εμφανιστεί άλλος ενδιαφερόμενος. Όπως και να' χει η υπόθεση δεν είναι τελειωμένη αν και οι εκτιμήσεις κλείνουν προς το ότι δεν θα αργήσει εν τέλει να ολοκληρωθεί.
Στο κατώφλι
Δεν είναι και πολύ απλό λίγο πριν την ένταξη της χώρας στο ευρώ η βουλγαρική κυβέρνηση να παραιτείται και το ενδεχόμενο των εκλογών να είναι ορατό αν δεν μπορέσει να σχηματιστεί νέα κυβέρνηση. Ο Ζελιάζκοφ, πρωθυπουργός της χώρας ανακοίνωσε την παραίτησή του σε τηλεοπτική δήλωση λίγα λεπτά πριν το κοινοβούλιο ψηφίσει πρόταση μομφής. Και βέβαια τα κατάλοιπα της διαφθοράς στη χώρα είναι παρόντα. Ο χρόνος που συνέβησαν όλα αυτά φαίνεται πάντως να ανησυχεί την Ευρώπη.
Μια πραγματικά δύσκολη κατάσταση
Η επίδραση του πλαφόν στις αυξήσεις των επαγγελματικών μισθώσεων φαίνεται να είναι ψίθυρος μπροστά στη δυναμική της αγοράς. Με βάση τα διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το α' εξάμηνο του 2025 οι ονομαστικές τιμές γραφειακών χώρων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 0,5% για το σύνολο της χώρας σε σχέση με το β' εξάμηνο του 2024.
Κατά την ίδια περίοδο, οι ονομαστικές τιμές γραφειακών χώρων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 0,9% στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, κατά 1,7% στη Θεσσαλονίκη, ενώ μειώθηκαν κατά 0,3% στην υπόλοιπη Ελλάδα
Τα νέα διόδια στην Αττική Οδό
Από τη νέα χρονιά, όπως συμβαίνει συνήθως στους αυτοκινητόδρομους με διόδια (συμβάσεις παραχώρησης), αναμένονται ανατιμήσεις στα τέλη διελεύσεων και προφανώς αυτό ισχύει και για την Αττική Οδό. Από το 2026 προβλέπεται, όπως λένε σχετικές πληροφορίες, αύξηση 0,05 και 0,1 ευρώ για ΙΧ και φορτηγά αντίστοιχα στα τέλη διέλευσης. Εδώ, βέβαια, πρέπει να πούμε το εξής.
Η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων της Αττικής Οδού από 1ης Ιανουαρίου προβλέπεται ρητά από την κυρωθείσα (12.9.2024) Σύμβαση Παραχώρησης. Η παράγραφος 18.2.3 του άρθρου 18.2 («Διόδια Τέλη») ορίζει ότι «το βασικό τέλος διοδίου υπόκειται σε ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, η οποία θα γίνεται εντός του πρώτου δεκαημέρου κάθε ημερολογιακού έτους, βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως αυτός καταρτίζεται και δημοσιεύεται από την ΕΛΣΤΑΤ». Ανάλογη τιμαριθμική αναπροσαρμογή προβλέπεται για το σύνολο των οδικών παραχωρήσεων της χώρας.
Τα τρένα, το σύστημα εντοπισμού και ο Έλον Μασκ
Με εφοπλιστική («Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού») δωρεά – χρηματοδότηση 2,5 εκατ. ευρώ, 12μηνη συνδρομή, παροχή υπηρεσιών από την Starlink (η οποία εδρεύει στην Ιρλανδία), του γνωστού δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία, Έλον Μασκ, που ήδη προσφέρει γρήγορο δορυφορικό ίντερνετ στην Ελλάδα, και με τη συμμετοχή σχημάτων όπως οι Διακάρ, «JGC A.E.», Active Computers, «EPSILON TELEDATA», ΙΝΤΕΡΤΕΚ, «ALPHA ΩΜΕΓΑ ZED», προχωρά σύμβαση για την εκτέλεση εργασιών με στόχο την ανάπτυξη και ειδικότερα την προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού για το σύστημα γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών.
Στη σύναψη της σύμβασης συμμετέχουν, προφανώς, τα υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών αλλά και ο φορέας Σιδηρόδρομοι Ελλάδας. Η συμφωνία αφορά στην τοποθέτηση 148 εγκαταστάσεων εξοπλισμού σε μηχανές έλξης της ΓΑΙΑΟΣΕ, στα τρένα δηλαδή. Η κεραία του συστήματος θα τοποθετηθεί στην οροφή του τρένου και σε σημείο στο οποίο να απέχει τουλάχιστον 30 εκατοστά από άλλες κεραίες ή συστήματα προς αποφυγή τυχόν προβλημάτων κατά την λήψη ή εκπομπή του συστήματος. Επί της ουσίας αφορά στο Ελληνικό Σύστημα Εντοπισμού HEPOS (HEllenic POsitioning System) για τα τρένα, το οποίο επιτρέπει τον προσδιορισμό θέσης με υψηλή ακρίβεια αξιοποιώντας το σύνολο των υφιστάμενων δορυφορικών συστημάτων εντοπισμού GNSS.
Η συνέχεια και η Starlink
Βέβαια, η στήλη θυμάται στελέχη του κλάδου να μην… «πετάνε και τη σκούφια τους» για τη χρησιμότητά του και να μην θεωρούν την παρέμβαση αναγκαία, αλλά εμείς ειδικοί δεν είμαστε, οπότε, δεν παίρνουμε θέση, κάθε βοήθεια προς την κατεύθυνση της ασφάλειας είναι καλή. Και μια ερώτηση: όταν ολοκληρωθεί η 12μηνη συνδρομή, τι θα συμβεί; Θα συνεχιστεί η διαδικασία, με τι λεφτά και ποιος θα πληρώσει;
Και κάτι ακόμα. Στη σύμβαση αναφέρεται ότι τα «σε περίπτωση σύγκρουσης (αντικρουόμενης εφαρμογής ή ερμηνείας) των όρων της παρούσας σύμβασης με τους όρους που αναγράφονται στα συνημμένα Παραρτήματα – όρους των Προμηθευτών - Παρόχων Υπηρεσιών, θα υπερισχύουν σε κάθε περίπτωση οι Όροι της παρούσας, πλην της περίπτωσης του Προμηθευτή - Παρόχου Υπηρεσιών – Starlink, στην οποία οι όροι που αναγράφονται στην Οικονομική Προσφορά και Τεχνική Περιγραφή του Προμηθευτή - Παρόχου Υπηρεσιών – Starlink, σε περίπτωση σύγκρουσης (αντικρουόμενης εφαρμογής ή ερμηνείας), θα υπερισχύουν των όρων της παρούσας σύμβασης».
«Έσπασε τα κοντέρ» η ζήτηση για την AKTOR
Όπως και χθες το πρωί αναφέραμε, η ζήτηση για το retail bond του ομίλου AKTOR, ύψους 140 εκατ. ευρώ, ήταν μεγάλη και... «έσπασε τα κοντέρ». Όπως ανακοίνωσε χθες η εισηγμένη, η συνολική έγκυρη ζήτηση που εκδηλώθηκε από επενδυτές οι οποίοι συμμετείχαν στη Δημόσια Προσφορά ανήλθε σε 440,7 εκατ., σημειώνοντας υπερκάλυψη της έκδοσης κατά 3,15 φορές.
Η τελική απόδοση των Ομολογιών ορίστηκε σε 4,70% και το επιτόκιο των Ομολογιών σε 4,70% ετησίως, ήτοι στο κάτω εύρος. Το 53% της προσφοράς πήγε σε ιδιώτες επενδυτές και το υπόλοιπο σε ειδικούς επενδυτές. Η εισαγωγή των ομολογιών στο ΧΑ αναμένεται την άλλη εβδομάδα, ενώ η AKTOR θα χρησιμοποιήσει πάνω από 119 εκατ. για εξαγορές και επενδύσεις (σε ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, ενέργεια και κατασκευή) και πάνω από 24 εκατ. σε δανεισμό.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.