
Οι θεσμοί ξανάρχονται….
Ο Ντέκλαν Κοστέλο ξανά από σήμερα στην Αθήνα. Για τα κοινοτικά κονδύλια αυτή τη φορά. Επισήμως έρχεται για το Ταμείο Ανάκαμψης που -όπως έγραφε το Insider- έχει πολλά έργα στο κόκκινο: από μεγάλες υποδομές, έως σημαντικές πράσινες επενδύσεις.
Η επόμενη ημέρα
Ο κ. Κοστέλο έρχεται όμως και για το τι θα γίνει μετά το Ταμείο Ανάκαμψης και μετά το ΕΣΠΑ. Γιατί ήδη υφαίνεται το νέο πλαίσιο που αλλάζει άρδην τον τρόπο που θα φτάνουν τα κονδύλια των Βρυξελλών στην Αθήνα.
Το βουνό του ΟΠΕΚΕΠΕ
Το άλλο μέτωπο στα κονδύλια της ΕΕ είναι αυτό του ΟΠΕΚΕΠΕ που μοιράζει τα 3 δισ. ευρώ της ΚΑΠ. Δεν είναι μόνο το «τελεσίγραφο» των Βρυξελλών για να μην παγώσουν οι επιδοτήσεις, είναι και η μεγάλη «εικόνα» των δομικών αλλαγών που εκκρεμούν δεκαετίες στα αγροτικά κονδύλια.
«Έχει να ανέβει ένα βουνό» η κυβέρνηση στο θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, λένε αρμόδιες πηγές. ΄Έτσι, ρόλο συντονιστή ανέλαβε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος άλλωστε έχει αναλάβει και άλλες «επικίνδυνες αποστολές» στο παρελθόν.
Όλα πρέπει να γίνουν μέχρι κεραίας: πρέπει να εφαρμοσθεί πλήρως το σχέδιο δράσης που έχει συμφωνηθεί μεταξύ Ελλάδας και Κομισιόν. Γιατί αλλιώς και πρόστιμα θα έρθουν, αλλά (κυρίως) θα επιβληθεί αναστολή πληρωμών.
Το μεγάλο διακύβευμα είναι να γίνουν οι φετινές πληρωμές, λένε στην κυβέρνηση. Και δεν θα είναι εύκολο αυτό, τονίζουν. Αν γίνουν όλοι οι απαιτούμενοι έλεγχοι, έστω και με καθυστερήσεις, θα εξασφαλιστούν οι πληρωμές για τη μεγάλη πλειοψηφία των αγροτών που είναι νομοταγείς στο τέλος του χρόνου…
Το παλιό και το καινούριο
Πολύ απασχόλησαν την αγορά τα όσα είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για τη συμφωνία της Alpha Bank με τη UniCredit. Εδώ που τα λέμε, δεν είπε τίποτα καινούριο, ούτε και κάτι που δεν είχε ξαναπεί.
Η δική μας τραπεζική αγορά είναι ασφαλώς ανοιχτή σε τέτοιες κινήσεις. Αν, βέβαια, η Unicredit εξαγόραζε την Alpha Bank, πολλά θα άλλαζαν στο τραπεζικό σύστημα και σίγουρα η αξιολόγηση της Alpha Bank που θα έπιανε αυτόματα τα όρια της UniCredit.
Αλλαγές στην τεχνολογία, νέα και δυναμικά προϊόντα και πολλά άλλα. Αλλά κυρίως θα άλλαζε η ένταση του ανταγωνισμού.
Εξ ανάγκης
Έτσι και οι άλλες τράπεζες θα έπρεπε εξ ανάγκης να αναζητήσουν λύσεις και στρατηγικούς εταίρους. Γιατί ένας κολοσσός σαν την UniCredit είναι προφανές ότι μπορεί να δημιουργήσει ένα άλλο τοπίο στον τραπεζικό κλάδο που αν δεν το ακολουθήσεις αργά ή γρήγορα μπορεί να λάβεις το λογαριασμό.
Η Revolut και τα νέα ανοίγματα
Για την ένταση, βέβαια, του ανταγωνισμού θα φροντίσουν κι άλλοι όπως η Revolut η οποία σε κάθε περίπτωση, φαίνεται να προχωράει σιγά σιγά στην έκδοση ελληνικού IBAN κάτι που θα οδηγήσει στην σε κάθε περίπτωση ενίσχυση της σχέσης της με το επιχειρείν της χώρας όπου θα μπορέσει να αποκτήσει μεγαλύτερη και ισχυρότερη διείσδυση.
Χρηματιστήριο κοιτάζει η Viva
Στο εγχώριο μέτωπο του fintech τώρα, ενδιαφέρον έχει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Tech Bank, Viva, έτσι όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΔΣ που συνοδεύει τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της. Επιγραμματικά ο όμιλος εστιάζει στη δημιουργία της κορυφαίας πλατφόρμας πληρωμών και τραπεζικών υπηρεσιών στην Ευρώπη με την βοήθεια του ΑΙ, στην διατήρηση της ηγετικής θέσης της στην τεχνολογία Tap On Any Device πανευρωπαϊκά και φυσικά - μιας και είχε αίσιο τέλος η διαμάχη με την JPM - ο δρόμος είναι ανοιχτός και για την πολυπόθητη IPO.
Κρίσιμο ερώτημα
Λοιπόν, αυτό το οποίο έχει αρχίσει να αποτελεί ερώτημα σε όλα τα φόρα, και καλό δεν το λες, είναι πως η επόμενη χρονιά αν οδηγηθεί η κυβέρνηση σε εσωστρέφεια μπορεί να αποτελέσει μια χρονιά προεκλογική. Και γιατί ενδιαφέρονται οι αγορές; Μα, ασφαλώς, γιατί σε όλες τις εκλογικές χρονιές η λογική «είναι δώσε και σε μένα». Και αυτό είναι κάτι που οι αγορές δεν θέλουν να το ακούν.
Οι ριψοκίνδυνες επενδύσεις και το κόστος
Κατά τα λοιπά, η AS Company είναι μια καλή εταιρία, αλλά από την άλλη οι επενδύσεις που έκανε με τα πολλά διαθέσιμα που έχει, της κόστισαν στο εξάμηνο. Και βέβαια ,είναι όπως και να το κάνουμε ριψοκίνδυνες οι τοποθετήσεις σε μετοχές κυρίως αλλά και σε ομόλογα. Το μείζον ερώτημα, όμως, για την εταιρία που δεν είναι επενδυτική παραμένει πως θα αξιοποιήσει τα χρήματα σε παραγωγικούς σκοπούς. Αυτό δεν έχει απαντηθεί και εκεί δημιουργούνται οι συγχύσεις. Πάντως, η AS Company συνεχίζει σε παραγωγικό επίπεδο να αναπτύσσεται δυναμικά.
Μας το υπενθύμισαν
Από τις χρηματιστηριακές ανακοινώσεις της Παρασκευής, θυμηθήκαμε ότι υπάρχει εισηγμένη εταιρίας πληροφορικής η Logismos. Μια εταιρία με χαμηλές συναλλαγές, χαμηλά έσοδα και κέρδη η οποία έχει κεφαλαιοποίηση κοντά στα 10 εκατ. ευρώ. Το ερώτημα, βέβαια, είναι πώς ακριβώς μια τέτοιου μεγέθους εταιρία βρέθηκε στο Χρηματιστήριο και με ποια κριτήρια και δικαιώνει τον Κοντόπουλο όταν αναφέρεται σε ζητήματα χαμηλής διασποράς και τα συναφή, τα οποία, όμως, για να είμαστε ξεκάθαροι, τα εφαρμόζει με μεσοβέζικο και εν πολλοίς ανορθολογικό τρόπο.
Θα είναι βαρύς ο λογαριασμός
Επίσης την Παρασκευή, ανέκυψε κι ένα άλλο σημαντικό ερώτημα που αφορά στην ατμομηχαμή της ελληνικής οικονομίας. Γιατί μπορεί ο κόσμος του τουρισμού και οι αρμόδιοι φορείς να πανηγυρίζουν τα τελευταία χρόνια για την επέκταση της τουριστικής περιόδου η οποία συνδέεται άρρηκτα με τα ρεκόρ που σημειώνει ο κλάδος, η συνθήκη όμως φάνηκε πως θα μπορούσε να αλλάξει και μάλιστα με «αυτογκόλ». Κι αυτό γιατί αν οι καθυστερήσεις στις πτήσεις που ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα λόγω της μείωσης της χωρητικότητας των αφίξεων από τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στον ΔΑΑ μπορεί να πλήξουν σοβαρά την εμπειρία των επισκεπτών και τα κακώς κείμενα να διαδοθούν από στόμα σε στόμα επηρεάζοντας εντέλει και τις μελλοντικές κρατήσεις. Η χρόνια υποστελέχωση των ελεγκτών, η αντίθεσή τους με το νομοσχέδιο για τον διοικητικό μετασχηματισμό της ΥΠΑ, το οποίο δεν προβλέπει τη δημιουργία μιας διοικητικά και οικονομικά αυτοτελούς υπηρεσίας για την αεροναυτιλία που θα διαχειρίζεται τα τέλη κυκλοφορίας από τη Eurocontrol, ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού που όλο και κάπου κολλάει, φέρονται ως κάποιες από τις αιτίες για το δυσάρεστο φαινόμενο. Πέρα από τις αιτίες όμως το θέμα είναι να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση για να βρεθούν και λύσεις και να μην λήξει πρόωρα η τουριστική περίοδος. Γιατί στην τελικά τη ζημιά θα επωμιστούν αεροδρόμια, αεροπορικές και φυσικά η βαριά βιομηχανία της χώρας με ότι αυτό σημάνει για την οικονομία της.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.