Μητσοτάκης για ΒΟΑΚ: Σπουδαία μέρα για την Κρήτη και την κυβέρνηση

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μητσοτάκης για ΒΟΑΚ: Σπουδαία μέρα για την Κρήτη και την κυβέρνηση
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος - Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα.

Για μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη και την κυβέρνηση έκανε λόγο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας κατά την εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης κατασκευής του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Ηράκλειο- Χανιά βρίσκεται στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου.

«Σήμερα πράγματι είναι μία σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μία σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας καθώς επιτέλους μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο-Χανιά με προαίρεση έως Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω», είπε χαρακτηριστικά.

«Ήδη οι Κρητικοί βλέπουν ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο το οποίο προχωρά και θα περιμένω πολύ σύντομα να δούμε και τα ανοιχτά εργοτάξια στο μεγάλο τμήμα της σύνδεσης μεταξύ Ηρακλείου και Χανίων. Ξέρουμε ότι είναι ένα έργο τεχνικά σύνθετο, τεχνικά δύσκολο με ορίζοντα υλοποίησης περί τα πέντε χρόνια», τόνισε και ζήτησε τη συνεργασία όλων των τοπικών αρχών για να ξεπεραστούν τα οποιαδήποτε εμπόδια.

Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος - Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα, ενώ κάλεσε όλους να βάλουν τα δυνατά τους ώστε το έργο να προχωρήσει εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

Επίσης, γνωστοποίησε ότι έχει ζητήσει από τον υπουργό, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας που θα κάνουν τον υφιστάμενο βόρειο άξονα πιο ασφαλή, σημειώνοντας ότι οι παρεμβάσεις θα προσομοιάζουν με τις εκείνες που έγιναν στην παλιά εθνική οδό Πατρών -Πύργου, και «αποδείχθηκαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας».

Μιλώντας συνολικά για τα μεγάλα έργα της Κρήτης όπως την ηλεκτρική διασύνδεση, το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι και αρδευτικά δίκτυα, εξήγγειλε τη δημιουργία φοιτητικών εστιών στο Ηράκλειο και το Ρέθυμνο. «Σχεδόν 5.000 φοιτητές που θα επιλέξουν την Κρήτη ως τον τόπο για να σπουδάσουν και θα έχουν πρόσβαση στις πιο σύγχρονες φοιτητικές εστίες, προκειμένου να αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα της στέγασης των φοιτητών» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης που έκλεισε την ομιλία του με αναφορά στην εξέλιξη που έχει σημειώσει η χώρα από το 2015 με αφορμή και τη μέρα της Ευρώπης.

«Ας αναλογιστούμε την πρόοδο που έχουμε κάνει από το 2015 συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών είναι παράδειγμα προς μίμηση. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες».

«Όλα τα μεγάλα έργα έχουν μια ευρωπαϊκή συμμετοχή», είπε, τονίζοντας πως ζήτησε ο ίδιος την 9η Μαΐου για τις υπογραφές καθώς ειναι η Ημέρα της Ευρώπης.

Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας μίλησε για την τεράστια σημασία που έχει για το νησί το συγκεκριμένο έργο, που είναι προϋπολογισμού 1,75 δισ., έχει μήκος 157χλμ και περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες, 89 γέφυρες, 89 κάτω και 12 άνω διαβάσεις και 18 cut and cover.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος στο χαιρετισμό του ανέφερε ότι είναι ένα έργο όλης της Κρήτης, η οποία θα είναι ένα διαφορετικό νησί με τον ΒΟΑΚ. «Βεβαίως μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα, ο κύκλος θα είναι δύσκολος, αφού είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα εκτελείται το έργο ενός αυτοκινητοδρόμου με τόσο μεγάλο μήκος ως ενιαίο έργο» ανέφερε ο κύριος Ταχιάος.

Κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, αφού ευχαρίστησε συγκεκριμένα τον πρωθυπουργό αλλά και τους υπουργούς, μίλησε για μία μεγάλη μέρα για το νησί, καθώς «75 περίπου χρόνια μετά εισέρχεται σε τροχιά υλοποίησης, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο» και πώς ο ΒΟΑΚ δεν συνδέει απλά τους νομούς της Κρήτης, αλλά αλλάζει το χάρτη του νησιού. «Οι Κρητικοί μετρούν αντίστροφα μέχρι ο ΒΟΑΚ να παραδοθεί στην κυκλοφορία, συμβάλλοντας καθοριστικά στην παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση του νησιού» σημείωσε ο Σταύρος Αρναουτάκης ο οποίος επανέλαβε την θέση της Περιφέρειας Κρήτης ότι Βόρειος Οδικός Αξονας θεωρείται από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία.

O πρόεδρος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γεώργιος Περιστέρης ανέφερε ότι ξεκινάει μία δύσκολη διαδρομή, κατά τη διάρκεια της οποίας κομβικής σημασίας ζήτημα είναι η συνεργασία μεταξύ όλων και κυρίως των πολιτών της Κρήτης.

Η ταυτότητα ενός έργου πνοής

Ο ΒΟΑΚ, στην τελική ανάπτυξή του, θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό άκρο της Κρήτης, αναβαθμίζοντας δραστικά την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο νησί.

Το τμήμα Ηράκλειο - Χανιά είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Θα έχει μήκος περίπου 157 χιλιομέτρων με συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προαίρεση στην παραχώρηση αποτελεί η κατασκευή και του κομματιού δυτικότερα των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χιλιομέτρων, για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί οι μελέτες. Μαζί με την προαίρεση, ο νέος δρόμος θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ. Σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν εξασφαλιστεί. Το έργο για τον άξονα Ηράκλειο - Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας.

Σε εξέλιξη είναι, εν τω μεταξύ, οι εργασίες για την κατασκευή των δύο άλλων τμημάτων του ΒΟΑΚ. Το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος Λασιθίου, στο ανατολικό άκρο του νησιού, χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το σκέλος Χερσόνησος - Νεάπολη, που θα συνδέει τις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου, αποτελεί σύμπραξη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που συγχρηματοδοτείται από το ΤΑΑ.

Για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών μέχρι τη Σητεία.

Ολόκληρη η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού

«Κύριε Περιφερειάρχα, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, φίλες και φίλοι,

Σήμερα πράγματι είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους, μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια, υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο - Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω.

Δεν χρειάζεται, κυρίες και κύριοι, να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου και εξαιρετικά σύνθετου έργου, διότι σήμερα πιστεύω ότι έχουμε μία υποχρέωση, όλες και όλοι, να κοιτάξουμε μπροστά.

Όσον αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα, όπως είπε και ο Υπουργός, ήδη έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια στα οποία υλοποιούνται έργα, από τη Χερσόνησο ουσιαστικά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, χωρισμένο σε ένα τμήμα σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και ένα δεύτερο δημόσιο έργο. Τα έργα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2027.

Ήδη, δηλαδή, οι Κρητικοί βλέπουν ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο το οποίο προχωρά. Και, αγαπητέ κ. Περιστέρη, θα περιμένω πολύ σύντομα να δούμε και τα ανοιχτά εργοτάξια στο μεγάλο τμήμα της σύνδεσης μεταξύ Ηρακλείου και Χανίων. Ξέρουμε ότι είναι ένα έργο τεχνικά σύνθετο, τεχνικά δύσκολο, με ορίζοντα υλοποίησης περί τα πέντε χρόνια.

Και εδώ επιτρέψτε μου να ζητήσω και τη συνεργασία, αγαπητέ μου κ. Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, όλων των τοπικών αρχών, έτσι ώστε να ξεπεραστούν τα οποιαδήποτε εμπόδια. Θα λάβουμε υπόψη οποιαδήποτε αιτήματα είναι λογικά, αλλά είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε, εν τω συνόλω, την τεράστια σημασία την οποία έχει αυτό το έργο για την Κρήτη και να μην βλέπουμε μόνο το μικρό τοπικό συμφέρον αλλά να δούμε τη μεγάλη εικόνα.

Είδα, μάλιστα, κ. Περιφερειάρχα, ότι ανεβήκατε κρατώντας έναν πράσινο φάκελο. Θα σας δώσω τον μπλε φάκελο την επόμενη φορά, είναι πιο κομψοί, για να σηματοδοτήσω με αυτόν τον τρόπο το εξαιρετικό επίπεδο συνεργασίας το οποίο έχουμε μεταξύ της κεντρικής κυβέρνησης και της Περιφέρειας Κρήτης.

Θέλω, επίσης, να αναφερθώ και ξεχωριστά στους φίλους μας, κ. Αντιπρόεδρε της Βουλής, από τη Σητεία, οι οποίοι είχαν την καλοσύνη να έρθουν σήμερα εδώ και να δεσμευτώ και ενώπιόν τους ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος - Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα, έτσι ώστε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει έναν δρόμο που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία.

Ας βάλουμε, λοιπόν, όλοι τα δυνατά μας έτσι ώστε το έργο αυτό να προχωρήσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος το οποίο περιγράφεται από τη σύμβαση παραχώρησης.

Στο έργο αυτό συνεργάζονται μεγάλες, οι μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες που έχουμε. Είναι ένα έργο το οποίο, όπως βλέπετε εδώ, έχει μεγάλες τεχνικές δυσκολίες.

Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε και το γεγονός ότι ο δρόμος οφείλει να είναι λειτουργικός κατά τη διάρκεια κατασκευής του. Είμαι σίγουρος, όμως, ότι θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε όλα τα εμπόδια και το έργο να παραδοθεί εντός προϋπολογισμού και εντός χρονοδιαγράμματος.

Θέλω, επίσης, να κάνω μια ξεχωριστή μνεία στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας. Έχω μιλήσει πολλές φορές για τον παρανοϊκό φόρο αίματος τον οποίο καταβάλλουμε στην Κρήτη, λόγω και κακής οδικής συμπεριφοράς αλλά λόγω και κακών υποδομών.

Έχω ζητήσει, λοιπόν, από τον Υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας τα οποία θα κάνουν τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα πιο ασφαλή -και σε τμήματα κοντά στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα προσομοιάζουν πολύ στις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Άρα, έχω ζητήσει από το Υπουργείο πολύ σύντομα να έχουμε τέτοιες παρεμβάσεις ώστε να καταστήσουμε τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα όσο το δυνατόν πιο ασφαλή. Αυτό, βέβαια, θα το ξαναπώ, αγαπητέ μου Σταύρο, κύριοι Δήμαρχοι, δεν λύνει το πρόβλημα της συνολικής οδικής συμπεριφοράς στην Κρήτη, το οποίο κάποια στιγμή θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε πιο δραστικά, πιο αποτελεσματικά, αναλογιζόμενοι πρώτα από όλα εμείς οι ίδιοι τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε. Διότι, δυστυχώς, τα στατιστικά στοιχεία στο νησί δεν πηγαίνουν προς την κατεύθυνση την οποία θα θέλαμε.

Επιτρέψτε μου να πω δυο ακόμα κουβέντες για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε στην Κρήτη. Όταν είχα για πρώτη φορά ζητήσει την εμπιστοσύνη σας και με εκλέξατε Πρωθυπουργό, το 2019, σας είχα μιλήσει για τέσσερα μεγάλα έργα.

Σας είχα μιλήσει για τον Βόρειο Οδικό Άξονα -παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες υλοποιείται. Σας είχα μιλήσει για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Η μεγάλη διασύνδεση -η μικρή έχει ήδη ολοκληρωθεί- θα παραδοθεί εντός των επόμενων τριών μηνών, τεράστιας σημασίας έργο για τη ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού μας. Σας είχα μιλήσει, επίσης, για τα πολύ σημαντικά αρδευτικά έργα τα οποία πρέπει να γίνουν συνολικά στο νησί μας, καθώς γνωρίζουμε τα προβλήματα λειψυδρίας που αντιμετωπίζουμε ειδικά στην ανατολική Κρήτη.

Χθες υπεγράφη το έργο του συμπλέγματος των Μπραμιανών. Σήμερα θα έχω τη ευκαιρία να πάω στην Πλακιώτισσα και να υπογράψουμε τα δίκτυα, έτσι ώστε να μπορεί να αρδεύεται ένα μεγάλο κομμάτι του κάμπου της Μεσαράς. Έχουμε τις εκκρεμότητες με τον Ταυρωνίτη, είμαστε στην τελική φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου έτσι ώστε και το έργο αυτό να ολοκληρωθεί. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να θωρακίσουμε την Κρήτη ως προς το υδάτινο δυναμικό της και να προστατεύσουμε τους αγρότες μας από την πολύ μεγάλη και πραγματική απειλή της λειψυδρίας.

Σας είχα μιλήσει, επίσης, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, το οποίο προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Ένα αεροδρόμιο το οποίο θα έρθει και θα καταστήσει την Κρήτη ακόμα πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Είναι ένα έργο πολύ σημαντικό, πολύ μεγάλο, πολύ ακριβό, το οποίο και αυτό, όμως, δρομολογείται όπως ακριβώς το είχαμε υποσχεθεί.

Και να προσθέσω στα τέσσερα αυτά μεγάλα έργα και ένα ακόμα στο οποίο αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία, και αυτό αφορά το έργο των φοιτητικών εστιών οι οποίες θα χτιστούν στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο. Σχεδόν 5.000 φοιτητές οι οποίοι θα επιλέξουν την Κρήτη ως τον τόπο για να σπουδάσουν, θα έχουν πρόσβαση στις πιο σύγχρονες φοιτητικές εστίες, για να αντιμετωπίσουμε με αυτόν τον τρόπο και το πρόβλημα της στέγασης των φοιτητών οι οποίοι έρχονται στο νησί μας.

Τέλος, επιτρέψτε μου να κλείσω με μία υπενθύμιση. Επέμεινα ιδιαίτερα στον Υπουργό και στον παραχωρησιούχο να υπογράψουμε τη σύμβαση παραχώρησης την 9η Μαΐου, για τον λόγο ότι η 9η Μαΐου είναι η Ημέρα της Ευρώπης. Θέλω να θυμόμαστε πάντα ότι όλα τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε, είτε γίνονται στην Κρήτη είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν και μία σημαντική ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και νομίζω ότι αυτό έχει μία ξεχωριστή αξία να το θυμόμαστε, καθώς βρισκόμαστε στον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε προς την επέτειο δραματικών στιγμών του 2015, όταν η χώρα έφτασε πολύ κοντά στο να βρεθεί έξω από την Ευρώπη.

Ας αναλογιστούμε την πρόοδο την οποία έχουμε κάνει από τότε συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα, ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, είναι παράδειγμα προς μίμηση συνολικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά, τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες.

Και ας υποδεχτούμε, αγαπητέ μου Περιφερειάρχα, συντοπίτες μου, ενωμένοι αυτή την πολύ σημαντική υπογραφή. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο το οποίο ανήκει σε όλους τους Κρητικούς. Πολλές κυβερνήσεις δούλεψαν για να φτάσουμε στο σημείο αυτό και θέλω να τις ευχαριστήσω. Και τώρα ας περάσουμε στην υπογραφή αυτής της στιγμής που ξέρω ότι την περιμένατε εδώ και πολλά χρόνια.

Σας ευχαριστώ πολύ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κοντογεώργης: Αυτή η κυβέρνηση «έτρεξε» τον ΒΟΑΚ

Θεμιστοκλέους: Ξεκίνησε η αποστολή SMS για δωρεάν απογευματινά χειρουργία σε ιδιωτικά νοσοκομεία

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider