ΒΟΑΚ - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η ημέρα των υπογραφών για τη mega σύμβαση παραχώρησης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΒΟΑΚ - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η ημέρα των υπογραφών για τη mega σύμβαση παραχώρησης
Σήμερα στις 10 το πρωί στο Ηράκλειο «πέφτουν υπογραφές» ανάμεσα στο δημόσιο και την «ΔΙΚΤΑΙΟΝ Παραχωρήσεις», με μέτοχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ. Ενεργοποιούνται όλα τα τμήματα. Ποιο είναι το έργο.

Έφτασε, μετά από καθυστερήσεις αλλά και επιτάχυνση ενεργειών τελευταία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (π.χ. με την απόφαση για τις απαλλοτριώσεις), η «μεγάλη μέρα» για τον ΒΟΑΚ, με την υπογραφή και της σύμβασης παραχώρησης (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ. ανάμεσα σε δημόσιο και ανάδοχο – επενδυτή (παραχωρησιούχο) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η παραχωρησιούχος εταιρεία «ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», που όπως έχουμε ήδη αναφέρει πρόσφατα έγινε η σύστασή της, και η Αρχική Μέτοχός της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν κληθεί να υπογράψουν τη σύμβαση σήμερα, 09/05/2025, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10 π.μ. στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, Ηράκλειο Κρήτης. Χτες, βγήκαν και αποφάσεις για την έγκριση πόρων 493 εκατ. ευρώ όσον αφορά στην κρατική χρηματοδοτική συμβολή (υπάρχουν και 99 εκατ. για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά), συν τα 200 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως έχει ήδη προαναγγείλει το insider.gr.

Ενεργοποιείται το σύνολο των συμβάσεων

Πλέον, με τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης, επί της ουσίας ενεργοποιείται το σύνολο των συμβάσεων, κοντά στη ΣΔΙΤ (Χερσόνησος – Νεάπολη αξίας 350 εκατ., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και το δημόσιο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (AKTOR, σύμβαση 190 εκατ.), που έχουν εκκινήσει αρχικές εργασίες. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που θα κατασκευαστεί στη χώρα τα επόμενα χρόνια, με κοκτέιλ χρηματοδότησης (παραχώρηση, ΣΔΙΤ, δημόσιο τμήμα), που συνιστά μια μεγάλη πρόκληση, ενεργοποιώντας ήδη το σύνολο του τεχνικού κλάδου της χώρας. Βέβαια, μένει να δούμε αν, πότε και με ποια ποσοστά, επιβεβαιωθούν σενάρια της αγοράς που θέλουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να «δίνει χώρο» σε κατασκευή και παραχώρηση και σε άλλους «παίκτες», όπως οι AKTOR – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΜΕΤΚΑ.

Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ μαζί με το Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.) είναι συνολικού μήκους περίπου 187 χλμ. (με δύο Λωρίδες Εκτάκτου Ανάγκης και πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων). Προφανώς, επειδή υπάρχουν και ενστάσεις από δήμους της περιοχής για πλήθος θεμάτων (χαράξεις κ.α.), ενδέχεται το οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο να είναι διαφοροποιημένο για να «κλείσουν τα μέτωπα» (δικαστικά) και να καμφθούν οι τοπικές αντιδράσεις – αντιστάσεις.

Για την ιστορία, χτες αναρτήθηκαν στο ΓΕΜΗ και οι συμβάσεις που καθορίζουν τις σχέσεις (συνδεδεμένα μέρη) ανάμεσα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΤΕΡΝΑ και ΔΙΚΤΑΙΟΝ Λειτουργία και ΔΙΚΤΑΙΟΝ Παραχώρηση, Για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, ανάμεσα σε Δικταίον Λειτουργία και Δικταίον Παραχωρήσεις υπεγράφη σύμβαση βάσει της οποίας η πρώτη «αναλαμβάνει, ως Βασικός Υπεργολάβος Λειτουργίας, την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης για το έργο "Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο", έναντι τιμήματος ύψους 18.600.000 ευρώ κατά την Περίοδο Μελετών - Κατασκευών και ποσού 347.800.000 ευρώ κατά την Περίοδο Λειτουργίας αντίστοιχα (σε τιμές αναφοράς Ιανουαρίου 2023, πλέον του αναλογούντος Φ.Π.Α. και συμπεριλαμβανομένου του αντικειμένου που αφορά στο Τμήμα Προαίρεσης σύμφωνα με την Σύμβαση Παραχώρησης)».

Πλούσιο χαρτοφυλάκιο

Με την επίσημη ένταξη της σύμβασης αυτής ενισχύεται περαιτέρω το, έτσι κι αλλιώς, «πλούσιο» χαρτοφυλάκιο οδικών παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το μεγαλύτερο εγχώριου ομίλου υποδομών. Ο ΒΟΑΚ έρχεται να προστεθεί σε Νέα και Κεντρική Οδό, στην Αττική Οδό, στην Εγνατία Οδό (η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται εντός 2025, εφόσον το δημόσιο ολοκληρώσει τα δικά του προαπαιτούμενα, όπως π.χ. οι πιστοποιήσεις σηράγγων), ενώ θυμίζουμε ότι η εισηγμένη έχει σημαντικά ποσοστά στην Ολυμπία Οδό και στο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ. Προφανώς, υπάρχουν και οι συμμετοχές σε μη οδικά έργα, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, ΣΔΙΤ ύδρευσης / άρδευσης, ΣΔΙΤ τεχνολογίας και Μονάδων Αποβλήτων κ.α..

Τα δύο άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ

Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου: Πρόκειται για δημόσιο έργο το οποίο έχει ενταχθεί εξ ολοκλήρου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με αντικείμενο τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου οδοστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,25 μ. και μήκους περίπου 14,5 χλμ.

Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη στις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου: Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του οδικού τμήματος, συνολικού μήκους 22,5 χλμ. και ειδικότερα στα τμήματα Χερσόνησος – Μάλια και Μάλια – Νεάπολη, στο συνοδό παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, μήκους περίπου 9,65 χλμ.

Βάσει αυτοψίας που έκανε χτες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε ό,τι «τα πρώτα τμήματα του ΒΟΑΚ κατασκευάζονται ήδη. Η εικόνα από τα εργοτάξια που επισκεφθήκαμε, σήμερα, είναι ότι το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και μάλιστα εκτελούνται αρκετά απαιτητικές τεχνικές εργασίες, όπως η διάνοιξη σηράγγων. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε στενή συνεργασία με του αναδόχους, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόοδος του έργου».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider