«Μαχαίρι» στις δαπάνες διασκέδασης από τους Έλληνες καταναλωτές

Newsroom
Μοιράσου το
«Μαχαίρι» στις δαπάνες διασκέδασης από τους Έλληνες καταναλωτές
Σημαντικές αλλαγές καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Σημαντικές αλλαγές καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε δείγμα 1.000 καταναλωτές, που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 9-11 Νοεμβρίου 2022. Η έρευνα αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Καταρχάς, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

· Το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

· Το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος.

· Το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

· Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

· Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

· Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.

· Το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

· Το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι «εντυπωσιακή». Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Τέλος σημειώνεται πως στο προσεχές 13ο Συνέδριο ΙΕΛΚΑ: The agile retail Era: Doing business in extreme environment, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022 μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (www.ielkaconference.gr) θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα 5 νέων ερευνών μεταξύ των οποίων και η κυλιόμενη έρευνα Καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

EY: Πιο προσεκτικοί οι καταναλωτές τα Χριστούγεννα λόγω ακρίβειας και φόβων για το μέλλον

Τουρισμός: Τι μαρτυρούν οι κρατήσεις για τις γιορτές - Ποσό ευνοϊκές είναι οι προοπτικές για το 2023

ΤτΕ: Ακριβότερα κατά 11,2% τα διαμερίσματα στο γ' τρίμηνο, στην Αθήνα η υψηλότερη αύξηση