Ελλάδα
15-11-2021 | 08:09

Οι εκπτώσεις φεύγουν, η Black Friday έρχεται... αλλά οι προκλήσεις παραμένουν

Μαρίνα Φούντα
Μοιράσου το
Οι εκπτώσεις φεύγουν, η Black Friday έρχεται... αλλά οι προκλήσεις παραμένουν
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Από μήνας προσφορών τείνει να χαρακτηριστεί μήνας μεγάλων προκλήσεων για τον κλάδο του λιανεμπορίου ο φετινός Νοέμβριος και όχι άδικα.

Σήμερα, Δευτέρα, λήγουν τυπικά οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που ξεκίνησαν την 1η του μηνός, ενώ αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για τη Black Friday της 26ης Νοεμβρίου. Ωστόσο, οι επιχειρηματίες του κλάδου δεν θα σταματήσουν τις προσφορές, παρά τη λήξη των εκπτώσεων, προσδοκώντας την πολυπόθητη «ανάσα» στα ταμεία τους ενόψει, μάλιστα, των εορτών των Χριστουγέννων.

Και μπορεί φέτος τα εμπορικά καταστήματα να μην είναι κλειστά – όπως συνέβη κατά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού – ωστόσο τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες του κλάδου δεν είναι ούτε λίγα, ούτε ασήμαντα.

Τα νέα μέτρα που έχουν επιβληθεί από τις 6 Νοεμβρίου και προβλέπουν την είσοδο των ανεμβολίαστων πολιτών στα καταστήματα, μόνο με την επίδειξη αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου για κορονοϊό (μοριακό τεστ ή rapid τεστ), έχουν περιορίσει την αγοραστική κίνηση, ενώ αυξάνουν την αβεβαιότητα για την εορταστική περίοδο που ακολουθεί. Οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου εκφράζουν φόβους πως οι ανεμβολίαστοι πελάτες θα μείνουν μακριά από τα μαγαζιά, την ώρα μάλιστα που μπορούν να εισέλθουν ελεύθερα στα σούπερ μάρκετ.

Ταυτόχρονα οι καταστηματάρχες έχουν να διαχειριστούν τόσο την άνοδο του άνοδο του ενεργειακού κόστους – ένα θέμα που αναμένεται να λάβει ακόμη πιο σοβαρές διαστάσεις εν ευθέτω χρόνω – αλλά και τις μεγάλες αναταράξεις που έχουν προκληθεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, πυροδοτώντας ελλείψεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.

«Άδεια καταστήματα ή άδεια ράφια;» είναι το ερώτημα που κυριαρχεί στο μυαλό μεγάλου αριθμού επιχειρηματιών, την ώρα που επιχειρούν με κάθε τρόπο να διασφαλίσουν τη ρευστότητα που χρειάζονται για να καλύψουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις και να διατηρήσουν βιώσιμες τις επιχειρήσεις τους.

Η ανησυχία για την εικόνα της αγοράς τη Black Friday δεν είναι αμελητέα, ακόμη κι αν οι περισσότεροι γνωρίζουν πως δεν είναι ένας θεσμός που μπορεί να στηρίξει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Όπως παραδοσιακά έχει φανεί, όσοι ψωνίζουν τη Black Friday στρέφονται κατά κύριο λόγο στα πολυκαταστήματα, αγοράζοντας ως επί το πλείστον ηλεκτρονικά είδη.

Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν έφεραν «ανάσα» στο λιανεμπόριο

Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα βγαίνει άλλωστε «λαβωμένη» από τις δύο εβδομάδες των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς την περίοδο των εκπτώσεων, η πλειονότητα των επιχειρήσεων - σε ποσοστό 82,14% - απάντησε ότι οι πωλήσεις τους κινήθηκαν πτωτικά, ενώ το 87,5% δήλωσε πως τα νέα μέτρα για την ανάσχεση της διασποράς του κορονοϊού επηρέασαν αρνητικά τον τζίρο της επιχείρησής τους.

Οι περισσότεροι καταναλωτές - σε ποσοστό 85,71% - διέθεταν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης, προκειμένου να εισέλθουν στο κατάστημα, ενώ ένα 12,5% διέθετε αρνητικό τεστ.

«Από τα αποτελέσματα είναι ξεκάθαρο πως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν ενισχύουν ουσιαστικά ταμειακά τις εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα δεν διευκολύνουν στην πράξη τις αγορές των καταναλωτών. Έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει πως  το πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου για κατάργηση του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων που δημιουργούν στρεβλώσεις στην αγορά, θα πρέπει επιτέλους να ικανοποιηθεί», διαμηνύει ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά.

«Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις έχουν κάνει τον κύκλο τους και πρέπει να καταργηθούν. Δεν συγκινούν πλέον κανένα, ούτε εμπόρους, ούτε καταναλωτές», ανέφερε πρόσφατα και ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης.

Ένας στους δύο Έλληνες θα ψωνίσει στη Black Friday – Πού θα στραφεί

Όπως προκύπτει από την έρευνα Holiday Shopping Trends 2021 της Sitecore®, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές - ήτοι 59% - σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές τη Black Friday, ώστε να αξιοποιήσουν τις προσφορές της συγκεκριμένης ημέρας για να πραγματοποιήσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους.

Μεταξύ εκείνων που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών αποκάλυψαν ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές, με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).

Ωστόσο, ένα ποσοστό 18% δηλώνει ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, καθώς, όπως εξηγούν, η συγκεκριμένη ημέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και φαίνεται ξεπερασμένη, δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές, ενώ, ταυτόχρονα, προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των αγορών, με εξαίρεση τα ταξίδια και τα παιχνίδια, όπου το 54% και το 37% αντίστοιχα δηλώνει ότι θα γίνουν online, η πλειονότητα των αγορών για υπηρεσίες διασκέδασης (45%), ένδυσης (41%), ομορφιάς (43%), φαγητού και ποτού (69%) θα πραγματοποιηθεί με επίσκεψη σε κατάστημα, δείχνοντας μια στροφή των καταναλωτών στις φυσικές αγορές μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία στη χώρα.

Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών (65%) δηλώνει ότι βάζει σε προτεραιότητα τις εκπτώσεις και τις προσφορές, όταν αγοράζει online, ενώ σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) δηλώνουν ότι αναζητούν προσφορές που δίνονται αποκλειστικά σε μέλη προγραμμάτων loyalty. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές δίνουν περισσότερη έμφαση στα εκπτωτικά προϊόντα.

Τέλος, ένα αξιόλογο ποσοστό των νεότερων ηλικιών σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω βιντεοκλήσης (18%), εστιάζοντας στην αγορά limited edition προϊόντων (26%), αλλά και υπηρεσιών που μπορεί να απολαύσει όλη η οικογένεια (20%).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.