Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει την Παρασκευή, 6 Ιουνίου 2025, για να εξετάσει, κατόπιν σχετικής Εισήγησης, τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση, κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, η οποία αφορά στην απόκτηση από την εταιρεία με την επωνυμία «Alphabet Education Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» (Alphabet) του αποκλειστικού ελέγχου επί της εταιρείας με την επωνυμία «Σχολές Δέλτα Βορείου Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» (ΔΕΛΤΑ).
Η Alphabet δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της εκπαίδευσης α) μέσω της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΚΜΗ Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εκπαιδευτική Εταιρεία» (ΑΚΜΗ). Ειδικότερα, η ΑΚΜΗ δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης μέσω της λειτουργίας και εκμετάλλευσης Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ) με την ονομασία «ΙΕΚ ΑΚΜΗ» και Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ) με την ονομασία «ΑΚΜΗ Κέντρο Δια Βίου Μάθησης», β) μέσω της εταιρείας με την επωνυμία «Μητροπολιτικό Κολλέγιο Ανώνυμη Εκπαιδευτική Εταιρεία» (Μητροπολιτικό Κολλέγιο). Ειδικότερα, η Μητροπολιτικό Κολλέγιο δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης μέσω της λειτουργίας του ομώνυμου κολλεγίου και Κ.Δ.Β.Μ. με διακριτικό τίτλο Μητροπολιτικό ΚΔΒΜ.
Η ΔΕΛΤΑ δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης μέσω της λειτουργίας Σ.Α.Ε.Κ. με την ονομασία «ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360», και Κ.Δ.Β.Μ. με την ονομασία «Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Σχολές Δέλτα Βορείου Ελλάδος ΑΕ».
Σύμφωνα με την Εισήγηση, η πραγματοποίηση της υπό κρίση συγκέντρωσης δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης μέσω ιδιωτικών ΣΑΕΚ στις γεωγραφικές αγορές της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου (επικαλυπτόμενης της σχετικής αγοράς με τη Λάρισα) με τη δημιουργία δεσπόζουσας/ υπερδεσπόζουσας (κατά περίπτωση) θέσης της νέας οντότητας σε αυτές.
Ειδικότερα, ενόψει :
α) του πολύ υψηλού αθροιστικού μεριδίου των μερών στην αγορά παροχής υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης μέσω ιδιωτικών ΣΑΕΚ στις επιμέρους γεωγραφικές αγορές,
β) της πολύ μεγάλης απόκλισης του μεριδίου του επόμενου ανταγωνιστή από το μερίδιο της νέας οντότητας,
γ) της άμεσης εγγύτητας ανταγωνισμού των δύο μερών ως προς όλες τις παραμέτρους του ανταγωνισμού,
δ) των πολύ υψηλών εμποδίων εισόδου νέων ανταγωνιστών και ανάπτυξης υφιστάμενων ανταγωνιστών λόγω της εδραιωμένης θέσης και φήμης των μερών, την οποία διατηρούν και ενισχύουν μέσω μεγάλων διαφημιστικών δαπανών,
ε) της έλλειψης ανταγωνισμού/δυνητικού ανταγωνισμού από δημόσιες ΣΑΕΚ, εκτιμάται ότι συνέπεια της συγκέντρωσης, στις ως άνω αγορές, είναι η δημιουργία δεσπόζουσας/υπερδεσπόζουσας (κατά περίπτωση) θέσης για τη νέα οντότητα με την εξάλειψη από την ΑΚΜΗ του πιο σημαντικού ανταγωνιστή της.
Τέλος, εκτιμάται ότι η νέα οντότητα θα έχει την ικανότητα να αυξήσει τις τιμές, να μειώσει την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και να μειώσει τη δυνατότητα επέκτασης των υφιστάμενων ανταγωνιστών στην εν λόγω αγορά, αυξάνοντας ταυτόχρονα και τα εμπόδια εισόδου δυνητικών ανταγωνιστών σε αυτήν. Ως εκ τούτου εκτιμάται ότι η συγκέντρωση θα οδηγήσει σε σημαντική παρακώλυση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά.
Ενόψει των ανωτέρω, προτείνεται η απαγόρευση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, της συγκέντρωσης, η οποία αφορά στην απόκτηση από την Alphabet του αποκλειστικού ελέγχου επί της εταιρείας ΔΕΛΤΑ.
Επιπλέον προτείνεται η διαπίστωση εκπρόθεσμης γνωστοποίησης της εν λόγω συγκέντρωσης, κατά παράβαση του άρθρου 6 παρ. 1 του Ν. 3959/2011 και η επιβολή προστίμου στην Alphabet, ως υπόχρεη σε γνωστοποίηση, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 παρ. 4 του Ν. 3959/2011.
Η Εισήγηση δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκομένων μερών.