«Γερή προίκα» για τους υποψήφιους επενδυτές της Αττικής Οδού – «Χτύπησαν κόκκινο» στο 6μηνο κυκλοφορία και έσοδα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Γερή προίκα» για τους υποψήφιους επενδυτές της Αττικής Οδού – «Χτύπησαν κόκκινο» στο 6μηνο κυκλοφορία και έσοδα
Σε επίπεδο α’ εξαμήνου η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 είναι αυξημένη κατά 10% και άνω σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019, τα δε έσοδα είναι στο +9% και άνω στο α’ εξάμηνο 2023 έναντι του ιδίου διαστήματος 2019. Τα νούμερα με ενδιαφέρον, η πρόσθετη «προίκα» των επεκτάσεων και οι ισχυροί διεκδικητές.

«Γερή προίκα» από άποψης κυκλοφοριακών ροών φαίνεται να διεκδικούν οι… «γαμπροί» - επενδυτές που θα «κυνηγήσουν» μέχρι τέλους (δηλαδή την προσεχή Δευτέρα 17 Ιουλίου) τη νέα 25ετή σύμβαση της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με πληροφορίες, και βάσει των πλέον πρόσφατων στοιχείων (τέλος α’ εξαμήνου 2023) ο οδικός άξονας όχι μόνο συνεχίζει την καλή πορεία του προηγούμενου χρονικού διαστήματος (πέρυσι αλλά και αρχές του τρέχοντος έτους) αλλά έχει αφήσει κάμποσο πίσω του τόσο σε επίπεδο κίνησης όσο και σε έσοδα τα αντίστοιχα μεγέθη που «έγραφε» το 2019, το αμέσως προηγούμενο έτος από την επιβολή περιορισμών στην κυκλοφορία (λόγω πανδημίας). Σε επίπεδο α’ εξαμήνου η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 είναι αυξημένη κατά 10% και άνω σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 (α’ εξάμηνο), τα δε έσοδα είναι στο +9% και άνω (α’ εξάμηνο 2023 έναντι ιδίου διαστήματος 2019).

«Πάνω» μέση ημερήσια κυκλοφορία και έσοδα

Ειδικότερα, συνολικά στο 6μηνο 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία εκτιμάται, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες, σε πάνω από 256 χιλ. οχήματα έναντι 233 χιλ. οχημάτων το 2029 ή περίπου 230 χιλ. οχημάτων το 2022. Κατά τις ίδιες πληροφορίες ήδη μέσα στο α’ εξάμηνο 2023 υπήρχαν μήνες με μέση ημερήσια κυκλοφορία άνω των 260-270 χιλ. οχημάτων ή και άνω των 290 χιλ. οχημάτων, με τις μεταβολές έναντι του 2019 να «παίζουν» από οριακές τιμές έως και +14% με +15% περίπου σε κάποιους μήνες. Προφανώς, σε σχέση με το 2022 οι διαφορές είναι ακόμα μεγαλύτερες, ακόμα και της τάξεως του 20% με 30% αλλά μόνο σε κάποιους μήνες.

Όσον αφορά στα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ), κατά πληροφορίες στο α’ εξάμηνο 2023 συνολικά υπερβαίνουν αυτά του 2019 (πρώτο «μισό») κατά περίπου 9%, με άλλες πηγές να κάνουν λόγο για έσοδα (αθροιστικά στο 6μηνο) άνω των 100 -103 εκατ. ευρώ. Προφανώς και στην κατηγορία των εσόδων υπάρχουν μήνες με ροές αυξημένες κατά μονοψήφιο ή διψήφιο ποσοστό έναντι του 2019, με τον οδικό άξονα να πετυχαίνει μηναία έσοδα (κατά μέσο όρο) της τάξεως των 17 εκατ. ευρώ.

Τέλος, όπως αναφέρουν οι ίδιες πλευρές, μέσα στον Ιούνιο 2023 υπήρχαν μέρες με μέση ημερήσια κυκλοφορία πολύ άνω των 300 χιλ. οχημάτων που άγγιζε ακόμα και τα επίπεδα των 320 -330 ή και 350 χιλ. διελεύσεων.

Το come back, το χρονοδιάγραμμα, οι επεκτάσεις

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι, αν και ο «νικητής» του διαγωνισμού που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ θα «πάρει στα χέρια του» τη σύμβαση το νωρίτερο κατά το φθινόπωρο του 2024 (τότε λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση) καθώς εκκρεμεί πλήθος διεργασιών (άνοιγμα προσφορών το καλοκαίρι ή αργότερα, αξιολόγηση και έλεγχοι φακέλων, ανάδειξη πλειοδότη, κλείσιμο χρηματοδοτικού σχήματος, Ελεγκτικό Συνέδριο, να περάσει η συμφωνία από Βουλή, υπογραφή σύμβασης κ.α.), ο αυτοκινητόδρομος έχει ήδη επανακάμψει και κινείται δυναμικά, έστω και αν παραμένει σε κάποια απόσταση από τα προ 15ετίας περίπου υψηλά.

Πώς θα διαμορφωθούν μέση ημερήσια κυκλοφορία και έσοδα έως τότε, ουδείς μπορεί να το προδικάσει, μια φορά πάντως στην αγορά γίνεται λόγος για ολική επαναφορά του αυτοκινητόδρομου και σταθερά αυξητική δυναμική. Επίσης, αναμένεται η κυκλοφορία του να ενισχυθεί περαιτέρω όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις που σχεδιάζονται, είτε ως Παραχώρηση (Πρότυπη Πρόταση) είτε με όποιο μοντέλο επιλέξει το υπ. Υποδομών & Μεταφορών (προς Ελληνικό, Ραφήνα, Λαύριο).

Διεκδικητές και διόδια

Βέβαια, όπως έχουμε αναφέρει, η νέα σύμβαση αφορά κυρίως σε λειτουργία/συντήρηση και αποτελεί κάτι σαν «25ετές ομόλογο» για τους επενδυτές, με καλές αποδόσεις που όμως ίσως να μη θυμίζουν τις μέχρι τώρα (σε επίπεδο απόδοσης ιδίων κεφαλαίων και «χρυσών» μερισμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ). Ωστόσο, δεν παύει η σύμβαση να αποτελεί δέλεαρ για τους επενδυτές (8 σχήματα, αλλά εκτιμάται ότι δεν θα δώσουν όλα προσφορές), στους οποίους, ως γνωστόν, συμμετέχουν οι εγχώριοι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος, Κοπελούζος αλλά και διεθνή σχήματα ή funds όπως οι Meridiam, ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) –DIF INFRA PARTICIPATIONS B.V. – EGIS PROJECTS S.A., MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.a.r.l., VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – MOBILITY PARTNER S.A.S., BRISA κ.α.

Βέβαια, και 3-5 να είναι οι ενδιαφερόμενοι που θα υποβάλουν δεσμευτική προσφορά, θα πρόκειται για μια ανταγωνιστική διαδικασία από την οποία ΤΑΙΠΕΔ και Δημόσιο προσδοκούν σε ικανοποιητικό τίμημα, πέριξ ή άνω των 2 δισ. ευρώ, με την υποσημείωση ότι το επιτοκιακό περιβάλλον και το χρηματοδοτικό κόστος παίζουν τον ρόλο τους.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της νέας τιμολογιακής πολιτικής (υπουργική απόφαση) τα διόδια θα μειωθούν από 2,8 ευρώ τώρα ανά διέλευση στα 2,5 ευρώ, αν και στην 5ετία υπάρχουν περιθώρια προσαρμογής (ανοδική αναθεώρηση έως και 3,25 ευρώ) αναλόγως δεδομένων και ροών του οδικού άξονα σε συγκεκριμένα σημεία του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΟΤΕ, ΤΕΡΝΑ, Globitel στην «κούρσα» για τις «έξυπνες» γέφυρες των Περιφερειών ύψους 180 εκατ. ευρώ

Φοιτητική Στέγη: Αυξητικές τάσεις στα ενοίκια και μικρή διαθεσιμότητα σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Αττική Οδός: Σε θέση «μάχης» όμιλοι υποδομών και funds για το νέο 25ετές «ομόλογο»

gazzetta
gazzetta reader insider insider