Ελλάδα
28-08-2021 | 13:00

Τι «ψάχνει» η Hill International στην Αττική Οδό – Τα σενάρια και η συνέχεια

Τι «ψάχνει» η Hill International στην Αττική Οδό – Τα σενάρια και η συνέχεια
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Περιθώριο μέχρι τα μέσα περίπου του προσεχούς Δεκεμβρίου έχει η εταιρεία συμβούλων Hill International για να παραδώσει το πόρισμά της για την τρέχουσα σύμβαση της Αττικής Οδού, από το οποίο εκτιμάται ότι θα «διαφωτιστούν» αρκετές πλευρές και λεπτομέρειες για το μεγάλο οδικό έργο.

Με πρόσφατή απόφασή του το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε «τη χορήγησης παράτασης της συνολικής προθεσμίας της σύβασης “Παροχή Υπηρεσιών Τεχνοοικονομικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Δ/νσης Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης Συγκοινωνιακών Υποδομών µε Σύμβαση Παραχώρησης (∆17) εν όψει της Δημοπράτησης της Σύβασης (ή των Συβάσεων) Παραχώρησης για την εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας- Σταυρού- Αεροδρόμιο (Α/∆) Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (Αττική Οδός), σε συνδυασμό µε την υλοποίηση Κατασκευαστικών Αντικειμένων (επεκτάσεις Αττικής Οδού ή/και Έργα σε άλλους Οδικούς Άξονες)” κατά δύο μήνες, ήτοι μέχρι 11.12.2021 για την ολοκλήρωση του τεχνικού αντικειμένου της σύβασης. Οι επιμέρους Φάσεις 1 και 2, ως προς την υποβολή των αντίστοιχων παραδοτέων τους παρατείνονται μέχρι τις 07.10.2021 για τη Φάση 1 και μέχρι τις 02.11.2021 για τη Φάση 2».

Βέβαια, το βασικό ζητούμενο δεν είναι τόσο πότε ακριβώς θα παραδώσει το πόρισμα η Hill (συνολικά έως 11 Δεκεμβρίου) ή γιατί χρειάστηκε αυτή η δίμηνη παράταση (αναφέρεται ότι η προσκόμιση από τον Παραχωρησιούχο «Αττική Οδός Α.Ε.» του συνόλου των ζητούμενων στοιχείων δεν κατέστη εφικτό να ολοκληρωθεί σε χρόνο τέτοιο που να μπορεί ο Τεχνοοικονομικός Σύμβουλος να επεξεργαστεί και να συντάξει εκπρόθεσμα, σύμφωνα µε τις αρχικές συμβατικές προθεσμίες, τις προβλεπόμενες τεχνικές εκθέσεις, που αποτελούν τα παραδοτέα των Φάσεων 1 και 2), όσο βέβαια το τι θα «βγάλει» αυτός ο έλεγχος.

Υπενθυμίζεται ότι η «Hill International N.V.» έχει επιλεγεί και προσληφθεί από τις αρχές του χρόνου από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να ελέγξει μία σειρά από δεδομένα. Τα οποία σε σημαντικό βαθμό θα μπορούσαν δώσουν απαντήσεις στο ερώτημα που από καιρό έχει τεθεί στην αγορά, αλλά και εντός του υπ. Υποδομών, για το κατά πόσο τα στοιχεία «δείχνουν» ότι η σύμβαση πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο σε περίπου 3 χρόνια από τώρα, καθώς τυπικά λήγει Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2024, ή αν ήδη έχουν επιτευχθεί οι οικονομικοί στόχοι. Και έχει ενδιαφέρον αυτό το σημείο καθώς εδώ και καιρό έχει επανέλθει η… σεναριολογία στην κατασκευαστική αγορά για το αν ήδη ο αυτοκινητόδρομος έχει «πετύχει» όρους και αποδόσεις που επιτρέπουν στο Δημόσιο να εγείρει… διεκδικήσεις.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό το σενάριο περί πρόωρης επιστροφής του asset στο Δημόσιο κυκλοφορεί εδώ και χρόνια, ενώ πλέον οδεύουμε προς τη λήξη της σύμβασης. Επιπρόσθετα, επισήμως δεν υπάρχει καμία ενημέρωση, άλλωστε είναι φανερό ότι ακόμα απαιτείται κάποιο χρονικό διάστημα. Επίσης, από πλευράς της κοινοπραξίας σημειώνεται, κάθε φορά που ανακινείται το θέμα αυτό, ότι ο έλεγχος θα δείξει ότι όλα βαίνουν καλώς αναφορικά με τα κόστη συντήρησης, τις διελεύσεις, τις καλύψεις των υποχρεώσεων από πλευράς Παραχωρησιούχου (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ), την Απόδοση επί του Μετοχικού Κεφαλαίου (ROE) κ.λπ., κατά συνέπεια δεν υπάρχει ζήτημα.

Βέβαια, μένει να φανεί τι θα σημειώνει το πόρισμα της Hill για μια σειρά από ζητήματα που λίγο ως πολύ, παράλληλα, θα αποτελέσουν και έναν μπούσουλα, μια «βάση» για άλλες διεργασίες (νέος διαγωνισμός, κατασκευαστικό αντικείμενο ). Αλλά και εάν δείξει ότι έχουν ήδη εκπληρωθεί όροι που «ανοίγουν τον δρόμο» για διεκδικήσεις από πλευράς Δημοσίου, ποιες μπορεί να είναι αυτές. Να ζητήσει πίσω της σύμβαση το δημόσιο λίγο πριν την εκπνοή της; Να ζητήσει αποζημίωση, δηλαδή χρήματα, για διαφυγόντα έσοδα; Θα χρειαστεί να προσφύγει στα δικαστήρια; Και πως θα απαντήσει η κοινοπραξία αν έχουμε τέτοιες εξελίξεις; Προφανώς όλα αυτά απαιτούν λεπτούς χειρισμούς και μένει να φανεί μέχρι που είναι διατεθειμένο να φτάσει το υπ. Υποδομών εάν και εφόσον, το τονίζουμε αυτό, η Hill «βγάλει λαβράκι».

Πάντως, πρέπει να επαναλάβουμε ότι για την ώρα όλα όσα κυκλοφορούν έχουν τη μορφή σεναρίων, φημών και εκτιμήσεων, αν και δεν λείπουν και στελέχη του υπουργείου Υποδομών που σημειώνουν ότι «όλα είναι ανοιχτά». Σε κάθε περίπτωση, το θέμα έχει ενδιαφέρον, αφενός γιατί μέσα στο 2022 αναμένεται το ΤΑΙΠΕΔ να εκκινήσει διαδικασίες για τον νέο διαγωνισμό για την Αττική Οδό (νέα πολυετής παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου), αφετέρου επειδή ήδη το αρμόδιο υπουργείο έχει ξεκινήσει διαγωνισμούς ή διεργασίες για επεκτάσεις του οδικού άξονα (π.χ. επέκταση Λ. Κύμης) πέραν της παραχώρησης (με δημόσιο διαγωνισμό ή άλλο μοντέλο). Κατά συνέπεια, το «παζλ» έχει αρκετά σημαντικά «κομμάτια».

Όπως αναφέρεται και στο σχετικό έγγραφο, εν όψει της δημοπράτησης της Σύμβασης (ή των Συμβάσεων) Παραχώρησης για την εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση της ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας – Σταυρού - Αεροδρομίου (Α/∆) Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (Αττική Οδός), σε συνδυασμό µε την υλοποίηση κατασκευαστικών αντικειμένων (επεκτάσεις Αττικής Οδού ή / και έργα σε άλλους οδικούς άξονες), η ολοκλήρωση της ανατεθείσας Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνοοικονομικού Συμβούλου είναι σημαντική για την υποβοήθηση της Υπηρεσίας στο έργο της.

Στο αντικείμενο εργασιών του Τεχνοοικονομικού Συμβούλου περιλαμβάνεται:

Α. H διενέργεια τεχνικού ελέγχου της Σύμβασης Παραχώρησης κατά την περίοδο Λειτουργίας και Συντήρησης εστιαζόμενη στα ακόλουθα θέματα:

(α) Εντοπισμός χρονικών σημείων βαριάς συντήρησης του Έργου.

(β) Κόστος βαριάς συντήρησης:

(γ) Εκτίμηση του προβλεπόμενου κόστους για την κάλυψη των υποχρεώσεων της Παραχώρησης περί Χρόνου Εγγύησης και Υποχρεωτικής Συντήρησης.

(δ) Εντοπισμός των συστημάτων που αναφέρονται στη ρύθμιση/έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων, τα οποία κατά την τελευταία τριετία της Περιόδου Παραχώρησης ο Ανάδοχος είναι υποχρεωμένος, να προβεί σε αντικατάστασή τους και να εγκαταστήσει νέα συστήματα σύγχρονης τεχνολογίας της αποδοχής του Κ.τ.Ε.

(ε) Πραγματοποιθείσες πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες οι οποίες δεν αποζημιώθηκαν από το Δημόσιο και πως αυτές έχουν λογιστικοποιηθεί και έχουν επίσης ενταχθεί στο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο. - αποτίμηση του ύψους των δαπανών.

(στ) Δαπάνες λειτουργίας – συντήρησης πέραν της Σταθερής Αμοιβής του Λειτουργού και αντιστοίχηση µε τις προβλέψεις της Σύμβασης μεταξύ Λειτουργού και Παραχωρησιούχου.

Β. H διερεύνηση, εστιαζόμενη στα ακόλουθα θέματα:

(α) Τις ισχύουσες παραμέτρους ως προς την ορθότητα εφαρμογής εκ μέρους του Παραχωρησιούχου των προβλέψεων του άρθρου 49 της Σύμβασης Παραχώρησης περί Απόδοσης επί του Μετοχικού Κεφαλαίου (ROE), προκειμένου να ελεγχθεί o υπολογισμός της και να διαπιστωθεί ότι κατά τον παρόντα χρόνο δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής των ρητρών των άρθρων 48.8 και 48.9 της Σύμβασης Παραχώρησης περί χρονικού σημείου λήξης της Παραχώρησης.

(β) Τα στοιχεία των χρηματοοικονομικών αναφορών του άρθρου 51 της ΣΠ των οποίων η υποβολή αποτελεί υποχρέωση του Αναδόχου για ενημέρωση του ΚτΕ πάνω στην πορεία και εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών του Έργου.

(γ) Την άντληση πληροφοριών επί των συμβατικών ρητρών των άρθρων 62.3 , 62.6 , 62.7 της ΣΠ, σχετικά µε το αφορολόγητο αποθεματικό, τις συσσωρευμένες ζημιές και την εφαρμογή ορθής μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης.

(δ) Τις υφιστάμενες δανειακές υποχρεώσεις καθώς και τον χρόνο εξόφλησης

(ε) Τον έλεγχο του χρηματοοικονομικού μοντέλου (αρχικού και εξελισσόμενου), λαμβάνοντας υπόψη όλα τα στοιχεία των προηγούμενων ελέγχων και διερευνήσεων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.