Ελλάδα
12-05-2021 | 08:15

Πώς θα γίνει η Ελλάδα διεθνές εμπορευματικό κέντρο

Πώς θα γίνει η Ελλάδα διεθνές εμπορευματικό κέντρο
live updates: Ανανεώθηκε πριν

H ολοκλήρωση ενός λειτουργικού δικτύου σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, η άρση συγκριμένων στρεβλώσεων στην αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, η δημιουργία τριών ολοκληρωμένων διαμετακομιστικών κέντρων στην Ελλάδα και μέσω της προώθησης νέων διαγωνισμών (π.χ. Θριάσιο ΙΙ, επιβεβαιώνοντας πρόσφατο θέμα του insider) αποτελούν μέρος της στρατηγικής και του σχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ώστε να καταστεί η Ελλάδα διεθνές εμπορευματικό κέντρο.

Αυτά προκύπτουν απ’ όσα ανέφερε χτες ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γ. Κεφαλογιάννης στο πλαίσιο του οικονομικού φόρουμ των Δελφών.

Στο πλαίσιο αυτό, βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η ανάπτυξη ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων, καθώς σήμερα δεν υπάρχουν τέτοιοι κόμβοι εφοδιαστικής στην Ελλάδα. Εν αναμονή των τελικών εγκρίσεων από την ΕΕ, το Θριάσιο  πρόκειται να μετατραπεί στον πυρήνα των διατροπικών μεταφορών στο εγγύς μέλλον, δεδομένης της γειτνίασης με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και της το αρμόδιο υπουργείο φιλοδοξεί να κατασκευαστεί ένα από τα πιο σημαντικά σύγχρονα διατροπικά κέντρα  εμπορευματικών μεταφορών και logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επιπλέον, έως τον Ιούνιο του 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η νέα υποβολή προσφορών για ένα δεύτερο ΣΔΙΤ στην ίδια τοποθεσία, το Θριάσιο ΙΙ, έναν διατροπικό εμπορευματικό σταθμό που θα αναπτυχθεί δίπλα στο Θριάσιο Ι.

Στην Κεντρική Μακεδονία ξεκίνησε η διαδικασία ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο πιστεύουμε ότι έχει  γεωστρατηγική σημασία, καθώς δεν αφορά μόνο την ελληνική αγορά, αλλά και  ευρύτερα τη Βαλκανική. Όπως και στην περίπτωση του Θριάσιου, το έργο χαρακτηρίζεται από μοναδικά πλεονεκτήματα, όπως η εγγύτητα με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (8 χλμ.) και η διατροπικότητα. Είμαι ο κ. Κεφαλογιάννης ανακοίνωσε ότι στο υπουργείο είναι έτοιμοι να εκπονήσουν μελέτη σκοπιμότητας για τη δημιουργία ενός τρίτου κέντρου εφοδιαστικής στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου ζάχαρης στη Λάρισα.

Παράλληλα, έτερη βασική προτεραιότητα αποτελεί και η ολοκλήρωση ενός λειτουργικού δικτύου σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Κατά τον υφυπουργό, τα σημαντικότερα έργα ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Η υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου των Αμαξοστοιχιών  (ETCS) θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω αύξηση της παραγωγής και μείωση του κόστους. Ταυτόχρονα, σχεδιάζονται νέα έργα για την διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου αφενός με όλους τους κύριους λιμένες εμπορευματικών μεταφορών, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και η Καβάλα, και αφετέρου με σημαντικές εμπορευματικές και βιομηχανικές ζώνες στην ενδοχώρα. Όπως δήλωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, «επιδιώκουμε την άρση συγκριμένων στρεβλώσεων στην αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και ειδικότερα:

  • την έλλειψη διαθέσιμων μηχανών έλξης που θα δώσουν την δυνατότητα στις σιδηροδρομικές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών να αυξήσουν σημαντικά τον κύκλο εργασιών τους,
  • την έλλειψη οδηγών αμαξοστοιχιών, λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων εκπαίδευσης στο πεδίο,
  • τον εξορθολογισμό των χρεώσεων χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής.

Ταυτόχρονα, υπάρχει σαφής πρόθεση από το υπουργείο να επενδύσει μέσω της ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε. σε νέο τροχαίο υλικό, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες - συμπληρωματικές της ηλεκτροκίνησης - όπως η υβριδική τεχνολογία και η τεχνολογία υδρογόνου. «Επίσης, η ανανέωση του υπάρχοντος τροχαίου υλικού μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της αγοράς σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Άλλωστε διερευνούμε, σε συνεργασία με διεθνείς φορείς, νέες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις συντήρησης τροχαίου υλικού», σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Όπως σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της Ελλάδας με στόχο τα επόμενα πέντε χρόνια να καταταχθεί ανάμεσα στις  30 πρώτες χώρες του δείκτη LPI και στις κορυφαίες 20 χώρες στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Αυτό προϋποθέτει σταθερούς στόχους και μετρήσιμα αποτελέσματα. Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των λιμένων, η ανάπτυξη της εφοδιαστικής στην ενδοχώρα σε επιλεγμένες περιοχές, η βελτίωση της σύνδεσης με τις υπάρχουσες και νέες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, καθώς και η ψηφιοποίηση των τελωνειακών υπηρεσιών θα εξασφαλίσουν σαφή και μετρήσιμα οφέλη για την οικονομία της χώρας. Περιμένουμε ότι όλοι οι σημαντικοί κοινωνικοί εταίροι της αγοράς εφοδιαστικής θα επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την αυτοματοποίηση της λειτουργίας τους, θα προχωρήσουν σε συνέργειες και κοινοπραξίες, ιδίως μεταξύ εταιρειών 3PL / 4PL και θα εδραιώσουν ακόμη περισσότερο την παρουσία τους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είμαι πεπεισμένος ότι η επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων και η διασύνδεση των μεταφορών μεταξύ της Ελλάδας και των γειτονικών της χωρών, ιδίως εκείνων των Δυτικών Βαλκανίων, είναι μια απολύτως θετική προοπτική για όλες τις πλευρές».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.