Η Ιταλία τείνει να ξεπεράσει τη Γαλλία, τη μεγαλύτερη οινοπαραγωγό χώρα, χάρη στο Prosecco, το οποίο ανοίγει νέες αγορές με έναν ιδιόμορφο τρόπο καθώς αντί να κλέβει μερίδιο από άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα, εκτοξεύει στα ύψη  τις πωλήσεις του αφρώδους οίνου.

Οι ιδανικές συνθήκες ωρίμανσης που επικράτησαν το φετινό καλοκαίρι έδωσαν καλή συγκομιδή με αποτέλεσμα να αυξάνεται η παραγωγή χωρίς ωστόσο να υπάρχει προοπτική να πέσουν οι τιμές . Η παραγωγή του Prosecco αυξήθηκε τουλάχιστον κατά 56% φέτος φθάνοντας τα 467 εκατ. μπουκάλια (3,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα) και σύμφωνα με τις προβλέψεις, 300.000-500.000 εκατόλιτρα αναμένεται να παραμείνουν στις δεξαμενές αποθήκευσης τουλάχιστον για ένα έτος.

Οι αμπελουργοί, ωστόσο, θεωρούν ότι θα χρησιμοποιήσουν την πλεονασματική ποσότητα σε βάθος χρόνου καθώς η ζήτηση αυξάνεται ραγδαία. Όπως εκτιμά η βιομηχανία του Prosecco, οι συνολικές πωλήσεις θα σημειώσουν φέτος αύξηση 20% στα 1,68 δισ. ευρώ καθώς η σχετικά χαμηλή τιμή του (12 δολάρια το μπουκάλι) έχει καταστήσει το Prosecco ιδιαίτερα δημοφιλές και στους καταναλωτές νεότερης ηλικίας στη Βρετανία και στις ΗΠΑ, ως φθηνή εναλλακτική της σαμπάνιας, η οποία κατά μέσο όρο κοστίζει 52 δολάρια το μπουκάλι.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω στοιχεία, οι οινοπαραγωγοί επεκτείνουν τις καλλιέργειες στα βόρεια τμήματα της χώρας  και αυτή τη μεγάλη κινητικότητα στην παραγωγή επιβεβαιώνει και ο Stefano Zanette, Πρόεδρος της κοινοπραξίας Prosecco DOC, ο οποίος αναφέρει ότι «ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσες πολλές καλλιεργούμενες εκτάσεις για την παραγωγή κρασιού».

Η παραγωγή και η διάθεση του Prosecco ευνοείται και από έναν άλλον παράγοντα: το γεγονός ότι ο χρόνος ωρίμανσης απαιτεί τρία έτη, οι τοπικές αρχές μπορούν να ελέγξουν τι ποσότητες από την ετήσια συγκομιδή μπορούν να διατεθούν για την παραγωγή Prosecco και αυτό βοηθάει στη διατήρηση της ποιότητας και τον έλεγχο των αποθεμάτων καθώς η υπερβολική ποσότητα σταφυλιών στο κρασί μπορεί να επηρεάσει τη γεύση του, όπως σημειώνει ο διευθυντής της κοινοπραξίας, Luca Giavi. Η παραγωγή έχει τριπλασιαστεί από το 2009 με τις καλλιεργούμενες εκτάσεις να φθάνουν τα 20.000 εκτάρια .

Το Prosecco «ανοίγει» την αγορά του αφρώδους οίνου

Οι εξαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο αποτελεί και τη μεγαλύτερη αγορά μετά την Ιταλία, τετραπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια φθάνοντας τα 64,9 εκατομμύρια μπουκάλια, σύμφωνα με τα στοιχεία της κοινοπραξίας. Αυξημένες είναι και οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, την τρίτη μεγαλύτερη αγορά Prosecco (δεύτερη είναι η Γερμανία), οι οποίες διπλασιάστηκαν φθάνοντας τα 39,3 εκατομμύρια μπουκάλια.

Το παράδοξο με την περίπτωση του Prosecco είναι ότι αντί να «κλέβει» μερίδιο από την αγορά της σαμπάνιας, «ανοίγει» την αγορά του αφρώδους οίνου, όπως σημειώνει ο Rabobank’s Rannekleiv.

Σύμφωνα με στοιχεία του αρμόδιου οργανισμού στην Ουάσινγκτον,  οι εξαγωγές σαμπάνιας προς τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν επίσης μετά το 2009 ύστερα από σημαντική επιβράδυνση που είχαν σημειώσει τα προηγούμενα χρόνια. Ακόμη και κάποια αφρώδη κρασιά που παράγονται στην Καλιφόρνια είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, όπως αναφέρει ο Jon Fredrikson, πρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας Gomberg, Fredrikson & Associates.

Τέλος, όπως αναφέρει «το Prosecco έσπασε το φράγμα που υπήρχε στην αγορά για τους αφρώδεις οίνους. Κάποτε ήταν ένα ποτό που πίναμε σε ειδικές περιπτώσεις, στις διακοπές ή σε γάμους, και κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα μεταλλασσόταν σε ένα καθημερινό ποτό που μπορεί ο καθένας να απολαύσει».