Βιώσιμος τουρισμός, συνειδητοποιημένοι τουρίστες - Το παράδειγμα της Ρόδου

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Βιώσιμος τουρισμός, συνειδητοποιημένοι τουρίστες - Το παράδειγμα της Ρόδου
Ο τουριστικός κλάδος ετοιμάζεται για να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Και ζητά την ενεργή συμμετοχή των τουριστών.

Αντιστάθμιση του ενεργειακού αποτυπώματος των αεροπορικών ταξιδιών μέσω δωρεών, μείωση της κατανάλωσης ενέργειας στα ξενοδοχεία ή μείωση του όγκου των απορριμμάτων: H κλιματική αλλαγή θέτει τον τουριστικό κλάδο ενώπιον νέων προκλήσεων.

Όπως μεταδίδει η Deutsche Welle, σύμφωνα με μελέτη, την οποία επικαλείται η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, ο τουρισμός προκαλεί ανάμεσα στο 5 έως 8% των παγκοσμίων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η αχίλλειος πτέρνα του κλάδου είναι η κινητικότητα και κυρίως στην εποχή μας οι πτήσεις. «Ο στόχος είναι ουδέτερο αποτύπωμα CO2 στην κινητικότητα» λέει ο Νόρμπερτ Φίμπιγ, πρόεδρος τoυ Ταξιδιωτικoύ Συνδέσμου DRV.

Μακρύτερες διακοπές, λιγότερες πτήσεις

Αυτήν την περίοδο πολλοί διοργανωτές στον τουριστικό κλάδο εστιάζουν πρωτίστως στο στόχο αντιστάθμισης των εκπομπών CO2 μέσω της Atmosfair, Myclimate κι άλλων παρόχων με στόχο τη μείωση των επικίνδυνων εκπομπών μέσω χορηγιών. Οι ταξιδιώτες μπορούν να δίνουν χρήματα για πτήσεις, κρουαζιέρες κι άλλες τουριστικές δραστηριότητες υπό μορφή αποζημιώσεων. Τα χρήματα δίνονται για την υποστήριξη δράσεων, όπως εξοικονόμηση ενέργειας ή παραγωγή πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας. Σε ορισμένα τουριστικά πρακτορεία η συνεισφορά συμπεριλαμβάνεται ήδη στη τιμή του ταξιδιού, άλλοι προσφέρουν τη δυνατότητα στους τουρίστες να συμμετέχουν οικονομικά προαιρετικά με το που κάνουν την κράτηση.

Ειδικοί στο περιβάλλον υποστηρίζουν γενικά, όπου είναι δυνατόν, χρήση λεωφορείου ή τραίνου σε μικρές διαδρομές.

Ωστόσο η πραγματικότητα είναι διαφορετική μέχρι τώρα, τονίζει η Deutsche Welle. Σύμφωνα με στοιχεία του DRV το ποσοστό χρήσης αυτών των δύο μεταφορικών μέσων σε ταξίδια διακοπών ήταν περίπου στο 6% μέχρι τώρα για το καθένα. Ακόμη και η Μαγιόρκα, το αγαπημένο νησί των Γερμανών, είναι προσβάσιμο χωρίς αεροπλάνο με το τραίνο και το φέριμποτ, που εκτός από λίγες εξαιρέσεις κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Αλλά οι τουρίστες χρειάζονται από 11 ως 14 ώρες, όπως υπολόγισε η Atmosfair. Αλλά κατά πόσον είναι διατεθειμένοι οι ταξιδιώτες να λαμβάνουν περισσότερο υπόψη την προστασία του κλίματος όταν οργανώνουν διακοπές; Σε περσινή έρευνα του DRV το 62% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ήταν πολύ σημαντική παράμετρος γι' αυτούς. Το 46% θα ήταν μάλιστα πρόθυμο να πληρώσει υψηλότερη τιμή για μια πτήση, για να αντισταθμίσει τις εκπομπές CO2. Το δε 42% θα δέχονταν να κρατήσει περισσότερο η διάρκεια άφιξης ή αναχώρησης από ένα τουριστικό προορισμό.

Βέβαια, μόνο ένα 23% πληροφορήθηκε για δυνατότητες, προκειμένου να κάνει το ταξίδι του όσο πιο φιλικό προς το περιβάλλον.

Το παράδειγμα της Ρόδου

Η TUI, η ναυαρχίδα στο τουριστικό προϊόν, σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση θέλει να κάνει το νησί της Ρόδου, αγαπημένο προορισμό χιλιάδων τουριστών κάθε χρόνο, μελλοντικό εργαστήριο βιώσιμου τουρισμού και με βάση αυτό να δημιουργήσει σχέδια για άλλους προορισμούς. Και για να δώσουμε ένα παράδειγμα, το οικολογικά αποτύπωμα του τουρισμού στη Ρόδο να βελτιωθεί σημαντικά μέσω νέων σχεδίων για τη διαχείριση ενέργειας, νερού και απορριμμάτων.

«Χρειαζόμαστε μια νέα αντίληψη για τον τρόπο διασύνδεσης όλων αυτών των στοιχείων», λέει ο επικεφαλής της TUI Φριτς Γιούσεν. «Η βιωσιμότητα δεν είναι μόνο οικολογική παράμετρος, πρέπει επίσης να τη δούμε με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια. Ως εκ τούτου είναι σημαντική η συμμετοχή των ντόπιων μέσω νέων ευκαιριών εργασίας». Ο Έλληνας υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας είναι πεπεισμένος ότι τελικά όλοι θα βγουν κερδισμένοι, «από τον ιδιοκτήτη καφετέριας που προσφέρει καφέ στους πελάτες του, από ανθρώπους που νοικιάζουν γιοτ και αυτοκίνητα μέχρι τους οινοποιούς και τουρίστες».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κικίλιας: Η Μύκονος στον πυρήνα της στρατηγικής μας για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη

gazzetta
gazzetta reader insider insider