Η Gen Z (γεννημένοι μεταξύ 1996–2012) που έχει ήδη εισέλθει στην αγορά εργασίας και αναμένεται να αποτελεί περίπου το 1/3 του παγκόσμιου ανθρώπινου δυναμικού έως το 2030, αισθάνεται συνδεμένη με το όραμα και τις αξίες του οργανισμού στο οποίο δουλεύει και ευθυγραμμίζεται με την εταιρική του κουλτούρα.
Η φήμη της εταιρείας παίζει καθοριστικό ρόλο στην απόφαση των υποψηφίων να μετακινηθούν εκεί, όπως αναφέρει η έρευνα "Employer Branding & Γενιά Z" από το MBA του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε συνεργασία με το kariera.gr.
Το 75,5% των νέων εξετάζει πιθανές αξιολογήσεις πριν υποβάλει αίτηση για πρόσληψη σε μια εταιρεία, ενώ το 65,3% δηλώνει ότι δεν θα επιλέξει έναν εργοδότη για τον οποίο έχει ακούσει αρνητικές εμπειρίες. Η διαχείριση της φήμης και η διαφάνεια στην επικοινωνία είναι, επομένως, ζωτικής σημασίας για τους zoomers.
Εξάλλου, η παρουσία της εταιρείας στα social media είναι πλέον απαραίτητη. Οι υποψήφιοι/ες δεν θα έκαναν αίτηση σε μια εταιρεία χωρίς παρουσία στα social media, ενώ προτιμούν τους εργοδότες που παρέχουν πληροφορίες για το αντικείμενο της θέσης εργασίας που θέλουν να καλύψουν μέσα από το εταιρικό career site.
Η έρευνα επιβεβαιώνει την κυριαρχία των ψηφιακών καναλιών στην αναζήτηση εργασίας. Το 89.8% των ερωτηθέντων στρέφεται σε sites ευρέσεως εργασίας (job boards). Ωστόσο, η διαδικασία δεν τελειώνει εκεί, καθώς τα μέλη της Gen Z αναζητούν αναλυτικές πληροφορίες για τους πιθανούς εργοδότες, από άτομα στο εργασιακό, οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον. Τα στοιχεία που αναζητούν επικεντρώνονται σε πληροφορίες για την εταιρεία (90,3%), τις αμοιβές και τις παροχές που προσφέρει (81,6%) αλλά και την εργασιακή καθημερινότητα (66,8%).
Ένας στους δύο υποψηφίους ως κύρια δυσκολία στην αναζήτηση εργασίας την έλλειψη ενημέρωσης μετά τη συνέντευξη, ενώ οι προτεραιότητες των νέων διαφοροποιούνται ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο και τα χρόνια προϋπηρεσίας.
Όσοι ανήκουν στη Γενιά Ζ και έχουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης, στην αίσθηση προσωπικής ικανοποίησης από την εργασία, στη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι, στη σταθερότητα της εργασιακής σχέσης, στις ευκαιρίες προαγωγής και στην κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη της εταιρείας.
Εξάλλου, οι υποψήφιοι/ες με λιγότερα χρόνια προϋπηρεσίας δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην καλή σχέση με τα ανώτερα στελέχη και στο ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, ενώ όσοι διαθέτουν περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας δίνουν μεγαλύτερη σημασία στον υψηλότερο μισθό, στη σταθερότητα της εργασιακής σχέσης, στην ομαδική εργασία και στο ελκυστικό πακέτο αποδοχών.
Αναφορικά με το μοντέλο εργασίας, οι τάσεις έχουν αλλάξει μετά την πανδημία, καθώς ενώ το 78,7% των συμμετεχόντων εργάζεται με φυσική παρουσία, το 83,4% επιθυμεί να εργάζεται με υβριδικό μοντέλο ή απομακρυσμένα, ιδανικά τρεις ημέρες την εβδομάδα (και τις υπόλοιπες στο γραφείο).
Τέλος οι λόγοι αποχώρησης των Zoomers συνοψίζονται στους εξής τρεις: χαμηλές αποδοχές, κακό ή τοξικό εργασιακό περιβάλλον και έλλειψη ισορροπίας εργασιακής-προσωπικής ζωής.
Τι πρέπει να κάνουν οι εργοδότες
Για την βελτίωση της στρατηγικής Employer Branding και προκειμένου να προσελκύσουν τα ταλέντα της Γενιάς Z, οι εργοδότες θα πρέπει:
- Να προσφέρουν ανταγωνιστικές αποδοχές και ευκαιρίες εξέλιξης: Εξασφαλίστε ότι οι αποδοχές είναι ανταγωνιστικές και προσφέρετε ευκαιρίες για επαγγελματική εξέλιξη και μάθηση.
- Να δημιουργήσουν ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον: Επενδύστε στη δημιουργία ενός ευχάριστου, υποστηρικτικού και δίκαιου εργασιακού περιβάλλοντος.
- Να επενδύσουν στην ψηφιακή παρουσία: Δημιουργήστε ένα ελκυστικό και ενημερωμένο εταιρικό και career site, διαχειριστείτε την online φήμη της εταιρείας και αξιοποιήστε τα social media για να επικοινωνήσετε την εταιρική κουλτούρα και τις ευκαιρίες καριέρας.
- Να δώσουν έμφαση στην επικοινωνία και τη διαφάνεια: Επικοινωνήστε αποτελεσματικά με τους υποψηφίους καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας πρόσληψης και διαχειριστείτε με διαφάνεια τις προσδοκίες τους.
- Να προσαρμόσουν τις στρατηγικές στις ανάγκες των υποψηφίων: Λάβετε υπόψη τις διαφοροποιήσεις στις προτεραιότητες των υποψηφίων ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο και τα χρόνια προϋπηρεσίας και δημιουργήστε εξατομικευμένες στρατηγικές Employer Branding.
- Να προσφέρουν ευελιξία και ισορροπία: Εξετάστε την υιοθέτηση υβριδικών ή απομακρυσμένων μοντέλων εργασίας και προωθήστε την ισορροπία μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής.