ΤΑΙΠΕΔ – Λιμάνια: Η προσφορά Γκριμάλντι για Ηγουμενίτσα δείχνει... «ναυμαχία» για το Ηράκλειο Κρήτης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ – Λιμάνια: Η προσφορά Γκριμάλντι για Ηγουμενίτσα δείχνει... «ναυμαχία» για το Ηράκλειο Κρήτης
Η προσφορά άνω των 84 εκατ. ευρώ για το 67% του λιμένα στο Ιόνιο. Η σημασία του και ο «κόμβος» λόγω Εγνατίας Οδού. Γιατί αναμένεται έντονος ανταγωνισμός στον διαγωνισμό για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στον λιμένα Ηρακλείου. Πώς αλλάζει ο χάρτης στην ακτοπλοΐα

Με μια προσφορά που ξεπέρασε τα 84 εκατ. ευρώ, ο γνωστός Ιταλός επιχειρηματίας Εμάνουελ Γκριμάλντι «τάραξε τα νερά» στον διαγωνισμό που έφερε επιτυχώς εις πέρας το ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας A.E. (Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.). Όπως ανακοίνωσε, ως γνωστόν, την Πέμπτη το βράδυ το Ταμείο, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την κατακύρωση της απόκτησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΗΓ Α.Ε. στην ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED S.p.A. - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. έναντι συνολικού τιμήματος 84.170.000 ευρώ, μια προσφορά που θεωρείται παραπάνω από ικανοποιητική από τους ανθρώπους του fund αλλά και της αγοράς, επιβεβαιώνοντας όσα έχει αναδείξει το insider.gr σε σχετικά του θέματα για το υψηλό ενδιαφέρον που αναμένονταν να προσελκύσει αυτός ο διαγωνισμός ως προς το ύψος των τιμημάτων – προσφορών (κάτι αντίστοιχο αναμένεται και για το Ηράκλειο).

Ο Grimaldi «τάραξε τα νερά» για την Ηγουμενίτσα

Ετσι, ο όμιλος GRIMALDI - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ απέκτησε τον έλεγχο του Ο.Λ.ΗΓ. μέσα από τον κύκλο των βελτιωμένων προσφορών κερδίζοντας τον ΟΛΘ του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Βέβαια, υπάρχουν ακόμα και επιπλέον βήματα να γίνουν, ο φάκελος του διαγωνισμού να υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, ενώ δε κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ωστόσο, ήδη ο Ιταλός μεγιστάνας έκανε το «πρώτο βήμα» με την Ηγουμενίτσα, έχοντας στο μυαλό του πλέον και το «δεύτερο βήμα», ήτοι τον διαγωνισμό για τον λιμένα Ηρακλείου όπου επίσης η ίδια κοινοπραξία του συμμετέχει μαζί με άλλους 7 διεκδικητές. Ο ίδιος πάντως, μιλώντας πρόσφατα το Euromed Convention που διοργανώθηκε στο Sorrento, φέρεται σύμφωνα με δημοσιεύματα να μίλησε και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αναφέροντας ότι τόσο στην Ηγουμενίτσα όσο και στο Ηράκλειο Κρήτης ο όμιλος είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού. Το 60% των εσόδων της Ηγουμενίτσας προέρχεται από αυτόν. Ουσιαστικά ο όμιλος θέλει να «προστατεύσει» τις επενδύσεις του και για αυτό συμμετείχε στον διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα και θα συμμετάσχει και στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου. Μάλιστα, άφησε να εννοηθεί ως επιχειρηματικός και όχι χρηματοοικονομικός όμιλος δεν σκέφτεται αυξήσεις τελών, φόρων κ.α. αλλά τη βελτίωση των υπηρεσιών.

Αναμφίβολα, αν λάβουμε υπόψη όχι τόσο τη σύγκριση με τα τιμήματα που δόθηκαν πρόσφατα, όπως για την υπο-παραχώρηση του λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’, δεν είναι όμως πώληση ποσοστού), όσο παλιότερες και εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις (π.χ. ΟΛΠ, ΟΛΘ), η προσφορά για την Ηγουμενίτσα θεωρείται ότι έφερε «χαμόγελα» στους ανθρώπους του ΤΑΙΠΕΔ. Αλλωστε, ήταν κάτι που αναμένονταν. Όπως πρόσφατα μάλιστα επανέλαβε το insider.gr σε σχετικό του θέμα (ΤΑΙΠΕΔ: «Σήμα» για την αξιοποίηση του λιμένα Βόλου, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του asset – Τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα assets), η θέση του λιμένα στο Ιόνιο και την Αδριατική, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή σημαντικών υποδομών (οδικές κ.α.) αναβαθμίσουν τον διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού σε συνδυασμό με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ιδίως αν στην περιοχή συνδυαστούν και άλλα projects (Logistics, σιδηρόδρομος κ.α.). Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα. Η θέση του λιμανιού σε συνδυασμό με σημαντικές οδικές υποδομές (π.χ. Εγνατία Οδός) που επόμενο είναι να επιτρέπουν την περαιτέρω ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου, ίσως και σε συνδυασμό μελλοντικά με άλλες υποδομές (logistics, σιδηρόδρομο κ.α. προφανώς και εξηγούν το ενδιαφέρον του Grimaldi.

Αξίζει να θυμίσουμε ότι κύκλοι της αγοράς εκτιμούσαν ότι οι «δυνατές προσφορές για τα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ θα πέσουν στον διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα αλλά και στον αντίστοιχο για το Ηράκλειο». Για την ιστορία να αναφέρουμε απλά ότι εντός Οκτωβρίου, αν δεν αλλάξει κάτι στον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, θα έχουμε νεότερα και για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης όπου αναμένεται το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών (για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης - Ο.Λ.Α. Α.Ε. προσφορές υπέβαλαν η κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP - EUROPORTS-EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και η LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., θυγατρική της QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT).

Η «ναυμαχία» για το Ηράκλειο

Αναφορικά με τις εξελίξεις για τον λιμένα Ηρακλείου, που εμπίπτει στην περίπτωση πώλησης ποσοστού, οι διαδικασίες είναι λιγότερο ώριμες. Άλλωστε, σύμβαση είναι σε μεγάλο ποσοστό ίδια με αυτές των άλλων 2 λιμένων (Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη), κατά συνέπεια με τις διαδικασίες να «τρέχουν» στους άλλους διαγωνισμούς κρίθηκε σκόπιμο να μην «πέσουν» όλες οι διαδικασίες ταυτόχρονα και σχεδόν στους ίδιους διεκδικητές. Όμως, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να ευελπιστεί ότι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα δοθούν στο Q1 2023. Στον διαγωνισμό έχουν προχωρήσει οι: Olete Limited, κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p. A. – Μινωϊκές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία, κοινοπραξία Portek International Private Limited – GRH Cruise Port Fianance Ltd, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – Aviareps Hellas A.E., κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΟΝ ΑΕ – Goldenstep Shipping Limited, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ΤΕΚΑΛ. Και σε αυτή την περίπτωση το λιμάνι θεωρείται ιδιαίτερα περίπτωση τόσο λόγω της θέσης της Κρήτης στον «χάρτη» (γεωφυσικό και γεωπολιτικό) όσο και γιατί στο νησί αναπτύσσονται πλήθος υποδομών (οδικά έργα, ενεργειακά, ακίνητα, τουρισμός, αεροδρόμιο κ.α.), ενώ οι ακτοπλοϊκές γραμμές προς Κρήτη θεωρούνται «φιλέτα». Επιπρόσθετα δε, μπορεί να αναπτυχθούν και συμπληρωματικές δράσεις (κρουαζιέρα κ.α.).

Μάλιστα, ο όμιλος Grimaldi θα έχει να ανταγωνιστεί ξένα ισχυρά σχήματα, την κοινοπραξία Attica Group – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (που όμως έμεινε εκτός γύρου βελτιωμένων προσφορών στην Ηγουμενίτσα), τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εγχώριους ομίλους υποδομών, μεταφορών και τουρισμού, εκ νέου τον ΟΛΘ, μέλος της οικογένειας Βαρδινογιάννη και άλλους. Επίσης, τόσο η Minoan όσο και η Attica Group έχουν στενή σχέση με την Κρήτη, με την πρώτη να μην περιορίζεται μόνο στην… εμπορική, ενώ υπάρχουν και όμιλοι με τοπικό «χρώμα» που έχουν δείξει αρχικό ενδιαφέρον ( Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου, μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.

Ανταγωνισμός και στα ελληνικά πελάγη – Αλλάζει ο χάρτης

Πάντως, έχει ενδιαφέρον ότι σταδιακά παρατηρείται «αναδιάταξη του χάρτη των ελληνικών θαλασσών», τόσο σε σχέση με την αξιοποίηση περιφερειακών, πλην όμως κομβικών λιμένων, όσο βέβαια και με τις αλλαγές στην ακτοπλοΐα. Οπου βέβαια, δέσποσε εσχάτως η συμφωνία που ανέδειξε το insider.gr σε σχέση με την απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica Group. Κίνηση που θα φέρει και νέες επενδύσεις αλλά προφανώς και ενεργοποίηση αντανακλαστικών από τον ανταγωνισμό, δηλαδή από τον όμιλο Grimaldi Lines, τις Sea Jets, Fast Ferries και Golden Star Ferries στη γραμμή Πειραιάς- Κυκλάδες, τις Fast Ferries και Golden Star Ferries στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες, την Minoan Lines (Grimaldi Group) στη γραμμή Πειραιάς- Κρήτη, τις Sea Jets και ΑΝΕΣ FERRIES στις Σποράδες, αλλά και στον Σαρωνικό (Aegean Flying Dolphins κ.α.). Πάντως, στην ακτοπλοία από τη μία πλευρά ανεβαίνει το μεταφορικό έργο εκ νέου, από την άλλη η αύξηση των καυσίμων και οι υποχρεωτικές επενδύσεις στα πλοία (περιβαλλοντικά καύσιμα) εκτινάσσουν τα κόστη σε δυσθεώρητα ύψη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider