Πώς αναβαθμίζεται η «θέση» της Ελλάδας στον ναυπηγοεπισκευαστικό «χάρτη» - Οι εξελίξεις σε Ελευσίνα, Σκαραμαγκά

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς αναβαθμίζεται η «θέση» της Ελλάδας στον ναυπηγοεπισκευαστικό «χάρτη» - Οι εξελίξεις σε Ελευσίνα, Σκαραμαγκά
Οι εξελίξεις στα ναυπηγεία της χώρας, κατά βάση σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά, αλλάζουν τα δεδομένα για τον κλάδο, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους, την οικονομία και τη χώρα. Τι συμβαίνει με τα δύο μεγάλα assets στην Αττική. Ποιες εξελίξεις αναμένονται.

Νέα «θέση», σαφώς αναβαθμισμένη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, θα κατέχει πλέον ο τομέας των ναυπηγείων στον «βιομηχανικό μέτωπο» της χώρας.

Οι εξελίξεις, ιδίως στα assets της Αττικής, όπως σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά, διαμορφώνουν και αναδιατάσσουν τον νέο «χάρτη» της Ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην χώρα, με την Ελλάδα να αποκτά πλέον άλλη «θέση», ενός ισχυρού ναυπηγικού κόμβου, στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, σε μια περίοδο γενικότερων γεωπολιτικών και οικονομικών ανακατατάξεων, ενώ παράλληλα, αυξάνεται η αισιοδοξία και για τους εργαζομένους που εδώ και χρόνια ανησυχούσαν για την «επόμενη μέρα».

Οι εβδομάδες που έρχονται θα είναι, όπως ήταν και οι προηγούμενοι μήνες, «πυκνές» εξελίξεων στα μέτωπα των δύο μεγάλων Ναυπηγείων της χώρας, ήτοι σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά. Με την εξυγίανση των μονάδων σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά γίνεται «βήμα» για την ανάδειξη της Ελλάδας ως μιας υπολογίσιμης δύναμης στον τομέα της ναυπηγικής, τόσο στην υποστήριξη της εμπορικής ναυτιλίας όσο και στον τομέα της κατασκευής πλοίων αμυντικού σκοπού.

Το «μέτωπο» της Ελευσίνας – Οι επενδύσεις, οι οφειλές προς εργαζόμενους

Ξεκινώντας από το «μέτωπο» της Ελευσίνας, με στόχο την ανάδειξη των Ναυπηγείων σε περιφερειακό ηγέτη στον χώρο, προχωρά η διαδικασία της εξυγίανσης. Έως τις 31 Οκτωβρίου αναμένεται να έχει υποβληθεί ο φάκελος εξυγίανσης στα αρμόδια δικαστήρια, δίνοντας ουσιαστικά το σήμα εκκίνησης για το επιχειρηματικό πλάνο της ONEX με την χρηματοδοτική στήριξη της DFC, ύψους 400 εκατ. ευρώ.

Επόμενο σημαντικό χρονικό ορόσημο τίθεται στις αρχές του 2023 όπου και οριοθετείται η σχετική έγκριση από τα δικαστήρια η οποία θα «ανοίξει δρόμο» για μια σειρά μεταβιβάσεων, την αποπληρωμή των δεδουλευμένων των εργαζομένων από τα χρέη της προηγούμενης ιδιοκτησίας, αλλά και την έναρξη εντατικών επισκευών και αναβάθμισης του Ναυπηγείου. Πάντως, μάλλον θα πρέπει να αναμένουμε κινήσεις νωρίτερα σε σχέση με τη διευθέτηση οφειλών προς το προσωπικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Πάνος Ξενόκωστας, ενημέρωσε ότι, αν και η διαδικασία είναι σε εξέλιξη και οι αποφάσεις των αρμόδιων δικαστηρίων αναμένονται τον Ιανουάριο, οι εργαζόμενοι θα λάβουν τον Δεκέμβριο 1,2 εκατ. ευρώ που αναλογούν σε 2.000 ευρώ ανά εργαζόμενο από την εταιρεία. Το συγκεκριμένο ποσό αποτελεί έναντι από το 30% των δεδουλευμένων που οι εργαζόμενοι θα λάβουν με την έγκριση του φακέλου. Σε σχέση με την αποπληρωμή του συνόλου των δεδουλευμένων των εργαζομένων που ανέρχεται στα 27 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι έως τις αρχές του καλοκαιριού, αναλόγως πότε θα βγει η απόφαση των δικαστηρίων, θα έχουν εξοφληθεί.

Παράλληλα, ειδική ομάδα της ΟΝΕΧ έχει ξεκινήσει ενέργειες αποτύπωσης της κατάστασης και προετοιμασίας της επανεκκίνησης των Ναυπηγείων μέσω των αναγκαίων βελτιώσεων και εκσυγχρονισμού. Όσον αφορά στις επενδύσεις που σχεδιάζονται, εκτός από τις υφιστάμενες δεξαμενές, εξετάζεται η προσθήκη μιας ακόμα μεγαλύτερης με στόχο την αύξηση του τονάζ αλλά και τον αριθμό των πλοίων ετησίως (στα 150), ενώ στον τομέα των αμυντικών κατασκευών προβλέπεται η βελτιστοποίηση και αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής παραγωγής τορπιλάκατων. Επιπρόσθετα εξετάζεται και η δημιουργία γραμμής παραγωγής μεγαλύτερων πλοίων (π.χ. κορβέτες).

Υπολογίζεται ότι η επίδραση της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε σχέση με το ελληνικό ΑΕΠ θα κυμανθεί γύρω στο 0,5%, λόγω εξαγωγών, συγκράτησης κεφαλαίων στη χώρα και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας (στην τριετία προβλέπονται πάνω από 2.000 θέσεων εργασίας, ενώ δημιουργούνται άλλες τόσες εμμέσως).

Σκαραμαγκάς: Η Τροπολογία και το Ελεγκτικό Συνέδριο

Αναφορικά με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, κατατίθεται προσεχώς τροπολογία για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση, καθώς ουσιαστικά θα επιτρέψει στο ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει προς την ειδική διαχείριση των Ναυπηγείων 123 εκατ. ευρώ που οφείλει, ως αποτέλεσμα διαιτητικής απόφασης, και να μη συμψηφιστεί το ποσό αυτό με κρατικές επιδοτήσεις που πρέπει να ανακτήσει. Η είσπραξη του ποσού αυτού από την ειδική διαχείριση θα της επιτρέψει να καταβάλει οφειλές και αποζημιώσεις προς τους εργαζομένους πριν μεταβιβάσει τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου που αφορούν στο ήμισυ της έκτασης των ναυπηγείων που ελέγχει η ειδική διαχείριση, στον πλειοδότη-επενδυτή, τον όμιλο του Γιώργου Προκοπίου, ελεύθερες υποχρεώσεων. Την ίδια ώρα, ολοκληρώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο έλεγχος της σύμβασης πώλησης της έκτασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά της ΕΤΑΔ στον όμιλο Προκοπίου.

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος μέτοχος θα αναλάβει τα ναυπηγεία ελεύθερα υποχρεώσεων. Άρα, η ειδική διαχείριση θα πρέπει να αποζημιώσει τους εργαζομένους και να τους απολύσει μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας πριν μεταβιβάσει το συγκρότημα. Στο πλαίσιο αυτό το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει, όπως οφείλει απόρροια σχετικής διαιτητικής απόφασης, ποσό 123 εκατ. ευρώ στην ειδική διαχείριση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με τα οποία θα αποζημιωθεί το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων των εργαζομένων, οι οποίες αθροιστικά αγγίζουν τα 180 εκατ. Ως γνωστόν, εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου επικράτησε στους διαγωνισμούς τόσο της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) όσο και της ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με τίμημα 37,3 εκατ. ευρώ και 25,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Η νέα «θέση» της Ελλάδας στη ναυπηγοεπισκευαστική «βιομηχανία»

Όπως και άλλη φορά έχει αναφέρει το insider.gr σε παλιότερο σχετικό του θέμα, μένει να φανεί κατά πόσο η Ελλάδα, που είναι ισχυρή ναυτική δύναμη παγκοσμίως, μπορεί να ξεχωρίσει και πάλι στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Εξάλλου, τα ναυπηγεία μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης Ελλήνων εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης καθώς η Ελλάδα διαθέτει υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα, οι αλλαγές στους περιβαλλοντικούς όρους στη ναυτιλία (αλλαγή μίγματος καυσίμων) θα απαιτήσει και σημαντικές εργασίες ναυπηγοεπισκευής με τα ελληνικά ναυπηγεία να μπορούν να αναλάβουν μέρος αυτών. Η προοπτική αναβίωσης της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας προφανώς και φέρνει αισιοδοξία στην εγχώρια αγορά, με τα νέα projects να έρχονται να συνδράμουν στη δημιουργία ισχυρών βάσεων ναυπηγοεπισκευών στη χώρα και να «κουμπώσουν» στο Νεώριο της Σύρου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider