Καύσιμα: Γιατί η αγορά παραμένει ανήσυχη - Πρωταθλητές τα νησιά στην ακρίβεια καυσίμων

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Γιατί η αγορά παραμένει ανήσυχη - Πρωταθλητές τα νησιά στην ακρίβεια καυσίμων
Παρά τη διόρθωση οι τιμές στην Ελλάδα συγκαταλέγεται στην πρώτη τετράδα με τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη ενώ τα στοιχεία από την αγορά δείχνουν πως η διόρθωση των λιανικών δεν ανταποκρίνεται στην πτώση των διεθνών τιμών με τον αναμενόμενο τρόπο

Παρά τη διόρθωση οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα συγκαταλέγεται στην πρώτη τετράδα με τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη ενώ τα στοιχεία από την αγορά δείχνουν πως η διόρθωση των λιανικών δεν ανταποκρίνεται στην πτώση των διεθνών τιμών με τον αναμενόμενο τρόπο. Αλλά και η διολίσθηση του ευρώ έναντι του δολαρίου προκαλεί προσθέτους τριγμούς δεδομένου ότι η Ελλάδα εισάγει σχεδόν εξολοκλήρου το πετρέλαιο που καταναλώνει.

Οι υψηλές τιμές των καυσίμων κίνησης ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και αυξάνουν τα κόστη των επιχειρήσεων ενώ οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και οι περικοπές στις «περιττές» δαπάνες καθίστανται πλέον ανίσχυρες μπροστά στις δυσοίωνες προβλέψεις για το μέλλον αλλά και την τρέχουσα κατάσταση.

Η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει καταγράψει σημαντική πτώση και κινείται κοντά στα 100 δολάρια αλλά η Ελλάδα, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία του GlobalPetroloPrices, παραμένει η τέταρτη ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη όσον αφορά στην τιμή της βενζίνης ακολουθώντας την Ισλανδία, τη Νορβηγία και τη Δανία.

Οι τιμές αυξάνονται γρήγορα αλλά πέφτουν αργά, και αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι χονδρικές τιµές στην Ελλάδα καθορίζονται από τις διεθνείς τιµές των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών -όχι από τις τιµές του αργού- και διαμορφώνονται από τον μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ηµερών (των τελικών τιµών του κάθε προϊόντος). Έτσι, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 2,338 ευρώ το λίτρο και είναι ελαφρώς μειωμένη σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα όπου ήταν στα 2,365 ευρώ και του diesel κίνησης στα 2,001 ευρώ το λίτρο έναντι 2,037 ευρώ το λίτρο την προηγούμενη εβδομάδα. Πρόκειται για υψηλές τιμές σε σχέση με ό,τι είχαν συνηθίσει να πληρώνουν τα προηγούμενα χρόνια οι καταναλωτές ενώ τα νησιά τείνουν να καταστούν πρωταθλητές στην ακρίβεια πανευρωπαϊκά. Στα Δωδεκάνησα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,479 ευρώ το λίτρο, στην Κεφαλλονιά στα 2,423, στις Κυκλάδες στα 2,617, στη Λέσβο στα 2,407, στο Λασίθι στα 2,401, στο Ρέθυμνο στα 2,410 και στη Σάμο στα 2,434.

Η ακρίβεια έχει φθάσει σε πρωτοφανή επίπεδα οδηγώντας σε αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες. Πολλοί οδηγοί μειώνουν τις μετακινήσεις με τα ΙΧ ή στρέφονται στα δίκυκλα, οικογένειες με εξοχικά στα νησιά ακυρώνουν διακοπές καθώς δεν μπορούν να αντέξουν τα υψηλά κόστη των ακτοπλοϊκών, η διάρκεια των διακοπών εν γένει συρρικνώνεται ενώ πολλοί οδηγοί ταξί εκφράζουν φόβους ότι μέσα στους επόμενους μήνες οι καταναλωτές θα μειώσουν δραματικά την χρήση τους λόγω της αύξησης του κόστους.

Κανένας εφησυχασμός από την πρόσφατη πτώση των τιμών

Η πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 100 δολάρια, ύστερα από ένα παρατεταμένο «φλετρ» με τα 110 και 115 δολάρια δεν αποτελεί για τους διεθνείς αναλυτές κάποια ισχυρή ένδειξη για μια επερχόμενη περίοδο χαμηλότερων τιμών.

Επικαλούμενο ανώτατο κυβερνητικό αξιωματούχο στις ΗΠΑ, το Reuters σημείωσε αναφορικά με το ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο ότι η βασική ιδέα ήταν να καθοριστεί μια τιμή για το ρωσικό πετρέλαιο που να καλύπτει το οριακό κόστος της παραγωγής του ως τρόπος παρακίνησης της Ρωσίας να συνεχίσει να εξάγει αυτό το πετρέλαιο, ακόμη και σε πολύ χαμηλότερη τιμή από διεθνείς τιμές.

Αν δεν γίνει κάτι τέτοιο, τότε οι κυρώσεις στο ρωσικό αργό πετρέλαιο θα περιορίσουν σημαντικά τις ρωσικές εξαγωγές, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε εκτίναξη των τιμών, είπε ο αξιωματούχος, προβλέποντας ότι η τιμή θα μπορούσε να φθάσει στα 140 δολάρια το βαρέλι.

Ήδη, διεθνείς παράγοντες της αγοράς έχουν προειδοποιήσει ότι η λύση του ανώτατου ορίου της τιμής του πετρελαίου δεν είναι ιδανική επειδή δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η Ρωσία θα αποδεχθεί το ανώτατο όριο και θα συνεχίσει να λειτουργεί ως συνήθως. Αντίθετα, υπάρχει ανησυχία ότι θα ανταποκριθεί περικόπτοντας τις εξαγωγές πετρελαίου, γεγονός που θα ωθούσε τις διεθνείς τιμές πολύ υψηλότερα.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον

Το κόστος καυσίμων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 50% για τα ιδιωτικά ΙΧ, η διαδρομή με ταξί κοστίζει πλέον σχεδόν 30% ακριβότερα, στο εξωτερικό η Uber και η Lyft έχουν επιβάλει προσωρινή επιβάρυνση για τις διαδρομές, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τους ναύλους για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων τους. Το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχει επίσης αυξηθεί για τρίτη φορά από τις αρχές Ιουλίου με τα εισιτήρια των πλοίων να καταγράφουν τελικά μια μέση αύξηση στο 12μηνο που προσεγγίζει το 35%.

Περαιτέρω άνοδος της διεθνούς τιμής του πετρελαίου σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες (ισοτιμία ευρώ-δολαρίου) σημαίνει αύξηση στο κόστος της μεταφοράς τροφίμων, προϊόντων, ανατιμήσεις στις υπηρεσίες μεταφορών και courier ενώ εκπρόσωποι της ελληνικής αγοράς εκφράζουν φόβους ότι οι υψηλές τιμές στο φυσικό αέριο θα μπορούσαν να επιφέρουν νέες αυξήσεις στο πετρέλαιο και να οδηγήσουν σε ελλείψεις τροφίμων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι θα κερδίσουν οι καταναλωτές με το νέο πακέτο για βενζίνη και diesel

Πόσο ακριβά πληρώνουν τα καύσιμα οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο

Ακριβό δολάριο, αδύναμο ευρώ: Πώς η ελληνική οικονομία γίνεται η πιο ευάλωτη στην ΕΕ

gazzetta
gazzetta reader insider insider