Με την αδυναμία της Fiat Chrysler Automobiles και της PSA να δώσουν έγκαιρα πληροφορίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέματα ανταγωνισμού σχετικά με ερωτηματικά που προέκυψαν, η διαδικασία έγκρισης της συγχώνευσης μετατίθεται όπως όλα δείχνουν για τις αρχές του 2021.

Υπενθυμίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από σχετική αίτηση των ομίλων PSA και FCA που κατατέθηκε την Παρασκευή 8 Μαΐου, θα πρέπει να αποφανθεί έως τις 17 Ιουνίου αν η συγχώνευση των δύο εταιρειών είναι σύμφωνη προς της ευρωπαϊκή νομοθεσία και μπορεί να προχωρήσει κανονικά, ή αν θα συνεχιστεί η έρευνα.

Τι προέκυψε από την έρευνα

Σύμφωνα με πληροφορίες, το “αγκάθι” που προέκυψε και θα οδηγήσει σε περαιτέρω διερεύνηση το ζήτημα, είναι το ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό αγοράς που θα έχουν μετά τη συγχώνευσή τους οι δύο όμιλοι στην ευρωπαϊκή αγορά, στις κατηγορίες των αυτοκινήτων πόλης και των SUV. Το ποσοστό αναμένεται να υπερβαίνει το 65%, κάτι που η επιτροπή ανταγωνισμού θεωρεί προβληματικό.

Μια ακόμα ανησυχία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορά στα ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα, όπου και εκεί, οι δύο όμιλοι φαίνεται ότι πιθανώς να δημιουργήσουν ένα πιθανό μονοπώλιο.

Συγχώνευση «μαμούθ»

Να σημειώσουμε ότι η πολυεθνική FCA και η γαλλική PSA διαθέτουν στην αγορά συνολικά 14 διαφορετικές μάρκες αυτοκινήτων: Abarth, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Dodge, RAM, Chrysler και Citroen, Peugeot, DS, Opel, Vauxhall αντίστοιχα. Το 2018 κατείχαν ως ξεχωριστοί όμιλοι τις θέσεις 8 και 9 στην παγκόσμια κατάταξη πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων.

Συγχώνευση FCA και PSA
Οι Κάρλος Ταβάρες, αριστερά, και Μάικ Μάνλεϊ, δεξιά, είναι οι επικεφαλής των ομίλων PSA και FCA αντίστοιχα, που υπέγραψαν μια από τις μεγαλύτερες συγχωνεύσεις αυτοκινητοβιομηχανιών στην ιστορία στα τέλη του 2019.

Η συνένωσή τους, με ονομασία που ακόμα δεν έχει γνωστοποιηθεί, θα δημιουργήσει τον τέταρτο όμιλο κατασκευής αυτοκινήτων παγκοσμίως, με συνολική παραγωγή που το 2018 ανερχόταν στο ύψος των 7,4 εκατομμυρίων οχημάτων.

Με αυτά τα δεδομένα, είναι προφανές ότι εγείρονται ζητήματα ηγεμονικής θέσης στην ευρωπαϊκή αγορά, αν και οι όμιλοι της Renault και της Volkswagen αποτελούν ικανούς ανταγωνιστές.

Η αντιμονοπωλιακή νομοθεσία είναι ένα δύσκολο εμπόδιο για τις ευρωπαϊκές εταιρείες που επιδιώκουν να συγχωνευτούν ή να εξαγοράσουν τους αντιπάλους τους. Παρότι στην περίπτωση των FCA και PSA πιθανότατα τα προσχώματα θα υποχωρήσουν, αξίζει να θυμηθούμε το βέτο της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού στο σχέδιο της Siemens και της Alstom για συγχώνευση των σιδηροδρομικών τους δραστηριοτήτων, η οποία θα δημιουργούσε έναν κραταιό, μονοπωλιακό όμιλο.