Προειδοποίηση απηύθυνε η Ευρωπαϊκή Ένωση στη Shein να σεβαστεί και να ακολουθήσει την νομοθεσία της για την προστασία των καταναλωτών, καθώς θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόστιμα αν δεν κατευνάσει τις ανησυχίες της ΕΕ.
Η ραγδαία ανάπτυξη του κινεζικού κολοσσού «γρήγορης μόδας» οφείλεται στον υπέρογκο αριθμό παραγγελιών φθηνών ρούχων που στέλνουν καθημερινά σε παγκόσμιο επίπεδο. Τον Φεβρουάριο, η Κομισιόν προειδοποίησε τη Shein και την Temu, ότι θα ήταν υπεύθυνες για την πώληση μη ασφαλών και επικίνδυνων προϊόντων στους ιστότοπούς τους.
Εκπρόσωπος της εταιρείας επεσήμανε σε δήλωσή του ότι η Shein συνεργάζεται με τις εθνικές αρχές καταναλωτών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Προτεραιότητά μας παραμένει να διασφαλίσουμε ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μπορούν να έχουν μια ασφαλή, αξιόπιστη και ευχάριστη εμπειρία ηλεκτρονικών αγορών», ανέφερε επίσης.
Το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν πλέον κοινοποιήσει στη Shein πρακτικές που παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ για τους καταναλωτές, ανέφερε η Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.
Βασικά στοιχεία της συντονισμένης δράσης του δικτύου CPC
Η έρευνα του δικτύου CPC καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πρακτικών με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω της SHEIN και οι οποίες παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των εξής:
- Ψεύτικες εκπτώσεις: Προσποιείται ότι προσφέρει καλύτερες προσφορές δείχνοντας μειώσεις τιμών που δεν βασίζονται στις πραγματικές «προγενέστερες τιμές».
- Πώληση υπό πίεση: Ασκηση πίεσης στους καταναλωτές για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους χρησιμοποιώντας τακτικές όπως λανθασμένες προθεσμίες αγοράς.
- Ελλιπείς, ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες: Εμφάνιση ελλιπών και εσφαλμένων πληροφοριών σχετικά με τα νόμιμα δικαιώματα των καταναλωτών να επιστρέφουν αγαθά και να λαμβάνουν επιστροφές και μη επεξεργασία των επιστροφών και των επιστροφών σύμφωνα με τα σχετικά δικαιώματα των καταναλωτών.
- Παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων: Χρήση ετικετών προϊόντων που υποδηλώνουν ότι το προϊόν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο, ενώ στην πραγματικότητα το σχετικό χαρακτηριστικό απαιτείται από τον νόμο.
- Παραπλανητικοί ισχυρισμοί βιωσιμότητας: Παροχή ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με τα οφέλη βιωσιμότητας των προϊόντων της.
- Κρυμμένα στοιχεία επικοινωνίας: Οι καταναλωτές δεν μπορούν εύκολα να επικοινωνήσουν με τη SHEIN για ερωτήσεις ή παράπονα.
Επιπλέον, το δίκτυο CPC ζήτησε πληροφορίες από τη SHEIN για να αξιολογήσει τη συμμόρφωσή της με περαιτέρω υποχρεώσεις που απορρέουν από το δίκαιο της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών, όπως η υποχρέωση να διασφαλίζεται ότι οι ταξινομήσεις και οι αξιολογήσεις των προϊόντων δεν παρουσιάζονται στους καταναλωτές με παραπλανητικό τρόπο.
Το δίκτυο διερευνά επίσης κατά πόσον η SHEIN ενημερώνει τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο επιμερισμού των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση μεταξύ τρίτου πωλητή και της SHEIN (κατά περίπτωση) και κατά πόσον τα δικαιώματα των καταναλωτών δεν ισχύουν για τη σύμβαση σε περιπτώσεις όπου ο τρίτος πωλητής δεν είναι έμπορος.
Τα εν λόγω μέτρα επιβολής συμπληρώνουν την εν εξελίξει έρευνα της Επιτροπής σχετικά με τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA). Και οι δύο δράσεις αποσκοπούν στη διασφάλιση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου επιγραμμικού περιβάλλοντος στο οποίο προστατεύονται πλήρως τα δικαιώματα των καταναλωτών στην Ευρώπη.
Επόμενα βήματα
Το SHEIN έχει πλέον προθεσμία ενός μηνός για να απαντήσει στα πορίσματα του δικτύου CPC και να προτείνει δεσμεύσεις σχετικά με το πώς θα αντιμετωπίσει τα εντοπισθέντα ζητήματα που αφορούν τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών. Ανάλογα με την απάντηση του SHEIN, το δίκτυο CPC μπορεί να ξεκινήσει διάλογο με την εταιρεία. Εάν το SHEIN δεν αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που εξέφρασε το δίκτυο CPC, οι εθνικές αρχές μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης. Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνεται η δυνατότητα επιβολής προστίμων με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών του SHEIN στο εκάστοτε κράτος μέλος της ΕΕ.